• ako

Pusselbitar faller på plats? Autism

Min son 10 år fick diagnosen ADHD för tre år sen. Han har medicinerats med concerta/ Equasym men det har aldrig gett fullgod effekt. Han har kunnat varit mer fokuserad och koncentrerad med medicin men han har ff haft svårt med impulskontroll och varit explosiv. Han har oxå stora problem med uthållighet. Blir utmattad på kort tid. (Psykisk, fysiskt däremot är han i topp) Man har trott att han har en lindrig utvecklingsstörning men efter att ha gjort flera utredningar på det området har man kommit fram till att han inte har nån utvecklingsstörning, däremot är han svagbegåvad. Han är oerhört svårmotiverad, och ger upp om han känner att uppgiften är för svår och är svår att motivera till att ge det flera försök. Han har uselt arbetsminne.

Nu har som jag nämnde ovan flera utredningar gjorts och det pekar mot att han har Autism. Mest troligt även dyslexi och språkstörning. En del tics, ett ljudligt "malande" när han är avslappnad.

Skolan har tidigare velat styra honom mot särskolan vilket jag aldrig kunde förlika mg med utan begärde då denna ytterligare utredning. Detta läsår har då mest känts som om att man väntat ut mitt beslut om skolbyte (jag är ensam vårdnadshavare) och jag har haft svårt att ställa krav på dem då det lite känts som att "skyll dig själv du har själv ihärdat att han ska gå kvar här"..

Han har då ändå en resurs i skolan, en jättegullig kille som har god kontakt med sonen (och det är inte heller det lättaste, det är svårt att få honom att acceptera någon) men denna resurs har ingen utbildning inom området, han är inte lärare och han är inte specialpedagog.

Flera frågor kommer upp nu.. det finns en specialklass på skolan för elever med den typ av problem sonen har, problemet är att där finns det inga platser.

Sonen känner själv att han inte hänger med i skolan och prestationsmässigt så ligger han långt efter och han begär sig själv ut ur klassrummet. Han får alltså inte mycket lärarledd undervisning.

Vilka krav kan jag ställa på skolan- vilka åtgärder är rimliga att begära?

Då sonen blir utmattad efter en skoldag och konflikter lättare uppstår när han är trött hämtar jag honom 14,30 på eftermiddagarna. Fritids funkar inte. Jag har ett halvt vårdbidrag för att kompensera en del av inkomstförlusterna. Jag jobbar 80%.

Nu ska vårdbidraget förnyas och jag vet inte vad som är rimligt.. Ett halvt vårdbidrag är det vad som är normen för någon med de beskrivna svårigheterna?
    Jag vill ju återgå i tjänst 100% men det känns inte realistiskt. Inte heller känner jag att han from juni månad skulle klara att vara själv hemma 2 timmar varje eftermiddag.

Är det realistiskt att hoppas/ tro att man kan jobba fullt (pappan finns inte med i bilden) i denna situation?

Hur gör ni andra med barn med liknande svårigheter och i samma ålder?

• Svar på tråden Pusselbitar faller på plats? Autism
  • MD77

Intressant och "tråkig" läsning...jag läser själv till specialpedagog och detta är just sånt som inte får ske. Att du ska känna skuld och att skolan inte gör sitt jobb. Skolan är skyldig (Lgr 11) att anpassa verksamheten till barn i behov av särskilt stöd. Hur skolor gör det är upp till skolan, men det ska göras och det ska göras i samråd med dig. Det finns i dagens skolan en tendens att man vill "bli av med" besvärliga barn där de inte följer strömmen, men så ser verkligheten ut. Det finns massor med barn med olika behov och svårigheter och dessa måste skolor bli bättre på att hantera, att försöka hitta lösningar i verksamheten och organisationen. Skolor måste sluta lägga problemen på elever och istället börja se till hur de kan förändra verksamheten. 
    Att ha en assistent är både på gott och ont...problemet är oftast att de inte har någon pedagogisk utbildning vilket gör att eleverna inte får den hjälp de behöver utan blir mer en person som "tar hand om". 
    Detta är som sagt ett stort problem och du är absolut inte ensam. Jag tycker absolut att du ska stå på dig och ställa krav. Hoppas verkligen att det kommer att lösa sig för din son. Lycka till!

• Little Ms Chatterbox

Det är skolans ansvar att se till att din son klarar skolgången. Ditt ansvar som förälder är att han gör läxor, men det ska inte vara för att han inte har hunnit på lektionerna utan bara de läxor som resten av klassen får. 
    Specialpedagoger kostar oftast för mycket för skolan, iom att de har högre löneanspråk, de har högre utbildning.  Så resurser som skolan har råd med brukar vara "någon in ryckt som går förbi på gatan" Det kan ju vara den allra bästa personen psykiskt för barnen men blir si och så med pedagogiken. Eller det motsatta, En person som inte alls förstår hur det ligger till och vad barnet behöver eller fungerar. 
    Med diagnos på Dyslexi och språkstörning är det ju ännu mer motiverat med en ordentlig assistent i skolan. Särskolan har han inte på att göra. Kanske en vanlig skola med inriktning ADHD/Autism skulle vara bra för honom men det är ju inte alla kommuner som har det. 

Vad menas med svagbegåvad ordagrant? 
    Vad är hans starka sidor?
    Har man gjort minnesträning?
    Får han Strattera som komplement till Concerta/ Equasym?
    Ger du Omega?
    Hur mår han annars, aggressioner, utbrott, ångest, oro? 

Vad skulle han göra när han kom hem efter en skoldag om man leker med tanken att han skulle vara ensam hemma? Sätta sig vid datorn, äta upp all mat, inte ens gå hem, inte ens hitta hem?
    Kan han vara kvar på skolgården och sparka boll själv eller öva på basketkast? (givetvis med ett mellanmål eller iaf går till fritids för ett mellanmål) kan han åka buss till ditt jobb så han möter dig där? Finns det någon granne som kan titta till honom eller se till att han läser läxor, petar i en smörgås? 
    Har du funderat på avlastning i form av Kortis? Kanske någon eller några dag efter skolan, där är det hög personaltäthet och få barn. 

Att du har vårdbidrag 50% har ju inget egentligen med att göra hur mycket du jobbar, i princip så skulle du kunna jobba heltid med VB på 100% men jag förstår hur du menar, sonen behöver dig/någon hemma och med en ansträngd ekonomi så är det inte bästa lösningen. (ett litet "plus" med en autism-diagnos, det brukar vara beviljat till "myndighetsålder", så blir du beviljat VB med autism så behöver du inte gå igenom samma vånda igen på länge.)
    Med både Dyslexi och språkstörning uppe på ADHD och ev. Autism så tycker jag nog att VB på 50% är lite lite. Men det är ju inte för mig att bestämma. 
    Se till att få med minsta lilla detalj i VB-ansökan, varje extra sak som du gör, alla saker som går fel under en dag, beskriv en "värsta-dag" från morgon till kväll. Alla saker som skulle kunna gå fel, även om de inte hände på samma dag så bunta ihop dom. 

• Sofia 669

Hej!
    Blev berörd av det du skrev och misstänker att situationen kan se ut så för många.

Jag söker deltagre till min c-uppsats som fokuserar på betydelsen av en neuropsykiatrisk diagnos utifrån ett föräldrarperspektiv. Om du är intresserad av att delta så får du jättegärna läsa mer om det här: www.familjeliv.se/Forum-3-363/m67624281.html

Svar på tråden Pusselbitar faller på plats? Autism