• Nicolew

hur tänkte ni när ni valde gudmor/far?

Jag ska få mitt första barn i mars och har börjat så smått att fundera över vem jag ska välja som gudmor/far till mitt barn. Hur tänkte ni när ni valde? Vad har varit viktigt för er när ni valt? Jag tycker att det är en väldigt viktig uppgift och jag vill välja någon som tar det på allvar. 

Jag känner också lite press att välja en (eller båda) av mina bästa kompisar (de kommer verkligen inte överens) Jag känner att jag inte kan välja mellan dem utan avundsjuka och jag är inte säker på att de kan ge mitt barn det som jag vill att mitt barn ska få ut av att ha en gudförälder. Jag funderer också på en annan väninna till mig som jag beundrar mycket, hon är väldigt jordnära, inga intriger och hon är så öppen mot allt och alla. 

För mig är det ett stort beslut och jag tar inte lätt på det, jag vill att denna personen ska finnas i mitt barns liv för alltid såklart. 

• Svar på tråden hur tänkte ni när ni valde gudmor/far?
  • voldis

Jag undrar, är det så på riktigt att om föräldrarna dör så är se gudmor/gudfar som blir ny förälder?

• älskarlivet81
    voldis skrev 2012-11-17 17:20:31 följande:
    Jag undrar, är det så på riktigt att om föräldrarna dör så är se gudmor/gudfar som blir ny förälder?
    Nej, det är inte så.. Det görs alltid en utredning kring vem barnet ska bo hos om föräldrarna dör..

Ts: Vi valde två kompisar till oss, som är gifta och som betytt mycket för oss.. Nu till andra barnet blir det 3 faddrar, två kompisar och så den ena kompisens sambo som vi också umgås med. De här personerna är också sådana som står oss nära!
  • Madeleine Louise

Man väljer den som man tror skulle klara rollen bäst. 
    Att vara gudmor/gudfar handlar inte om att stå där framme, hälla vatten på barnets huvud och tänka "jag vann! de tycker jag är den bästa kompisen, därför valde de mig". Många verkar nämligen tro att det ligger till så... 

Sanningen är den att en gudmor och gudfar ska vara en extra vuxen i barnets liv. En person som barnet kan komma till och prata av sig med när barnet har det svårt. Eller någon som ställer upp som en vuxen kompis till barnet. Att vara gudmor / gudfar handlar inte om att köpa presenter till barnet, vara barnvakt eller ha sitt namn på ett papper. Man är ingen riktig gudmor eller gudfar om man inte uppfyller rollen som "extravuxen" anser jag. 

Att vara gudmor/gudfar handlar om att vara en förebild helt enkelt.
    Därför ska man välja den man tror kommer vara den bästa förebilden för barnet.

Njuter av livet i Spanien med man och snart två barn!
  • lillajag02
    voldis skrev 2012-11-17 17:20:31 följande:
    Så var det förr i tiden, och även att Gudföräldrarna hade en "stor, laglig" uppgift kan man väl säga. Men numera är det mest... Att den Gudföräldern ska finnas som ett stöd i den kristna tron. Så tror jag det är i alla fall. 

Jag är kristen men vi kommer inte döpa vårt barn då det fötts. Däremot har jag redan pratat med min bästa vän om hon kan ställa upp som fadder, ändå... Detta för att jag väldigt gärna vill ha en till vuxen i barnets närhet, som finns där oavsett.  
  • Fridiz86

jag tänkte mycket på vem står mig nära, vem litar jag på?
    samt också om nått skulle hända oss nått vem är lämpligaste att ta hand om mitt barn, samt ekonomi.

• lillajag02
    Fridiz86 skrev 2012-11-17 18:35:32 följande:
    jag tänkte mycket på vem står mig nära, vem litar jag på?
    samt också om nått skulle hända oss nått vem är lämpligaste att ta hand om mitt barn, samt ekonomi.
    Men det är ju inte säkert att soc gör den bedömningen att en person du valt som fadder är mest lämpad att ta hand om barnet. Idag är det inget "juridiskt" bindande eller något sådant. Mest tillit, att vara en förebild, att vara en god kristen förebild - typ. 
  • Fridiz86
    lillajag02 skrev 2012-11-17 18:44:36 följande:
    Men det är ju inte säkert att soc gör den bedömningen att en person du valt som fadder är mest lämpad att ta hand om barnet. Idag är det inget "juridiskt" bindande eller något sådant. Mest tillit, att vara en förebild, att vara en god kristen förebild - typ. 
    nej kanske inte är säkert, men dock är det inte svårt att veta vem som kan vara lämpligast. och vad soc har för krav.
    sen binder jag mina gudföräldrar den dag jag gör ett testamente. och då har ma valt en närstående med ett stabilt liv
  • lillajag02
    Fridiz86 skrev 2012-11-17 18:50:35 följande:
    nej kanske inte är säkert, men dock är det inte svårt att veta vem som kan vara lämpligast. och vad soc har för krav.
    sen binder jag mina gudföräldrar den dag jag gör ett testamente. och då har ma valt en närstående med ett stabilt liv
    Även om du skriver det i testamentet kommer Soc göra en utredning. :) Men det är klart, ser de att den/ de är lämpliga så tror jag ju inte det är några problem så sett - däremot ligger sista beslutet hos soc. Vad jag har hört i allafall. Men jag kan absolut ha fel i det med. 
  • Fridiz86
    lillajag02 skrev 2012-11-17 18:52:44 följande:
    Även om du skriver det i testamentet kommer Soc göra en utredning. :) Men det är klart, ser de att den/ de är lämpliga så tror jag ju inte det är några problem så sett - däremot ligger sista beslutet hos soc. Vad jag har hört i allafall. Men jag kan absolut ha fel i det med. 
    ja soc har de sista beslutet, men som jag sa att det är inte svårt att hitta nån som de hade godkänt
  • fluu

Vi valde några vi tyckte om och som vi visste skulle finnas närvarande för vår dotter. Det blev sambons bror med sambo.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • mammatillnils

Vi valde personer som vi tycker är bra förebilder och som vi tror kommer kunna finnas till för vår son under hans liv!

• Björckan

Vi valde mina kusiner (två systrar). Vi räknar med att de alltid kommer finnas i sonens liv och älska och bry sig om honom. Att de kommer vara vuxna som han kan gå till och ha förtroende för om han är arg på oss, eller som bara kan ta med honom ut på nya äventyr och ge honom perspektiv på livet som han inte får från oss. De är båda två intelligenta, omtänksamma, humoristiska människor som kompletterar varandra bra.

Om vi får ett barn till vet jag inte vem vi kommer välja faktiskt.

Vi är själv gudföräldrar/faddrar till makens brors ena barn. Det känns fint fast tvyärr så träffas vi alltför sällan eftersom de bor i Kiruna och vi i Uddevalla... 

• MissMary

Vi kommer troligen välja en av mina bästa vänner och sambons bror. Vi har sagt att vi väljer en var men båda måste vara okej med vilka två vi väljer. 

Sambons bror är en väldigt barnkär typ som kommer hitta på massor med kul med vårt barn och antagligen skämma bort det ordentligt både med prylar och aktiviteter. Det är hans sätt att uttrycka sina känslor :)

Jag skulle kunna välja någon av mina systrar eftersom jag vet att även de kommer finnas i mitt barns liv så länge de lever men just nu känns de lite för "flaxiga" på något sätt. Dessutom så vet jag ju att de ändå kommer att finnas för mitt barn så jag väljer en utomstånde vän.

Hon är modig, självständig, förståndig och ärlig. Hon är en person med sunda värderingar som delar många av mina grundtankar. Hon är engeagerad och jag vet att hon kommer ta gudmorsuppgiften på ett sådant sätt jag förvänatar mig, och jag tycker hon kompletterar mig bra. Därför väljer jag henne!    

Det hade varit kul att skriva ihop något fint om varför vi valt just dom och ge dom tillsammans med förfrågan :) Måste komma på något bra!

Svar på tråden hur tänkte ni när ni valde gudmor/far?