• Nilla81

Svårt att andas, fler än jag??

Fler än jag som har svårt att andas speciellt när man sitter ner? Kan även ha svårt att andas när jag ligger på rygg.
    Tog upp detta med en barnmorska och hon tyckte nästan jag skulle söka hjälp hos min husläkare. Trodde detta kunde vara vanligt under en graviditet.

• Svar på tråden Svårt att andas, fler än jag??
  • evis m bebis

Kan inte andas om jag ligger på rygg. Det tar emot att sitta upprätt, kan däremot sitta lite bakåtlutad men magen är ju inte som högst än. Tror det är väldigt individuellt. Det beror ju på hur magen är placerad, förra graviditeten hade jag betydligt svårare att andas när jag satt ner.

• FriMarc

Hej tjejer!

Jag läste precis följande på www.babyboom.nu (gravkalendern) och jag kopierade texten som handlar om "andnöd".

--- - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - -

Andnöd

Mot slutet av graviditeten ofta runt vecka 34 så kan man känna av andnöd. Barnet ligger då så högt att det kan trycka mot dina lungor. Inför förlossningen så ökar också blodvolymen och detta kräver i sin tur högre syresättning av blodet. Men även om du känner dig andfådd så behöver du inte vara orolig för barnets skull. Barnet får alltid syra först och främst.
    Ta det som ett av naturens tecken och ta det lite lugnare. Det brukar bli bättre igen under de sista veckorna då magen sjunker ner lite och då blir det återigen lite lättare att andas.
    // Slut.
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

• Suzanna

O ja..!

Har oftast svårt att andas och har nu dessutom börjat bli täppt i näsan. Det är inget ovanligt men ack så jobbigt. Kan tillägga att det inte påverkar hur mycket syre bebisen får i sig, oavsett hur mycket du flåsar och har dig

• corinne1

samma här!om jag lutar mej bakåt när jag sitter i soffan får jag andnöd å blir yr i skallen,samma sak när jag ligger på rygg!
    helt normalt säger min bm!du behöver inte vara orolig vännen.jag e i v 32.

• Nenali

Jag är i v 30 och har också lite andnöd till och från. Särskilt om jag precis ätit och sitter lite ihopsjunket.

• Gahlin

Jag hade jättejobbigt med andningen när min mage blev stor. Speciellt när jag låg ned. Det kändes som att jag inte fick tillräckligt med luft.
    Detta gick över när magen sjönk i v32. Nu kan jag andas "normalt" igen.

• Nilla81

Skönt att höra att man inte är ensam om det Speciellt när BM sa att jag skulle söka läkare så vart man ju lite mer engslig, hon om nån borde ju veta.
    Bara försöka stå ut i ett par veckor till, inte så långt kvar

Svar på tråden Svårt att andas, fler än jag??