• Anonym (bukplastik)

Ni som gjort bukplastik via landstinget!

Hej!
    Jag har ett önskemål att få göra en bukplastik via landstinget och har vart på VC och träffat läkare. Han har skrivit en remiss och bilder är inskickade. Finns det någon här som har gjort en op genom västra götaland? Har ni bilder? Hur lång tid kan det dröja innan man får svar? 

Själv har jag ett bmi på 28,4. Jag har över 3 cm överskott räknat från blygbenet. Skulle nog kunna säga att jag har ca 4 cm. Jag har bristningar från mina graviditeter och naveln ser ut som en ledsen mun. Jag har problem med att hitta byxor som passar, mina ben är rätt långa och smala med en mage som ett bildäck. Detta gör att jag måste välja större stl för att få plats med magen men byxorna sitter då löst runt benen. Jag har inga utslag eller eksem under magen då jag är noga med hygienen där men det kan ändå lukta illa efter en heldag och min navel kan vara och klia ibland. Jag har svårt att böja mig fram, har ont i korsrygg, stor uppsvullen mage vid gaser och får ofta frågan om jag är gravid både av stora och små. Detta har lett till att jag har drar mig undan och skäms över min kropp. Jag tar aldrig på/av kläder framför andra, knappt framför min sambo. Duschar aldrig på gym. Har aldrig varit i simhallen med barnen osv osv. Detta har blivit ett stort psykosocialt hinder för mig. Önskar jag hade de ekonomiska förutsättningar för att kunna bekosta en op själv och slippa vänta, och slippa ångesten över om bli godkänd eller ej.   
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 18:53
    Idag har jag fått en bekräftelse på remissen. Där stod det oxå att jag ska få komma på bedömning inom 3 månader. Det gör mig glad, nu är jag ett steg närmre och kan eventuellt vara en möjlig kandidat till en op. Pust jag är inte helt avfärdad iallfall!!
  • Svar på tråden Ni som gjort bukplastik via landstinget!
  • biggerswoman

Hej
    Hoppas du får den, alltså op :)

Jag håller på att gå ner i vikt, och kommer senare att ansöka för jag kommer få problem med min för det har jag redan, ska prata med läkaren snart denna månaden men jag har ca 20 kg till att gå ner .

då håller jag tummarna för dig :)

skriv gärna sen och berätta hur det gick med mera          

• Anonym (bukplastik)
    biggerswoman skrev 2012-11-18 10:01:36 följande:
    Hej
    Hoppas du får den, alltså op :)

Jag håller på att gå ner i vikt, och kommer senare att ansöka för jag kommer få problem med min för det har jag redan, ska prata med läkaren snart denna månaden men jag har ca 20 kg till att gå ner .

då håller jag tummarna för dig :)

skriv gärna sen och berätta hur det gick med mera          

Tack för det! Jag berättar gärna hur det går, och om det går!
  • Anonym (bukplastik)

Ingen?

• Mixan

har en vän som gjort en gastric bypass som tappade 90 kg..

vilket sedan resulterade i enormt med överflödig hud på bla överkroppen.. hans magge hängde långt ner över hans kön och orsakade honom mkt problem så som irritation i huden, svampifektioner, sår och dylikt... och även den psykiska biten som du pratar om.

i dessa fall ska patienten kunna visa att han eller hon kunde hålla vikten i 2 år. han hade ett återbesök efter ett år och redan då skickades en remiss om att operera bort hud då de var skadligt för honom. sammanlagt tog de honom tre år innan han fick bukplastiken.

plus detta hade han ju även problem med sina bröst som blev extremt hängiga och fula. vilket han nog mest led av. även detta skapade fysiska och psykiska problem. men tog över 4 år innan de åtgärdades. (alltså ett år efter bukplastiken) dock skulle de då bara göra ett bröst pga att de ena hängde ner mera procental än de andra och då ansåg läkaren att de skulle flytta upp de ena lita bara för att matcha. men trots det skulle ju inte problemet bli åtgärdat.

nu hade han sådan tur att de spelade in serien sjukhuset som gick på tv3 och med de över sig valde kirurgen i sista stund för tv att göra båda brösten.

detta gjordes på ett av våra större sjukhus. men de tog tid trots påtryckningar och dylikt från min kompis och även hans läkare om och om igen.

• Anonym (bukplastik)
    Mixan skrev 2012-11-20 18:55:18 följande:
    har en vän som gjort en gastric bypass som tappade 90 kg..

vilket sedan resulterade i enormt med överflödig hud på bla överkroppen.. hans magge hängde långt ner över hans kön och orsakade honom mkt problem så som irritation i huden, svampifektioner, sår och dylikt... och även den psykiska biten som du pratar om.

i dessa fall ska patienten kunna visa att han eller hon kunde hålla vikten i 2 år. han hade ett återbesök efter ett år och redan då skickades en remiss om att operera bort hud då de var skadligt för honom. sammanlagt tog de honom tre år innan han fick bukplastiken.

plus detta hade han ju även problem med sina bröst som blev extremt hängiga och fula. vilket han nog mest led av. även detta skapade fysiska och psykiska problem. men tog över 4 år innan de åtgärdades. (alltså ett år efter bukplastiken) dock skulle de då bara göra ett bröst pga att de ena hängde ner mera procental än de andra och då ansåg läkaren att de skulle flytta upp de ena lita bara för att matcha. men trots det skulle ju inte problemet bli åtgärdat.

nu hade han sådan tur att de spelade in serien sjukhuset som gick på tv3 och med de över sig valde kirurgen i sista stund för tv att göra båda brösten.

detta gjordes på ett av våra större sjukhus. men de tog tid trots påtryckningar och dylikt från min kompis och även hans läkare om och om igen.

Tack för ditt svar om din vän. Dock tror jag att hans situation skiljer sig sig från min. Skulle va kul att se programmet :)
  • Mixan
    Anonym (bukplastik) skrev 2012-11-22 18:49:21 följande:

Tack för ditt svar om din vän. Dock tror jag att hans situation skiljer sig sig från min. Skulle va kul att se programmet :)

ja det gör de verkligen.. för som jag förstod det så gick hans remiss ändå fort pga de operationer han gjort tidigare. så hade han förtur pga det...
    dock har jag en kvinnlig bekant som efter två graviditeter fick en bröst förminskning eftersom de blev jätte stora och sen helt tomma vilket gav henne ryggproblem.
    men de tog henne ca två år efter sista barnet.

tyvärr var de bara hans bröstoperation man fick se på tv. detta spelades in förra året så de finns nog kvar på tv3s sida.. var med honom under hela bukplastiken... huuuuuu de var ingen vacker syn i början... inte nu heller för den delen då jag personligen tycker de lagt snittet helt galet.. men de är ett annat ämneGlad  

Svar på tråden Ni som gjort bukplastik via landstinget!