• JaneD0e

    Isolering av friggebod, kostnad?

    Tänker eventuellt isolera en friggebod för att kunna ha som förråd/gästrum. Idag är taket isolerat men det är allt. Ingen el är indragen heller.

    Det är säkert något vi skulle kunna göra själv, men vi vill ha gjort det väldigt snabbt så därför överväger vi att anställa någon till det istället.

    Någon som vet på ett ungefär vad det kan tänkas kosta? Om jag ska be om offerter från företag, ska man ta de olika momenten (elektriker, snickare, målare) separat eller finns det företag man kan kontakta för hela arbetet?

  • Svar på tråden Isolering av friggebod, kostnad?
  • Frontline

    Är ju i princip omöjligt att svara på ju...

    måste man riva väggarna som finns för att sätta isolering eller är det redan nu öppet så det ska dit nån typ av väggskivor efter?

    Finns oftast små företag som har sina egna kontakter vad det gäller el, måleri och röris mm så lejer du en seriös snickare så kan han oftast fixa dom andra underentreprenörerna...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JaneD0e
    Frontline skrev 2012-11-18 10:45:03 följande:
    Är ju i princip omöjligt att svara på ju...

    måste man riva väggarna som finns för att sätta isolering eller är det redan nu öppet så det ska dit nån typ av väggskivor efter?

    Finns oftast små företag som har sina egna kontakter vad det gäller el, måleri och röris mm så lejer du en seriös snickare så kan han oftast fixa dom andra underentreprenörerna...
    Ok, det är redan nu öppet, friggeboden är på 15kvm.


  • Frontline

    Köper du hem material själv så räkna med att isoleringen kostar mellan 15-80 kronor kvm beroende på vilken tjocklek du vill ha på den.
    Gips kostar 63 kronor för en skiva som är 120X240 cm sen kommer det till lite skruv, fiberremsor och spackel till det.

    Hantverkare tar där vi bor ca 400:- i timman sen har du rotavdrag på det så det blir 200:- i timman ca.

    sen är det ju vad du väljer för tapeter eller om du ska måla...
    Lister ligger på ca 20-30 kronor metern.

    Priser på materialet är från www.byggmax.com/ och kan ju variera beroende på vart ni köper...

    Så nu är det bara att ta fram miniräknaren och kalkylera för ca 37 kvm vägg minus dörr och fönster  Tungan ute


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JaneD0e
    Frontline skrev 2012-11-18 11:08:03 följande:
    Köper du hem material själv så räkna med att isoleringen kostar mellan 15-80 kronor kvm beroende på vilken tjocklek du vill ha på den.
    Gips kostar 63 kronor för en skiva som är 120X240 cm sen kommer det till lite skruv, fiberremsor och spackel till det.

    Hantverkare tar där vi bor ca 400:- i timman sen har du rotavdrag på det så det blir 200:- i timman ca.

    sen är det ju vad du väljer för tapeter eller om du ska måla...
    Lister ligger på ca 20-30 kronor metern.

    Priser på materialet är från www.byggmax.com/ och kan ju variera beroende på vart ni köper...

    Så nu är det bara att ta fram miniräknaren och kalkylera för ca 37 kvm vägg minus dörr och fönster  Tungan ute
    Tusen tack för svaret! :)
    Haha. Ja, jag som gillar att räkna så mycket ><
  • Frontline
    JaneD0e skrev 2012-11-18 11:23:49 följande:
    Tusen tack för svaret! :)
    Haha. Ja, jag som gillar att räkna så mycket ><
    Det billigaste brukar bli att man handlar hem allt man ska ha själv, vi gör alltid så när vi har nåt som ska renoveras...

    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JaneD0e
    Frontline skrev 2012-11-18 11:29:55 följande:
    Det billigaste brukar bli att man handlar hem allt man ska ha själv, vi gör alltid så när vi har nåt som ska renoveras...

    Du menar att ni köper materialet men anställer sedan någon som sätter in det? Kan man göra så?
  • Frontline
    JaneD0e skrev 2012-11-18 11:46:27 följande:
    Du menar att ni köper materialet men anställer sedan någon som sätter in det? Kan man göra så?
    Klart man kan det, en del saker har hantverkaren haft med sig om det är nåt speciellt han gillar att jobba med.
    Som sist så renoverade vi badrummet och köpte hem allt men han hade ett flytspackel som han gillade att arbeta med så då köpte jag det av han...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JaneD0e
    Frontline skrev 2012-11-18 11:48:40 följande:
    Klart man kan det, en del saker har hantverkaren haft med sig om det är nåt speciellt han gillar att jobba med.
    Som sist så renoverade vi badrummet och köpte hem allt men han hade ett flytspackel som han gillade att arbeta med så då köpte jag det av han...


    Är det sådant ni kollar med hantverkaren före ni köper in materialet?
  • Frontline
    JaneD0e skrev 2012-11-18 11:50:41 följande:
    Är det sådant ni kollar med hantverkaren före ni köper in materialet?
    Den hantverkaren vi har är en liten skutt han har bara ett par anställda så man har ju lärt känna han lite.
    Men leta reda på nån liten egenföretagare och prata med han oftast tycker jag man får ett bättre resultat av en sådan istället för en stor firma...
    Den hantverkaren vi har han har ju inget eget lager av material utan måste ju isf i sin tur fixa hem det så om han eller jag gör det har ju ingen betydelse...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JaneD0e
    Frontline skrev 2012-11-18 11:54:55 följande:
    Den hantverkaren vi har är en liten skutt han har bara ett par anställda så man har ju lärt känna han lite.
    Men leta reda på nån liten egenföretagare och prata med han oftast tycker jag man får ett bättre resultat av en sådan istället för en stor firma...
    Den hantverkaren vi har han har ju inget eget lager av material utan måste ju isf i sin tur fixa hem det så om han eller jag gör det har ju ingen betydelse...
    Det ska jag göra. Tack för hjälpen!! :)
Svar på tråden Isolering av friggebod, kostnad?