Anonym (Velpottan) skrev 2013-02-27 12:51:45 följande:
Vad snällt att ni frågar...Mitt nick är ingen tillfällighet, jag velar fortfarande. Vi går hos vår terapeut och håller ihop oss eller vad man ska säga. Vissa dagar eller t o m veckor känns allt OK, andra dagar känns det som att slutet är nära. Jag har däremot kommit mer och mer på det klara med att jag inte kan ha sex med honom, det känns som att jag skulle nedvärdera mig själv allt för mycket då...eftersom han i så många år har visat genom sitt handlande att han hellre väljer andra kvinnor för det...och då är frågan vad som finns kvar förutom barnen, vänskap, gemensam historia, gemensamma intressen, materiell bekvämlighet och så vidare...det är inte så lite det heller?
Ja det är svår, men du får väl se om de dagar och veckor som är bra blir allt fler och fler...annars är det nog inget att satsa på, du kan få bättre.
Vad det gäller otroheten så tror jag att för att man ska kunna gå vidare måste man göra ett val, väljer man att gå vidare med sin partner så får man helt enkelt sluta fundera på det/glömma det/lämna det bakom sig...Starta nytt och fräscht. Annars kommer det tära på dig och ert förhållande, och det kommer nog tyvärr inte bli bra om ni inte kan lämna det bakom er.
Nu vet jag inte hur mycket han har varit otrogen, men otrohet bottnar alltid i något. Man väljer att stanna i en relation för att man tycker något om sin partner, men något saknas/är inte bra i relationen..
Har ni kommit till botten med vad som har varit fel i er relation som lett till detta? Undersökningar visar tex att vanligaste orsakerna är att man inte känner sig sedd, älskad, uppskattad, betydelsefull, att man ger utan att få tillbaka mm för sin partner.
Det ligger ofta djupare, än kanske det första uppenbara man tänker på.
Om du ska kunna gå vidare med han tror jag att du måste komma till insikt vad otroheten berott på, på så vis kan du/ni plocka bort anledningen till det och lyckas bättre i framtiden. Du får absolut inte tänka att han hellre väljer andra kvinnor för sex, så är det inte. Tänk på dom vanliga anledningarna till otrohet, så kan du inse varför han varit med de andra. (Men sex kan ju givetvis bli en anledning till otrohet om du inte har det med han)