• Vaasa

Att donera sperma för heminseminering pro/cons

Hallå,

Jag är en kille på 29år, boendes i gbg som funderat ett tag på det här med att hjälpa andra. Har läst på lite kring det här med donation av sperma men saknar perspektiv.

Jag har vägt mellan att göra det sjukhusvägen eller göra det "privat" genom heminseminering (koppmetoden). Det väger emot det sistnämnda.

Har förstått att den stora biffen är att jag kan bli underhållsskyldig om kvinnan i sig bestämmer sig för att röja min identitet för socialstyrelsen(?). Den risken är jag medveten om.

Det jag är intresserad av är dels kvinnans perspektiv på detta, vilka förväntningar har hon? Vad är bra, vad är dåligt? Men något jag är ännu mer intresserad av vilket jag inte sett något av är hur det går för mannen som donerat efteråt. Vill höra båda bra och dåliga historier där.

Mina tankar går nu i att hjälpa en kvinna, kanske till flera barn. Vill bara höra lite först vad jag ger mig in på.
    Erfarenheter är välkomna.

Håller denna tråd fri från personliga påhopp, vill ha en saklig diskussion. Ni får gärna ställa frågor men jag kommer inte svara på påhopp.

Tack, hej! 

• Svar på tråden Att donera sperma för heminseminering pro/cons
  • neecha

Hej!
    Jag har donerat både privat och via landstinget. Har bara positiva erfarenheter av båda. MEN du måste se till att välja rätt person och göra allt på ett proffsigt sätt. På barnfabriken.se står det vilka saker man ska tänka på när man donerar eller tar emot donation.

För mig är det viktigt att den andra parten inte kräver underhållsstöd och det har jag delvist löst med en nerskrivet överenskommelse och dels genom att donera till par där de skriver på adoptionspapper och adopterar barnet. (Lesbiskt par i detta fall)

På köpet har jag fått goda vänner! ;)

Lycka till! 

• spermadonator

Kan bara skriva under på det neecha tar upp. Skulle dessutom vilja tillägga att PRIVAT donation är någonting man ska vara beredd på tar tid. Det lyckas sällan eller aldrig på första, andra eller kanske ens tredje försöket. Man ska alltså vara beredd på att det blir flera donationer i månaden, flera månader i rad.

Svar på tråden Att donera sperma för heminseminering pro/cons