• Anonym (Jag är olycklig)

Olycklig i mitt äktenskap

Hur ska jag göra?

Jag och min man är gifta och tillsammans sedan många år. Vi har ett ganska litet barn. Vårt förhållande har liksom alla andras gått upp och ner genom åren men alltid kommit tillbaka upp igen för i grunden älskar vi varandra. Nu känns det dock som att vi har hamnat i en återvändsgränd. 

Vi bråkar mer än någonsin och varje bråk spårar ur såtillvida att han kallar mig otroligt fula saker, jag gråter, vi skriker och så vidare. Jag vill flytta närmare min familj för att vi ska få avlastning, han vill inte det. Jag har gått upp i vikt och han tycker jag är tjock, därav noll absolut noll sexliv. Känner att allt på något sätt har kommit att utspela sig på hans villkor. Är han trött sover han, vill han inte gå ut så får vårt barn inte gå ut om jag inte är hemma, han är elak och oresonlig, det förekommer inga gemensamma intressen, inga kärleksförklaringar och jag börjar bli allt mera trött. Till hans fördel så jobbar han hårt och han tar hand om både hemmets uppgifter och barnet ihop med mig.

Jag vet att jag också kan vara oresonlig. Jag har fetma, så ja jag är för fet, Jag är envis och har svårt att släppa vissa saker. Det jag alltid prioriterar först är vårt barn och kanske också min egen fritid såsom intressen osv. Jag är absolut inte felfri i detta.

I grunden älskar jag honom fortfarande men jag känner att vi måste göra något för annars går det inte. Har föreslagit parterapi och han ska fundera. Finns det något annat jag kan göra? Snälla, hjälp! 

• Svar på tråden Olycklig i mitt äktenskap
  • xXx

Sitt ner och prata om vilka behov ni har i en relation. Lyssna på varandra respektfullt. Inget anklagande. Se till att den andra förstår vad man säger. Sen försöker ni se om det går att tillgodose era behov.

Svar på tråden Olycklig i mitt äktenskap