• argydja

Måla om kista - hur bevara inbränt mönster

Jag ska måla min gamla kista vit, men önskar (om det går) att bevara det mönster (mitt födelsedatum står i mitten av blomrankan men jag har retuscherat bort det på denna bild) som är inbränt mitt på kistan. Finns det något bra sätt att göra detta på, eller är det helt omöjligt?

• Svar på tråden Måla om kista - hur bevara inbränt mönster
  • MamaPapa

Om det är så att mönstret är inbränt så borde du ju känna "strukturen" - eller hur?
    Jag hade målat och innan färgen torkat följt mönstret med en tandpetare/blompinne. Sedan när det torkat hade jag målat mönstret med en annan ljus färg (ljusgrå tex).

• Lilith Inanna
    MamaPapa skrev 2012-11-18 13:47:01 följande:
    Om det är så att mönstret är inbränt så borde du ju känna "strukturen" - eller hur?
    Jag hade målat och innan färgen torkat följt mönstret med en tandpetare/blompinne. Sedan när det torkat hade jag målat mönstret med en annan ljus färg (ljusgrå tex).
    Bra idèer!
    Eller fyll det inbrända med stearin, vax lr liknande som gör att färgen går bort där om du skrapar.
  • Apotheosis

Jag tror att mycket av det inbrända automatiskt förstörs när du slipar kistan då det inte ser så jättedjupt ut.
    Annars hade jag föreslagit att du betsar den istället. Den blir inte kritvit utan behåller struktur och mönster och träränder och sådär men ser ändå vit ut. Jättefint och inte lika platt som att måla den vit och det inbrända hade stannat kvar! :) 

• argydja

Tack för era svar!

Det där med att "torka bort" färgen med tops har jag också funderat på, och sedan fylla i med annan färg :) Har du själv provat det någon gång MamaPapa
    Är dock rädd att det blir fult, och att jag liksom måste måla över allt med vit färg och helt enkelt hoppa över att fylla i mönstret. 

Det där med vax/stearin var också en bra idé Lilith Inanna, måste pröva om det går, för själva mönstret är ju väldigt smalt och kommer det stearin utanför fäster ju inte färgen där. Sen har jag ju tänkt fylla i med en helt annan färg och då kommer ju inte det heller fästa kom jag på nu... Det borde vara något man kan fylla i mönstret med som sedan går att ta bort liksom.. Hmm, måste fundera ut något bra.

Apotheosis, du har rätt i att det inte är så djupt, men jag har tyvärr redan fått hem färg, annars var det en god idé att betsa kistan :)       

• MamaPapa

Jo det finns risk det blir kladdigt.... Har inte provat själv men det är nog så jag hade gjort om jag hade haft den. Fast tycker betsningen var bästa förslaget - du kan inte byta färg i butiken?

Svar på tråden Måla om kista - hur bevara inbränt mönster