• XcsM

    Ställa ut min kanin.

    Jag har en kaninhane jag skulle vilja börja ställa ut. Har haft kaniner de senaste 15 åren men kan absolut ingenting om det här med kaninutställning
    Har förstått att det finns alla möjliga tävlingar, med en massa olika regler.
    Vi köpte kaninen i Polen och har därför ingen aning om stamtavla osv, så de tävlingar där det krävs går ju bort.
    Men det hade varit roligt om någon som är insatt kunde berätta lite mer om allting. Både om regler, och hur man sätter poängen och kanske hur ni förberedde er innan tävling.
    Jag hittade ex. på en sida att uppvisning var en viktig del. Hur går en sådan till? Står kaninen bara still, skall den hoppa runt? En annan del är det här med kondition. Hur "mäter" man den? Hoppar de hinder, en bana, eller hur funkar det? 

    Jättetacksam för svar! 

  • Svar på tråden Ställa ut min kanin.
  • Frida Ø

    Har du ingen stamtavla på kaninen kan du inte ställa ut den alls. Några utställningar har ibland keldjursbedömning för barn, men tyvärr kommer du inte närmare än så i Sverige.

  • XcsM
    Frida Ø skrev 2012-11-18 13:45:32 följande:
    Har du ingen stamtavla på kaninen kan du inte ställa ut den alls. Några utställningar har ibland keldjursbedömning för barn, men tyvärr kommer du inte närmare än så i Sverige.
    Säker? Det var inte alls så jag fattade det på vissa hemsidor kring tävlingarna där reglerna beskrevs. Men vad tråkigt om det skulle vara så :-/
  • Dr Mupp

    Är kaninen märkt på ett korrekt sätt så kan man ställa ut den, vill man sen stamboksföra den så får man göra det på dispens och det görs endast med riktigt bra djur i i raser/färger där det finns en brist på bra avelsdjur.

    Är kaninen inte märkt så kan den inte ställas ut, mer än i keldjursbedöming,

    Bedömningen ser lite olika ut beroende på ras men om vi tar "min" ras Rex så ser det ut såhär.

    Vikt 5
    Rasprägel & presentation 20
    Kroppsform 40
    Pälsens täthet 10
    Pälsens kvalité 10
    Färg 10
    Kondtion, vård och sundhet 5
    Totalt 100 

    Den poäng som jag skrivit ut är alltså maxpoängen. Högre än 96.5 har aldrig delats ut till nån kanin i Sverige.

    Vikt - alla kaniner har en idelavikt, hos rexen så ska kaninen väga över 2,51 kg för att få 5 p.
    Raspräger och presentation - helt enkelt hur kaninen visar upp sig. Att den inte ligger platt som en pankaka på bordet utan sitter fint och visar upp sig (sånt får man träna hemma). 
    Kroppsform - Ja att kaninen är byggd som rasstandarden säger.  
    Pälsens täthet - rexens kännetecken är ju den korta täta pälsen 
    Pälsens kvalité - se ovan
    Färg - Ja att färgen stämmer över med hur den ska se ut. Att en svart kanin tex inte har vita hårstrång i pälsen.
    Kondtion, vård och sundhet - Att kaninen är ren, kloklippt, inte är underviktig eller tjock. Ja att den helt enkelt är välskött. 

    Utställningen går till så att man kommer på morgonen, får en utsällnings bur tilldelad och där ska kaninen sitta under utställeningen. Speciella bärare kommer att hämta kaninen, väga den och bära fram den till domaren. Dommaren bedömer kaninen och den bärs sen till sin bur där den ska sitta tills utställningen är över. Ett kort med ersultatet sätts upp på buren så alla kan se. 
    Efter att alla kaniner är bedömda så blir det prisutdelning.

    Som ägare måste man vara medlem i SKAF (Sveriges kaninavelsförbund). På skaf.info kan man läsa mer och även se vart nästa utsällning hålls. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • XcsM
    Dr Mupp skrev 2012-11-18 17:05:46 följande:
    Är kaninen märkt på ett korrekt sätt så kan man ställa ut den, vill man sen stamboksföra den så får man göra det på dispens och det görs endast med riktigt bra djur i i raser/färger där det finns en brist på bra avelsdjur.

    Är kaninen inte märkt så kan den inte ställas ut, mer än i keldjursbedöming,

    Bedömningen ser lite olika ut beroende på ras men om vi tar "min" ras Rex så ser det ut såhär.

    Vikt 5
    Rasprägel & presentation 20
    Kroppsform 40
    Pälsens täthet 10
    Pälsens kvalité 10
    Färg 10
    Kondtion, vård och sundhet 5
    Totalt 100 

    Den poäng som jag skrivit ut är alltså maxpoängen. Högre än 96.5 har aldrig delats ut till nån kanin i Sverige.

    Vikt - alla kaniner har en idelavikt, hos rexen så ska kaninen väga över 2,51 kg för att få 5 p.
    Raspräger och presentation - helt enkelt hur kaninen visar upp sig. Att den inte ligger platt som en pankaka på bordet utan sitter fint och visar upp sig (sånt får man träna hemma). 
    Kroppsform - Ja att kaninen är byggd som rasstandarden säger.  
    Pälsens täthet - rexens kännetecken är ju den korta täta pälsen 
    Pälsens kvalité - se ovan
    Färg - Ja att färgen stämmer över med hur den ska se ut. Att en svart kanin tex inte har vita hårstrång i pälsen.
    Kondtion, vård och sundhet - Att kaninen är ren, kloklippt, inte är underviktig eller tjock. Ja att den helt enkelt är välskött. 

    Utställningen går till så att man kommer på morgonen, får en utsällnings bur tilldelad och där ska kaninen sitta under utställeningen. Speciella bärare kommer att hämta kaninen, väga den och bära fram den till domaren. Dommaren bedömer kaninen och den bärs sen till sin bur där den ska sitta tills utställningen är över. Ett kort med ersultatet sätts upp på buren så alla kan se. 
    Efter att alla kaniner är bedömda så blir det prisutdelning.

    Som ägare måste man vara medlem i SKAF (Sveriges kaninavelsförbund). På skaf.info kan man läsa mer och även se vart nästa utsällning hålls. 
    Tusen tusen tack, det här var till stor hjälp!!
  • Lilia
    Dr Mupp skrev 2012-11-18 17:05:46 följande:
    Den poäng som jag skrivit ut är alltså maxpoängen. Högre än 96.5 har aldrig delats ut till nån kanin i Sverige. 



    Min kanin fick 98 då jag ställde ut på keldjursutställning då jag var barn. =P
  • Dr Mupp
    Lilia skrev 2012-11-19 01:01:07 följande:


    Min kanin fick 98 då jag ställde ut på keldjursutställning då jag var barn. =P
    keldjursbedöming räknas inte som riktig utställning.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Frida Ø

    97 p har delats ut i Sverige för många år sen innan man började med det "nya" poängsystemet med halv-poäng.

  • Dr Mupp
    Frida Ø skrev 2012-11-19 12:17:52 följande:
    97 p har delats ut i Sverige för många år sen innan man började med det "nya" poängsystemet med halv-poäng.
    ok. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Ställa ut min kanin.