• fnatten

hur många grader har ni ved feber? Hur mycket räknas?

Hej!
    Vad ska tempen ligga på för att räknas som feber?
    - hur mycket över sin frisktemp måste man vara?

Dottern har råkat ut för körtelbuk men är oroliga över blindtarmen också.
    Om ligger på 37,6 när hon har en värktablett i kroppen, och hennes frisktemp är 36,4, har hon måttlig feber då?

Vad ligger ni på för temp när har feber?

• Svar på tråden hur många grader har ni ved feber? Hur mycket räknas?
  • Winterfell

38 grader är feber, oavsett vad man har för normaltemp. Däremot kan ju förhöjd temp vara en indikation på att man har något skit i kroppen.

• Ellikapellika

Vi är lågtempare båda jag och barnen så när vi har över 37.5 vet jag att nåt är på g.

37.6 med febernedsättande i kroppen ja då har hon ju feber.

• BelindaL

Min minsta kille här hemma ligger med feber och har 38,3 trots Alvedon. Hans normal temp är 36,6 typ

• Lindsey Egot the only one

37,6 räknas som feber

• Julibebis

Som sjuksköterska svarar jag att det finns ingen fastställd grad som räknas som feber, men traditionellt säger man att 37,5 är förhöjd temp och 38 är feber. Har man en låg grundtemp, 36 - 36,5 så kan man givetvis känna sig febrig och sjuk redan vid 37,5. Det är bra att ha koll på barnets normaltemp på morgon och kväll för att ha något att jämföra med. Givetvis spelar också allmäntillståndet in! Har hon nu 37,6 och har fått febernedsättande så kan man anta att hon har feber, ja. Ta i fortsättningen tempen innan tablett så vet du säkert Lycka till!

• Kiiwii

Jag känner mig rätt febrig redan vid 37,5 och vid 38 är jag döende känns det som!!! Har vänner som kan jobba på 38 grader, jag tar mig knappt upp ur sängen....så det är ju individuellt det där...

• Takex

Jag har feber vid 37.5, 38 har jag inte haft sen jag var barn! Skulle jag få 38 nu skulle jag ligga helt utslagen.

• TaSe

Jag jobbar på en jourcentral och vi räknar 38 som feber. Har man strax under det (speciellt med Alvedon) räknas det som förhöjd temp.

• Tibell

Hur ska man räkna på bebisar då ?
    Min dotter är 4.5 månader och ligger ofta runt 37.7-37.8.

• Takex
    Tibell skrev 2012-11-18 19:49:08 följande:
    Hur ska man räkna på bebisar då ?
    Min dotter är 4.5 månader och ligger ofta runt 37.7-37.8.
    Nu har min son aldrig haft feber men han har ungefär 37.5 som sin vanliga temperatur. Jag hade räknat över 38 och att han varit i ett groggy tillstånd.
    Shingo ♥ 28/9 2012
  • Lindsey Egot the only one

Sedan finns det barn som har 39-40grader som studsar och är som vanligt men ändå är sjuka. Det är individuellt när man känner sig sjuk och när man är sjuk.

• Lillii

Min yngsta dotter (nu 13 månader) ligger runt 37,7-37,9 på morgonen när hon vaknar, det är hennes normaltemp. håller hon igång och leker och tultar runt stiger tempen upp mot 38,2-38,4 utan att hon är ett dugg medtagen. Brukar dra "gränsen" för feber på henne vid 38,5 i "vaket tillstånd" -skulle hon däremot en morgon vakna upp och ha 38,2 t ex skulle hon stanna hemma hela dagen och ta det lugn.

Hennes storasyster (2 ½) har en normaltemp på 36,8 ungefär, där kryper väl tempen upp till 37,3 vid håll igång... så har hon 37,7 så är hon hängig! 

• Ugge

Inom sjukvården (barn) räknar man feber vid 37.8 och uppåt.

Blindtarms inflammation hos barn är ovanligt under 3.5 års ålder.
    Det inträffar dock att barn ner till 2.5 år får blindtarmsinflammation men det är extremt ovanligt.

Vanligast är förstoppning körtelbuk och virusinfektion vid buksmärtor hos barn. Ovan på det är UVI även en vanlig orsak till buksmärtor hos barn och då ffa. flickor.

Svar på tråden hur många grader har ni ved feber? Hur mycket räknas?