Anonym (Emma) skrev 2012-11-19 19:44:39 följande:
Vad tror du ingångslönen är för en nyexad sjuksköterska då du är färdig? Och påverkade löneläget dig i ditt val av utbildning?
Jag hade egentligen inte så stor koll på det där alls innan jag började plugga. Men nu då jag är åtminstone
lite mer insatt så hoppas jag att det inte ligger under 24 000 som man försöker få igenom nu. Jag tror att det kan vara möjligt att det blir så, och annars tror jag att det åtminstone har höjts från 21 000 som jag har för mig att det ligger runt nu. Sen spelar det ju såklart roll var man jobbar också har jag hört.
Det viktigaste för mig är att jag får göra något som jag tror att jag kommer att trivas väldigt bra med. Jag vill ha ett jobb som jag tycker att det känns kul att komma till. Därför valde jag att plugga till sjuksköterska. Pengarna är inte det viktigaste, helt enkelt. :)
I grund och botten vill jag även jobba med mission och berätta om Jesus ute i världen där människor inte har hört om honom än, men jag måste också kunna få ihop pengar på något sätt antingen genom att ha ett "vanligt jobb" samtidigt eller genom att spara ihop pengar och åka ut som missionär sen och så pendla lite så fram och tillbaka. Sjuksköterska kan gå att kombinera med mission om jag vill det, och även om det inte blir så så har jag den period jag spenderar hemma i Sverige och jobbar ett jobb som jag brinner för.