• Cecc3

Går de snitta denna blomma ?

Undrar lite ang denna blomma DRACAENA , jag undrar om det går på något sätt att snitta den och lägga  den i vatten så den bildar rötter ? (den som pilen pekar på)  

Jag ska nämligen plantera den i jord och eftersom jag bara har en så kommer de se lite glest ut i krukan, sen också den delen som växt ut är väldigt lång som ni ser och den är svajig och rädd den ska gå av för den växer och växer hela tiden och fort går de .  Så någon kunnig om blommor går de snitta bort den eller är jag ute och cyklar i min fantasi värld?

• Svar på tråden Går de snitta denna blomma ?
  • Eleonor01

Den sortens blommor behöver man inte ens sätta i vatten utan man kan plantera den direkt i jorden. Den växer snabbt till sig. Vi har gjort så många gånger. Men om du inte vågar så går det bra att klippa av den å sätta den i vatten. Den delen som blir kvar kan du dela på mitten å sätta även den :)

• Cecc3
    Eleonor01 skrev 2012-11-18 14:58:38 följande:
    Den sortens blommor behöver man inte ens sätta i vatten utan man kan plantera den direkt i jorden. Den växer snabbt till sig. Vi har gjort så många gånger. Men om du inte vågar så går det bra att klippa av den å sätta den i vatten. Den delen som blir kvar kan du dela på mitten å sätta även den :)
    Åh tack så hemskt mkt för ditt svar :) 
    Jag har funderat länge på om de går göra nå med den mer än att den står i sin glas vas med vatten :)  
  • Cecc3
    Eleonor01 skrev 2012-11-18 15:05:21 följande:
    Dracena är väldigt lätt å "föröka"
    Det är tur de, jag är nämligen inte grön om fingrarna. Har för de mesta otur med blommor har haft många gröna växter men bara 2 av dom lyckats överleva och det är ju denna då och en annan blomma jag inte vet vad den heter, till och med garderobs blommor har jag lyckats ta död på och de är ju näst intill omöjligt 
Svar på tråden Går de snitta denna blomma ?