• Anonym (fru)

Föräldrarpenning vid sjukersättning?

Min man får sjukersättning. Som jag har förstått det har man i vissa fall rätt till att ta ut föräldrapenning samtidigt. Som jag förstår det görs en bedömning av om hans arbetsförmåga kan ses som totalt nedsatt trots att han kan ta hand om ett barn. Har jag förstått det rätt? När görs denna bedömning? Redan innan föräldrapenningen tas ut? Eller riskerar han att bli av med sin sjukersättning i efterhand för att han har tagit ut föräldrapenning? Om han inte bedöms kunna vara föräldraledig, kan jag då ta över hans dagar?

Gäller samma princip för de 10 "pappadagar" som mannen kan ta ut i samband med födseln? Om han inte har rätt till dem, kan någon annan närstående då ta ut dessa dagar?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Föräldrarpenning vid sjukersättning?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Det finns i sig ingenting som hindrar att en person kan ha rätt till både hel sjukersättning och föräldrapenning samtidigt. Föräldrapenning är inte en sådan inkomst som påverkar rätten till sjukersättning. Däremot kan ibland det arbete en person utför för att ta hand om sitt barn ge anledning att närmare utreda rätten till sjukersättning, oavsett om någon föräldrapenning betalas ut eller inte. Det som är avgörande för bedömningen av arbetsförmågan är de insatser som man eventuellt utför. Om insatserna inte är så omfattande att de kan jämställas med ett förvärvsarbete eller visar att personen har arbetsförmåga som kan utnyttjas för förvärvsarbete, så påverkas inte rätten till sjukersättning.

Om din man har hel sjukersättning kan han inte få de så kallade 10 pappadagarna (tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse eller adoption). För att få dessa krävs det att man avstår från arbete eller avstår från a-kassa. Däremot kan någon annan närstående ta ut dessa dagar.

Hälsningar
    Anders, handläggare

• Anonym (fru)

Tack för svaret!

Om jag och min man är hemma samtidigt, kan då min man ta ut föräldrapenning trots att kanske jag sköter en större del av barnets vård (jag kan ju förstås då inte ta ut föräldrapenning samtidigt utan klara mig i så fall utan inkomst).

Kan min man annars flytta över sina dagar till mig?

• Försäkringskassan

Hej,

Ett utav kraven för att få föräldrapenning är att man vårdar barnet. Din man är alltså den som ska ha huvudansvaret om barnet för den tid han ska ansöka om föräldrapenning. 

Har man gemensam vårdnad om barnet får man hälften av dagarna var. Detta blir 240 dagar var. 60 av dessa dagar på sjukpenningnivå är reserverade på vardera förälder. Övriga dagar går bra att avstå till den andra föräldern. Man kan alltså som mest avstå 180 dagar till den andra föräldern. 

Klicka på länken nedan för att läsa mer om föräldrapenning.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning

Hälsningar
    Olle, handläggare 

• Anonym (fru)

Hur går man tillväga när man vill låta någon annan anhörig ta ut de tio så kallade pappadagarna?

• Försäkringskassan

Hej,

Den person som avstår arbete för att vara hemma i tio dagar och vårda barnet behöver göra en anmälan och ansökan om tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Föräldrarpenning vid sjukersättning?