• Bubblan01

Två cystor och gravid v7

Hej, är det någon som har erfarenhet ang cystor under graviditeten? Jag har två stycken, 3 och 5,5 cm på högra äggstocken och är samtidigt gravid i v7. Min Gun sa att de kan växa, snurra sig runt äggstocken och kväva den eller försvinna av sig själv. Växer dem eller börjar snurra måste jag opereras. Nån som har varit med om det? Känner mig ungefär som en tidsinställd bomb.

• Svar på tråden Två cystor och gravid v7
  • moruppgren

Jag hade en cysta på 5x7 cm på ens äggstocken under min senaste graviditet. Fick åka in en gång och ligga på gyn då de trodde att cystan snurrat sig i v 10 då jag hade så ont att jag inte tog mig upp ur sängen. Efter ett dygn där mådde jag bättre och fick åka hem. Troligtvis hade cystan vickat fram och tillbaka (utan att snurra helt).
    Vid nästa kontroll i v 20 hade cystan krympt till häften och försvann sen :)

Har du några problem mer smärta eller så nu?

• hangonasec

Hej! Jag tar fram mina ultraljudspapper så får du min lilla historia jag hade en på varsin äggstock, ca 2 cm som dom såg på vul i vecka 6+1. Fick svar från både gynläkare på Danderyds sjukhus och ultraljudsbarnmorskan via Mvc att det inte skulle påverka graviditeten och oftast försvinner dessa under tiden. Tycker att du har fått väldigt underlig information från gyn..

I vecka 7+0 hade den ena växt till 3,5x3cm, den andra var fortfarande 2cm.

När jag gjorde KUB i vecka 12+0 så hade den ena cystan krympt till 1x1,1cm och den andra var på 2 igen. Fick samma lugnande svar från den ultraljudsbarnmorska som utförde den undersökningen, att det är inget farligt.

När jag gjorde RUL i vecka 18+5 så hade båda cystorna försvunnit!

Nu är jag i v.22+0 och graviditeten går så bra, lillen har sparkfest varje dag

Alla inom läkarvården som jag har pratat med (har trots allt gjort många ultraljud, dock inte alls pga cystorna) har inte sett någon fara i cystorna. Dom har noterat storleken självklart, det är ändå något lite extra som inte vanligtvis är där.

• Bubblan01

Gud va skönt att det gått bra för er! Jag har inte ont, bara öm om magen! Vet inte om det är cystorna eller lilla bebisen som gör det. Jag håller tummarna att de minskar och försvinner!

• moruppgren

Det är ju svårt att säga om det är cystan eller livmodern som gör dig öm. Det kan värka ganska mycket ändå i början då magen växer.

Så jag tycket du ska vara lugn över cystorna och fokusera på att vara gravid. :)
    Cystor kan komma och gå hela tiden och är jätte vanligt.

• Bubblan01

Tack, känns mkt bättre nu! Ska tillbaka för ett ul om tre veckor. Hoppas att lilla bönan fortfarande verkar ok och att cystorna inte har växt!

• hangonasec

Jag tror inte det, men ont hade jag som f-n ibland ändå ligamenten som håller i livmodern ska spännas ut för att allt ska kunna växa och det är inte direkt skönt! Kunde ligga i soffan och ha så ont men det är ingen fara. Så länge man inte blöder och smärtan inte ökar i styrka. Efter några timmar så var det över, det pågick då och då i några veckor i taget.

Känslan var lite som att som ovig tvingas ner i spagat fast för sidorna i magen

• moruppgren

Jag hade riktigt, riktigt ont av min cysta. Som jag skrev tidigare så fick jag åka in en gång på gyn och ligga kvar över natten med morfin.
    Sen hade jag ont och var öm till och från fram till v 20 ungefär. Sen kom alla andra graviditetsbesvär :P

• Hemligkvinna

Jag har gjort en ivf och hade då en cysta vid äggplock. Vet inte om de tog bort den då i och med äggplocket, men de nämnde den bara. Var tydligen vanligt att få när man gjorde ivf.

• Smasimo

På mig upptäcktes en cysta vid vul i v7. Då var den ca. 7cm. Fick remis till gyn. Efter ca 3v fick jag tid då hade cystan vuxit till ca 16x8 cm. En v senare var jag opererad. pga graviditeten togs cystan ut hel med en stor buk operation. Jag fick behålla äggstocken som inte hade skadats. Kände aldrig av att jag hade en cysta, så hade det inte varit för grav hade den inte upptäckts i tid.
    Sitter här idag med min 3mån lilla tjej!

• Snosa

Jag opererades för en cysta på högra äggstocken för cirka en vecka sedan och var då i vecka 6. Fick en kraftig värk på högersida kring äggstocken som kom helt plötsligt på kvällen, trodde först att det var växtvärk jag kBände. Smärtan höll i sig hela natten och blev kraftigare så jag hade svårt att sova. Jag började misstänka att nått var fel och var bombsäker på att det var ett utomkveds. Jag fick komma in till gynakuten dagen efter och kunde då knappt gå. Barnmorskan hittade en 6 cm stor vätskefylld cysta som börjat snurra runt äggledaren- därav smärtan. Blev inlagd och operation. Hade inte cystan snurrat sig hade de inte opererst

• Snosa

Sorry jag postade av misstag innan jag var klar.. Ville bara tillägga att jag fick infon att de aldrig skulle opererat om jag inte hade några besvär, men förutom smärtan så var risken stor att hela äggstocken skulle skadas då den börjat snurra runt. Annars är det vanligt att cystorna försvinner av sig själv. Oroa dig inte! Om du skulle få besvär och det blir operation så blir det så. Det gick jättebra för mig

Svar på tråden Två cystor och gravid v7