• Rådjur

Tacka ja till intervju - sen då?

Tänkte fråga er erfarna arbetare om hur detta med att tacka ja till intervjuer funkar ... 

Jag fick nämligen ett mail för ca 1 vecka sen om att jag valts ut som en av de mest intressanta kandidaterna till ett arbete (som jag sökt dårå) och att jag erbjöds komma på anställningsintervju. Det stod i mailet att jag skulle läsa igenom villkoren för arbetet, vilket jag gjorde, och sen tacka ja till intervjun om jag fortfarande var intresserad. 

Jag försökte ringa till den som skickat mig mailet - men h*n var ej tillgänglig. Jag testade då att maila tillbaka, till hennes egen adress som det ursprungliga mailet skickades ifrån. Nästa dag testade jag att ringa IGEN, men då fick jag inte svar alls utan kom till personens röstbrevlåda, där jag kunde spela in ett meddelande - så jag gjorde det.
    Personen har inte hört av sig tillbaka än ...  

Borde inte personen ta kontakt med mig efter detta om jag både mailat tillbaka och spelat in ett meddelande där jag visat intresse och lämnat kontaktuppgifter ? Obestämd

Eller är det meningen att man ska hunta som fan och ringa 100 ggr tills man får tala med personen ? 

Eller är det helt enkelt så att dom skickar ett sådant mail till kanske 5 pers - men har i åtanke att bara intervjua 2 st ? De kanske vill se vilka som tackar ja - och sedan väljer ut de 2 mest intressanta att intervjua ?   

Vad tror ni ?               

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-19 17:41
    UPPDATERING!!!!!!

Fick nyss ett MAIL (igen..snark..) där jag får frågan om jag vill komma på intervju IMORGON kl 13 ...

Seriöst alltså, ska det vara såhär eller kör dom med mig ? :p
    Att få ett mail DAGEN INNAN intervjun är där man blir tillfrågad att komma ... Ska det vara så ?
  • Svar på tråden Tacka ja till intervju - sen då?
  • Metalmom

Skulle du läsa mailet, och tacka ja via det, eller skulle du ringa?

Verkar lite oproffsigt tycker jag. Har varit i arbetslivet i ca 15 år, och aldrig varit med om liknande. Dom har alltid ring och frågat om en intervju. Vad är det för typ av jobb?

The reason I swear so much, is because fuck you
  • JanaLiiN

Det låter konstigt, vad är det för villkor för arbetet? Är de så hemska att man alltså väljer att tacka nej till en intervju efter att ha läst dem?
    Jag säger som ovan, seriösa företag ringer upp och bokar en tid för intervju. 

• Rådjur
    Metalmom skrev 2012-11-18 20:18:55 följande:
    Skulle du läsa mailet, och tacka ja via det, eller skulle du ringa?

Verkar lite oproffsigt tycker jag. Har varit i arbetslivet i ca 15 år, och aldrig varit med om liknande. Dom har alltid ring och frågat om en intervju. Vad är det för typ av jobb?

Alltså det stod "Hör av dig så bokar vi tid för intervju", stod inte på VILKET sätt jag skulle höra av mig Obestämd Så jag testade ju som sagt mail, och att ringa 2 ggr. Ena gången sa den som svarade att h*n ej var tillgänglig, och andra gången kom jag till telefonsvarare som sagt, där jag spelade in ett meddelande och lämnade kontaktuppgifter.

Personen borde väl liksom kolla sina mail om den skrivit till mig att den önskar träffa mig ...
    Personen borde väl även kolla sin röstbrevlåda ...
    I dunno asså. 

Det är SF bio som har tagit kontakt med mig. Jag sökte jobbet på deras hemsida - och sen hörde dom av sig genom mail som sagt. Mitt tel. nr står på mitt CV så jag tycker också det är lite skumt att jag inte fick ett samtal.            
  • Rådjur
    JanaLiiN skrev 2012-11-18 20:26:31 följande:
    Det låter konstigt, vad är det för villkor för arbetet? Är de så hemska att man alltså väljer att tacka nej till en intervju efter att ha läst dem?
    Jag säger som ovan, seriösa företag ringer upp och bokar en tid för intervju. 

Hehe nejdå, de var inte ett dugg hemska. Det är ett rätt krävande arbete där jag hade slutat 00.30 på vardagar och 02.30 på helger. Hade fått bla. städa allmänna ytor och toaletter, sköta försäljning, sköta kassan, ta hand om sopor, hjälpa kunder osv. Hade ej haft ngt emot detta eftersom jag ändå hade velat arbeta inom det företaget.

Tycker det är skumt som sagt att de ber mig höra av mig, men sen inte kan höra av sig själva Tungan ute
    Får ju fan inte ens tag i chefsjäveln ... h*n har som sagt inte vart tillgänglig båda gångerna jag ringt. Jag ringde endast dom 2 gångerna för jag hade en deadline på 2 dagar att höra av mig på typ ...
    Så när jag försökt och dom 2 dagarna gått så tog jag för givet att chefen skulle kontakta mig när h*n hört/sett mina meddelanden.     
  • Rådjur
    Uppdatering:

Fick ett mail idag - efter 1 vecka - där dom frågade om jag ville komma på intervju imorrn kl 13. 

Är det bara jag - eller kör dom med mig nu ? Tungan ute
    Känns konstigt att bli MAILAD och ombedd att komma imorrn vid 13 ... Trodde jag skulle få veta tiden för intervjun typ ett par dagar innan, inte DAGEN innan.       
Svar på tråden Tacka ja till intervju - sen då?