• camilla8787

HJÄLP! Sömn på dagen, 6 månaders bebis

Nu denna helgen har det varit extremt svårt att få den lille killen att sova. Jag börjar undra vad jag gör för "fel".
    Det är både problem under dagen och på kvällen när han ska sova. Han har aldrig varit någon storsovare på dagen, men förra veckan var han lite gnällig runt 17 så antar att han sover för lite på dagarna.

När jag märker att han är trött så brukar jag först försöka sätta honom mot mina knän och gunga lite fram och tillbaka. Sen efter ett tag tar jag upp honom i famnen och går med honom och vaggar honom. Det funkar ganska bra, ibland, men vet inte om jag är "för sent ute" eller "för tidig" med själva sövandet. Han är verkligen helt omöjlig och jag kan komma på mig själv att stå hur länge som helst och vagga honom. Dem senaste dagarna, nu i helgen, har det bara gått i bärselen, han har verkligen vägrat att sova. Igår sov han 45 minuter på hela dagen!

Lägger ni upp det på något speciellt sätt för att bebisen ska förstå att nu ska vi sova middag (låter kanske dumt, men som förstabarnsförälder så har man alldeles för mycket tid att fundera)? 
    Hur får ni era barn att sova längre stunder, kanske en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen? Väntar man på att detta faller naturligt för barnet eller styr ni så att det blir så? 

Är det många som lägger så mycket tid på att få barnet att sova, på dagen? Kan ibland undra om det är jag som står och försöker söva ett piggt barn. 

Vet att det infaller någon slags seperationsfas vid denna åldern och det har vi verkligen fått känna denna helgen då han varit mammig. Kvällarna har aldrig riktigt varit något problem men denna helgen har det tagit super lång tid att få honom att somna. Med pappa bara gallskriker han, som innan har kunnat få honom att sova på 5 minuter. För mig har det alltid tagit lite längre tid, vet inte varför riktigt. Pappa är väldigt bestämd, jag är lite mer pjåtig med honom. 

Hjälp mig, tvivlar på mig själv som mamma i allt detta med sömnen. Känner mig dålig som inte kan få honom att sova på dagen! Nätterna är dock ok, fick känna förra veckan 2 ggr hur det är att sova en hel natt. Men det var 2 ggr, sen resten av veckan har han vaknat någon enstaka gång, men inget som känns jobbigt.

• Svar på tråden HJÄLP! Sömn på dagen, 6 månaders bebis
  • Marren38

Lilla Mamman, ALLA barn har en period där det är apsvårt att söva dem! Det har ingenting med din förmåga att göra! 

Hur funkar vagnen?

Det finns en tråd i detta forum nu där alla ger tips på bästa sätt att söva bebis. Där kan du nog få lite bra tips! 

• camilla8787
    Marren38 skrev 2012-11-18 20:15:35 följande:
    Lilla Mamman, ALLA barn har en period där det är apsvårt att söva dem! Det har ingenting med din förmåga att göra! 

Hur funkar vagnen?

Det finns en tråd i detta forum nu där alla ger tips på bästa sätt att söva bebis. Där kan du nog få lite bra tips! 
    Vagnen funkar om jag går ut en lång runda med honom, det har dock inte funkat denna helgen. Att köra vagnen inomhus har inte funkat med vår lille kille men ska absolut ge det ett försök nu igen, för det var länge sen jag provade faktiskt.
  • soccermum01

Ta det lugnt TS och lita på din känsla. Har 3 skruttar varav den yngsta är 6 mån.
    Alla barnen har varit olika med sömnen. Första sov bara korta stunder på dagen men sov hela natten ganska tidigt. Andra sov mycket både på dagen och på natten. 3:an sover lite mitt emellan ibland sover skrutt länge på dagen och ibland bara korta stunder.
    Jag har aldrig haft några direkta rutiner med sovandet på dagen när de är 6 mån. Det har fallit sig naturligt. Mina barn har aldrig direkt behövts aktivr sövas, har de kinkat när jag lagt dom i sängen så har jag låtit de vara uppe en liten stund till och ex. sitta och gosa i famnen och sedan lagt ner dom i sängen igen. Inga metoder utan de har sovit hela natten i sina sängar ändå.Somnar han i vagnen?
    Det jag vill ha sagt är att det ändrar sig hela tiden det där med sömnen och du får prova dig fram, du känner ditt barn bäst och märker hur du ska göra. Växer han och mår bra i övrigt så kanske han inte är en storsovare på dagen.  

• LindaCinderella

Vår lilla (6,5månader) sover tre tupplurer om dagen, två korta (30min) vid kl.10 och kl.16 och en lång (1-2timmar) kl.12. Dessa tider har kommit från henne själv och hon har blivit som en klocka när vi styrt oss in på dessa tider. Vi märker på henne att det är dags att sova en stund när hon lättare blir missnöjd.

De korta tupplurerna tar vi på madrass på golvet i lekrummet. Förut kunde vi bara lägga ner henne mellan två kuddar (hon tycker om att känna sig inbäddad) med nappen och snutten så har hon somnat. Men nu när hon är mer rörlig och bara vill rulla så får jag lägga/sätta mig brevid en stund och peta tillbaka nappen, vända tillbaka henne på rygg och dra upp snutten till ansiktet. Denna prosedur tar ca 15min.

På dagen efter lunch så klär jag på henne i ytterplagg och bäddar ner henne i åkpåsen i vagnen och kör ut henne på vår balkong. Där somnar hon efter 5min vaggande av vagnen och sover gott i 1-2 timmar. Har jag ärenden så tar jag ju självklart ut vagnen vid denna tid, men oftast är vi hemma och jag hinner under denna tid få lite egentid.    

Sedan lägger hon sig för natten vid 19.30 och sover till 7 med en nattamning.    

Nyckeln i vårt sövande har varit nappen och snutten, dessa har hon endast vid sovtid och när vi plockar fram dem så blir hon genast sömnig och vill sova.  

Besök gärna min blogg www.lifeofcinderella.blogg.se
  • camilla8787
    LindaCinderella skrev 2012-11-18 21:23:09 följande:

Vår lilla (6,5månader) sover tre tupplurer om dagen, två korta (30min) vid kl.10 och kl.16 och en lång (1-2timmar) kl.12. Dessa tider har kommit från henne själv och hon har blivit som en klocka när vi styrt oss in på dessa tider. Vi märker på henne att det är dags att sova en stund när hon lättare blir missnöjd.

De korta tupplurerna tar vi på madrass på golvet i lekrummet. Förut kunde vi bara lägga ner henne mellan två kuddar (hon tycker om att känna sig inbäddad) med nappen och snutten så har hon somnat. Men nu när hon är mer rörlig och bara vill rulla så får jag lägga/sätta mig brevid en stund och peta tillbaka nappen, vända tillbaka henne på rygg och dra upp snutten till ansiktet. Denna prosedur tar ca 15min.

På dagen efter lunch så klär jag på henne i ytterplagg och bäddar ner henne i åkpåsen i vagnen och kör ut henne på vår balkong. Där somnar hon efter 5min vaggande av vagnen och sover gott i 1-2 timmar. Har jag ärenden så tar jag ju självklart ut vagnen vid denna tid, men oftast är vi hemma och jag hinner under denna tid få lite egentid.    

Sedan lägger hon sig för natten vid 19.30 och sover till 7 med en nattamning.    

Nyckeln i vårt sövande har varit nappen och snutten, dessa har hon endast vid sovtid och när vi plockar fram dem så blir hon genast sömnig och vill sova.  

Det är väldigt sällan vår kille bli missnöjd, hade han fått bestämma så hade han aldrig sovit! Så på det sättet är det ju bra, men man märker att han är trött när han kliar sig i ögonen konstant och även drar sig i örat, trots att han för övrigt verkar väldigt pigg och alert.

Hehe, om det vore så lätt för vår lille kille. Har hänt 2 ggr att han somnat på golvet eller i amninskudden bara sådär. Problemet för oss är väl att han har blivit större och är mer medveten om hur mycket roligare det är att vara vaken. Han har fått mycket mer vilja, kutar sig när man ska sätta honom i både vagn och bilbarnstol och försöker slingra sig ur famnen när man ska vagga honom. Läste lite på din blogg och det kan ju vara ett alternativ att prova med madrasserna på golvet och låta honom ligga och mysa med snutten en stund, så kanske han somnar in. Tror dock att det kan bli så att om han både leker och sover där, så kan det bli förvirrande, i alla fall för vår lille. Vår kille har nämligen myyyycket energi och går gärna på högvarv hehe. Det finns ingen lugn lek för honom. Han ska hoppa, rulla, stutsa och ha sig. Om inte annat så var det ett väldigt bra tips med madrasserna för lek nu när dem börjar bli mer och mer rörliga! 

Att ställa ut vagnen tror jag absolut kan vara ett alternativ. Han är dock lite mer svårsövd så antingen en lång promenad eller att stå ute och köra honom ett tag hade nog funkat. Tack för tipsen, uppskattas verkligen
  • LindaCinderella
    camilla8787 skrev 2012-11-19 16:09:39 följande:
    Det är väldigt sällan vår kille bli missnöjd, hade han fått bestämma så hade han aldrig sovit! Så på det sättet är det ju bra, men man märker att han är trött när han kliar sig i ögonen konstant och även drar sig i örat, trots att han för övrigt verkar väldigt pigg och alert.

Hehe, om det vore så lätt för vår lille kille. Har hänt 2 ggr att han somnat på golvet eller i amninskudden bara sådär. Problemet för oss är väl att han har blivit större och är mer medveten om hur mycket roligare det är att vara vaken. Han har fått mycket mer vilja, kutar sig när man ska sätta honom i både vagn och bilbarnstol och försöker slingra sig ur famnen när man ska vagga honom. Läste lite på din blogg och det kan ju vara ett alternativ att prova med madrasserna på golvet och låta honom ligga och mysa med snutten en stund, så kanske han somnar in. Tror dock att det kan bli så att om han både leker och sover där, så kan det bli förvirrande, i alla fall för vår lille. Vår kille har nämligen myyyycket energi och går gärna på högvarv hehe. Det finns ingen lugn lek för honom. Han ska hoppa, rulla, stutsa och ha sig. Om inte annat så var det ett väldigt bra tips med madrasserna för lek nu när dem börjar bli mer och mer rörliga! 

Att ställa ut vagnen tror jag absolut kan vara ett alternativ. Han är dock lite mer svårsövd så antingen en lång promenad eller att stå ute och köra honom ett tag hade nog funkat. Tack för tipsen, uppskattas verkligen
    Ja, vi märker ju att ju mer medveten hon är om omgivningen och kan röra sig, desto svårare blir det att söva henne. Men än så länge går det, men ibland får man nästan ligga ner och hålla fast henne i en kram tills hon somnat. För oss går det bra att söva henne på samma madrasser hon leker, så länge vi plockar undan leksakerna ur synfältet, men som sagt, får se hur det går sen när hon kan ta sig fram själv ;)

Lunchvilan i vagnen och nattningen på kvällen går i alla fall smärtfritt än :)  
  • camilla8787
    LindaCinderella skrev 2012-11-21 10:48:14 följande:
    Ja, vi märker ju att ju mer medveten hon är om omgivningen och kan röra sig, desto svårare blir det att söva henne. Men än så länge går det, men ibland får man nästan ligga ner och hålla fast henne i en kram tills hon somnat. För oss går det bra att söva henne på samma madrasser hon leker, så länge vi plockar undan leksakerna ur synfältet, men som sagt, får se hur det går sen när hon kan ta sig fram själv ;)

Lunchvilan i vagnen och nattningen på kvällen går i alla fall smärtfritt än :)  
    Provade idag att sitta bredvid hans säng och stoppa in nappen, ge han snutten, se till så han inte vände sig på magen, då han inte somnar in på mage (men sover gott på magen sen när han väl vänder sig i sömnen). Det tog låååååång tid, för han förstod väl inte vad hans mamma höll på med. Det tog kanske 45 minuter men ska absolut fortsätta då jag antar att han till slut vänjer sig. Han somnade! Inget skrik bara smått gnäll och sen vände han sig på sidan och somnade. Så härligt att se att det funkar om man bara har massor med tålamod. 
    Tror er lilla tjej vant sig vid att ni gjort så och somnar in lätt nu, så ska absolut ge det ett försök igen i morgon och hoppas på samma resultat.

Idag gick vi en lång runda med vagnen på förmiddagen, han somnade efter lååång tid. Men det brukar ta lite tid innan han somnar i vagnen, så det är inget ovanligt. Han måste ju självklart titta på alla träden och cyklisterna som far förbi. Han vaknade dock så fort jag kommit hem, ställt honom ute för jag tänkte att han sover vidare. Men inte, han vaknade när vagnen stod still.  

Sen var vi iväg med en kompis till mig på ett köpcenter och fika, hon har också en kille som är 10 dagar äldre. Dem satt i vars en stol medan vi åt och fika, sen märkte jag att han började bli trött och då körde jag vagnen fram och tillbaka medan vi fikade vidare och han somnade (!!). Har inte hänt på vääääldigt länge.

Sen efter det åkte vi hem till mig och tog ytterligare en kopp kaffe, killarna lekte på golvet och vår kille far runt på golvet som en galning. Rullar runt, ställer sig snart upp på alla fyra, så antagligen är det övningen av motoriken som spökar att han är så svårsövd. Han var så uppe i varv, la honom i vagnen igen, körde honom fram och tillbaka ett tag medan vi satt och pratade och efter ett tag så gungade jag vagnen stillastående fram och tillbaka istället och FANTASTISKT, han somnade igen! Tog 45 minuter det också men inte konstigt när han är så uppe i varv. Det låter som världens självklaraste sak men han har verkligen inte somnat i vagnen innan. 

Så tack för era tips, Alla....! Hoppas på en lika framgångsrik dag imorgon.  
  • Redmilk

Min tjej är 6 mån. Brukar försöka köra samma race varje dag, då är hon nöjd!

Går upp mellan 7-7:30.
    Ca 9:30 amning- hon sover ca 1 timma
    Ut å promenerar eller leker hemma i några timmar
    Ca 12:00 lunch
    Ca 13:30 amning och sover ca 1 timma eller ut o promenera

• camilla8787
    Redmilk skrev 2012-11-21 21:06:43 följande:
    Min tjej är 6 mån. Brukar försöka köra samma race varje dag, då är hon nöjd!

Går upp mellan 7-7:30.
    Ca 9:30 amning- hon sover ca 1 timma
    Ut å promenerar eller leker hemma i några timmar
    Ca 12:00 lunch
    Ca 13:30 amning och sover ca 1 timma eller ut o promenera
    Ja, rutiner är ju bebisens bästa vän antar jag. Dock har det ändrat sig ganska mycket under dem här 6 månaderna för vår lille kille, så antar att det är jag som inte hänger med när det väl ändrar sig. Men nu dem senaste dagarna har jag mer funderat över tiderna, när han blir trött och hungrig och ser absolut ett mönster som han verkar följa ganska bra.
  • sebbeman

Min dotter är 5 mån, hon sover som bäst när hon ligger i vagnen ute. Jag brukar gå promenad men henne oftas somnar hon på direkten och kan sen sova i flera timmar om hon får sova ute. Nu har jag fördelen att ha en trädgård att ställa henne på när hon sover men endå. Inomhus kan jag få henne att somna om hon ligger i babysittern eller bilbarnstolen och gungar henne, eller ammar henne till sömns. Man får pröva sig fram helt enkelt. Ett annat sätt om hon SKA sova i sin egna säng är ju att köpa vyssanluss-tassar att sätta på benen på spjälsängen, och vagga.

• LindaCinderella
    camilla8787 skrev 2012-11-21 20:30:56 följande:
    Provade idag att sitta bredvid hans säng och stoppa in nappen, ge han snutten, se till så han inte vände sig på magen, då han inte somnar in på mage (men sover gott på magen sen när han väl vänder sig i sömnen). Det tog låååååång tid, för han förstod väl inte vad hans mamma höll på med. Det tog kanske 45 minuter men ska absolut fortsätta då jag antar att han till slut vänjer sig. Han somnade! Inget skrik bara smått gnäll och sen vände han sig på sidan och somnade. Så härligt att se att det funkar om man bara har massor med tålamod. 
    Tror er lilla tjej vant sig vid att ni gjort så och somnar in lätt nu, så ska absolut ge det ett försök igen i morgon och hoppas på samma resultat.

Idag gick vi en lång runda med vagnen på förmiddagen, han somnade efter lååång tid. Men det brukar ta lite tid innan han somnar i vagnen, så det är inget ovanligt. Han måste ju självklart titta på alla träden och cyklisterna som far förbi. Han vaknade dock så fort jag kommit hem, ställt honom ute för jag tänkte att han sover vidare. Men inte, han vaknade när vagnen stod still.  

Sen var vi iväg med en kompis till mig på ett köpcenter och fika, hon har också en kille som är 10 dagar äldre. Dem satt i vars en stol medan vi åt och fika, sen märkte jag att han började bli trött och då körde jag vagnen fram och tillbaka medan vi fikade vidare och han somnade (!!). Har inte hänt på vääääldigt länge.

Sen efter det åkte vi hem till mig och tog ytterligare en kopp kaffe, killarna lekte på golvet och vår kille far runt på golvet som en galning. Rullar runt, ställer sig snart upp på alla fyra, så antagligen är det övningen av motoriken som spökar att han är så svårsövd. Han var så uppe i varv, la honom i vagnen igen, körde honom fram och tillbaka ett tag medan vi satt och pratade och efter ett tag så gungade jag vagnen stillastående fram och tillbaka istället och FANTASTISKT, han somnade igen! Tog 45 minuter det också men inte konstigt när han är så uppe i varv. Det låter som världens självklaraste sak men han har verkligen inte somnat i vagnen innan. 

Så tack för era tips, Alla....! Hoppas på en lika framgångsrik dag imorgon.  
    Vad roligt att den fungerar  :) Ja, du har nog rätt att vår lilla lärt sig att "det är ingen ide att böka runt, mamma eller pappa lägger bara tillbaka en så det är lika bra att somna" ;) Vihar dessutom rullat en filt runt lillan (som ett sovnäste man har när man samsover) i hennes säng om natten, detta hindrar henne från att snurra runt. Just nu så vaknar hon om hon rullar i sömnen, så denna har verkligen hjälpt.

Hon har däremot oxå samma problem med att om jag söver henne under en promenad så vaknar hon så fort vagnen stannar så jag försöker antingen låta vagnen vara still hela tuppluren eller under rörelse (springer runt på stan). Men häromdagen lyckades jag faktiskt smyga ut med vagnen efter att hon sovit en timme och hon fortsatte sova två(!) timmar till. Det handlar nog om vart i sömncyklen de är när förändringen av rörelse kommer..  
  • camilla8787
    sebbeman skrev 2012-11-21 23:56:39 följande:
    Min dotter är 5 mån, hon sover som bäst när hon ligger i vagnen ute. Jag brukar gå promenad men henne oftas somnar hon på direkten och kan sen sova i flera timmar om hon får sova ute. Nu har jag fördelen att ha en trädgård att ställa henne på när hon sover men endå. Inomhus kan jag få henne att somna om hon ligger i babysittern eller bilbarnstolen och gungar henne, eller ammar henne till sömns. Man får pröva sig fram helt enkelt. Ett annat sätt om hon SKA sova i sin egna säng är ju att köpa vyssanluss-tassar att sätta på benen på spjälsängen, och vagga.
    Ska absolut köpa tassarna till sängen men undrar om det hjälper då han knappast ligger still i sängen, haha! Han är rent sjövild vår lille kille!  Men allt är värt ett försök.... men misstänker att det är en period, då jag märker både under dagen och på kvällen hur han försöker lära sig att krypa ända in i det sista innan han somnar. Vänder sig från ryggen/sidan till magen och stället sig sedan rakt upp på benen med huvudet in i sängkanten som ett V. Får vända tillbaka honom, men envis är han, haha, vår sötnöt.
    Har även idag suttit bredvid sängen och försökt vänta ut att han ska somna in själv. Idag tog det riiiktigt lång tid men tålamod har jag så det är helt ok. Hellre det än att han gråter massor. Hoppas på att några veckors tålamod ger resultat i lite snabbare insomnande med mamma vid sidan om sängen. Men tassarna blir morgondagens inköp! 

Var ute idag med vagnen och gick en lång runda, han somnade efter 30 minuter och sov sedan i 30 minuter. Vaknade innan jag kom hem, fast att jag fortfarande gick. Så antar att han inte behövde sova mer. 

Börjar väl inse att det inte är jag, utan att vår lille-man inte behöver sova så mycket på dagen. Idag har han sovit 3 pass, 30 minuter i taget, alla gånger i vagnen. Halv 11 (vaknade senare idag, 8.30), klockan 14 och sen 17 sista gången.
    Han sover oftast 13 timmar om natten, ibland 12. Vaknar en gång vid kanske 24.00 för mat, han får vid ca 18 och sen vaknar han någon gång vid 4 för han vill komma nära och sen går vi upp 7 oftast.

• aztec

För trött för att skriva ett långt inlägg men ville bara påpeka det du sa om att han inte sover så mycket på dagen.

Men tjej är 6mån, jätte lätt att söva och nöjd och glad övrigt. Men som din kille sover hon inte mycket på dagen, max 2 timmar per dag. Förr var det 3ggr per dag men nu är det bara 2ggr (om hon inte sover dåligt på natten då kan det bli mer..)

Sover ca 11 timmar på natten..

• camilla8787
    aztec skrev 2012-11-22 21:37:25 följande:
    För trött för att skriva ett långt inlägg men ville bara påpeka det du sa om att han inte sover så mycket på dagen.

Men tjej är 6mån, jätte lätt att söva och nöjd och glad övrigt. Men som din kille sover hon inte mycket på dagen, max 2 timmar per dag. Förr var det 3ggr per dag men nu är det bara 2ggr (om hon inte sover dåligt på natten då kan det bli mer..)

Sover ca 11 timmar på natten..
    Ja, tror det är ganska vanligt kanske. Har en kompis som har en kille som är 10 dagar äldre och han sover också dåligt om dem är iväg men bättre när dem är hemma. 
    Dem senaste dagarna har det faktiskt blivit mycket bättre, fick väl någon slags nytändning.

Han sov först 20 minuter idag på förmiddagen i vagnen, sen 2 timmar med mig i sängen klockan 14.
    2 timmar!!!! Det har inte hänt sen han var vääldigt liten. Tror att det är en period då han även är extremt mammig. Pappa funkar inte alls för tillfället. Jätte gnällig när pappa har honom och skriker om jag försvinner. Ska vara i min famn, sen funkar det att leka på golvet själv eller i gåstolen men inte hos pappa. Galet, för pappa blir ledsen och tar det personligt.  
    Somnade nu in, i sin säng, som jag gjort dem senaste dagarna och det tog en kvart! 15 minuter..... helt underbart och jag lät honom böka runt lite och han somnade till och med på magen.

Detta känns så skönt för mig, ni anar inte. Känner att det påverkar mig så mycket med hans sömn på dagen att jag till och med känt mig lite deppig. Har tagit så pass på mig att jag har haft svårt att få honom att somna för kvällen. Det har blivit någon slags "skräck" för jag tvivlat på mig själv. Men detta stärker verkligen mig som mamma. Sen att det kommer dagar när han inte kommer sova, det är en annan sak men gud vad nöjd jag är! 
Svar på tråden HJÄLP! Sömn på dagen, 6 månaders bebis