HJÄLP! Sömn på dagen, 6 månaders bebis
Nu denna helgen har det varit extremt svårt att få den lille killen att sova. Jag börjar undra vad jag gör för "fel".
Det är både problem under dagen och på kvällen när han ska sova. Han har aldrig varit någon storsovare på dagen, men förra veckan var han lite gnällig runt 17 så antar att han sover för lite på dagarna.
När jag märker att han är trött så brukar jag först försöka sätta honom mot mina knän och gunga lite fram och tillbaka. Sen efter ett tag tar jag upp honom i famnen och går med honom och vaggar honom. Det funkar ganska bra, ibland, men vet inte om jag är "för sent ute" eller "för tidig" med själva sövandet. Han är verkligen helt omöjlig och jag kan komma på mig själv att stå hur länge som helst och vagga honom. Dem senaste dagarna, nu i helgen, har det bara gått i bärselen, han har verkligen vägrat att sova. Igår sov han 45 minuter på hela dagen!
Lägger ni upp det på något speciellt sätt för att bebisen ska förstå att nu ska vi sova middag (låter kanske dumt, men som förstabarnsförälder så har man alldeles för mycket tid att fundera)?
Hur får ni era barn att sova längre stunder, kanske en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen? Väntar man på att detta faller naturligt för barnet eller styr ni så att det blir så?
Är det många som lägger så mycket tid på att få barnet att sova, på dagen? Kan ibland undra om det är jag som står och försöker söva ett piggt barn.
Vet att det infaller någon slags seperationsfas vid denna åldern och det har vi verkligen fått känna denna helgen då han varit mammig. Kvällarna har aldrig riktigt varit något problem men denna helgen har det tagit super lång tid att få honom att somna. Med pappa bara gallskriker han, som innan har kunnat få honom att sova på 5 minuter. För mig har det alltid tagit lite längre tid, vet inte varför riktigt. Pappa är väldigt bestämd, jag är lite mer pjåtig med honom.
Hjälp mig, tvivlar på mig själv som mamma i allt detta med sömnen. Känner mig dålig som inte kan få honom att sova på dagen! Nätterna är dock ok, fick känna förra veckan 2 ggr hur det är att sova en hel natt. Men det var 2 ggr, sen resten av veckan har han vaknat någon enstaka gång, men inget som känns jobbigt.