• Fiafligan

Lägsta nivå dagar?

Förstår inte riktigt det här med lägsta nivå-dagar.... vad göra med dem, det går ju knappast att leva på 180 sek om dagen... så hur ska man använda dem? Ska man ta ut dem samtidigt som man jobbar deltid, eller ta ur dem som dubbeldagar, eller ta ut dem på helgerna... ???

• Svar på tråden Lägsta nivå dagar?
  • Försäkringskassan

Hej

Lägstanivå dagarna kan du ta ut på helgen även fast du arbetat måndag-fredag.
    Om du avstår arbete minst 1/8 kan du ta ut en hel lägstanivå dag den dagen. Du kan även ta ut lägstanivå dag som dubbeldag och den andre föräldern tar ut sjukpenningnivå dag eller en lägstanivå dag.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Fiafligan

Tack, vad menar du med "om jag avstår arbete minst 1/8"?.... menar du att om jag arbetar 1/4 -dels dag så får jag ta ut en lägstanivå dag?

Efter man tagit 180 sjukpenningdagar... kan man då börja blanda sjukpenningdagar och lägstanivå-dagar... alltså mån, tis och ons på sjukpenningnivå och tors, fre på lägstanivå? Eller är det ingen vits med det?

Funderar mest på hur de flesta gör... 

• Försäkringskassan

Hej!
    Ja just det. Om du normalt arbetar 8 timmar kan du arbeta 7 timmar och vara tillsammans med barnet 1 timme och ta ut en hel lägstanivådag.
    När man tagit ut 180 sjukpenningnivådagar kan man som du skriver  blanda dagarna.
    Om du har e-legitimation kan du logga in på Mina sidor och där planera ditt uttag av föräldrapenning.

Hälsningar
    Britta, handläggare

Svar på tråden Lägsta nivå dagar?