• smulis 87

vill lära mig virka amigurumi :)

Hej där ute..

heeelt nybörjare på att virka..men vill så gärna lära mig!
    Någon där ute som har nån bra sida att rekommendera eller blogg som finns att följa för att lära sig från grunden :)

tack på förhand!     

• Svar på tråden vill lära mig virka amigurumi :)
  • Bollhav

Vet inga webbsidor men har hittat flera bra böcker på biblioteket.

ta små glädjespridare   Virkade figurer 

• smulis 87

åååh tack! tänkte inte ens på bibblan kan ha :)

måste ju kollas upp !!

nån mer?   

• Tygtiiger

Den första boken - virka amigurumi - är verkligen jättelätt att lära sig virka ifrån. Du behöver lära dig fasta maskor och smygmaskor, och komma ihåg att räkna maskor jättenoga i början. Tänk bara på att du måste ha mindre virknål än vad som står på garnet, annars blir det stora hål och stoppningen läcker. Om jag virkar med drops bomullsgarn (det som heter safron eller muskat) så har jag en virknål som heter 2½, inte 4  som det står på garnet. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Noro

Jag skulle vilja säga att man inte alls måste vara så himla petnoga att räkna maskor.
    Bara det blir rätt form på din lilla amigurumi!

• smulis 87
    Tygtiiger skrev 2012-11-18 23:16:13 följande:
    Den första boken - virka amigurumi - är verkligen jättelätt att lära sig virka ifrån. Du behöver lära dig fasta maskor och smygmaskor, och komma ihåg att räkna maskor jättenoga i början. Tänk bara på att du måste ha mindre virknål än vad som står på garnet, annars blir det stora hål och stoppningen läcker. Om jag virkar med drops bomullsgarn (det som heter safron eller muskat) så har jag en virknål som heter 2½, inte 4  som det står på garnet. 

åhh tack :)
    ska handla in nålar osv vidare nu när ja får pengar :)

bör man ha olika storlekar eller är det typ samma för det man ska göra?

vilket garn är bäst då?     
  • smulis 87
    Noro skrev 2012-11-18 23:10:35 följande:
    Det finns virktips och mönster (kanske inte så mycket amigurumis) på garnstudio.se

ska kika in och kolla :)

jasså?! inte noga..låter bra ..ifall man skulle missa nångång :) hehe..

Svar på tråden vill lära mig virka amigurumi :)