• ledsnapappan

Gör dagis fel?

Hej en fråga. Jag har inte fått träffa barnen på länge (jag har gemensam vårdnad med mamman) och då jag ville bara åka till barnens dagis och hämta de så de kan få vara med mig och jag med dem så ringde jag och kollade med dagiset om barnen befann sig där.
    Dialogen
    Jag:Hej, är mina barn där?
    Fröken: Ja, de är här.
    Jag: Får jag prata med dem?
    Fröken: De äter mellanmål.
    Jag: Ok, jag får väl ringa senare.

Nu till själva problemet: Förskolan ringde till mamman och meddelade att jag hade ringt. Vad jag ska tolka detta som? Jag menar jag är ju förälder också? Räcker inte det med att jag ringt? Varför ska de ringa mamman och liksom "skvallra" det är så jag känner just nu som om de skvallrat.
    Jag menar... Jag är ingen pundare, fyllo, umgås inte med dåliga människor och jag är inte på något sätt som kan vara farligt mot barnen. Jag är nykterist, jag tycker högtider är dumt t o m, med detta menar jag då att jag hatar att se folk supa ner sig på nyår, julafton osv.. Deras liv/hälsa tänker jag. Så har jag alltid varit ända sen jag var 13 år gammal och jag är nu 27. Så sen den ålder har jag inte druckit sprit, jag har väl kan man säga väldiga principer.
    Jag röker inte heller. Så varför då i helvete måste dagis ringa mamman och därmed i princip förhindra mig att träffa barnen, har hon vänt de mot mig? Jag var på barnens dagis en gång och då såg att dagis hade skrivit mammans efternamn där barnen hänger sina kläder. Barnen har mitt efternamn och mammans efternamn som mellannamn. Har de rätt att göra så? Jag känner mig kränkt. Vad kan jag göra?
  • Svar på tråden Gör dagis fel?
  • ledsnapappan
    Hej en fråga. Jag har inte fått träffa barnen på länge (jag har gemensam vårdnad med mamman) och då jag ville bara åka till barnens dagis och hämta de så de kan få vara med mig och jag med dem så ringde jag och kollade med dagiset om barnen befann sig där.
    Dialogen
    Nu till själva problemet: Förskolan ringde till mamman och meddelade att jag hade ringt. Vad jag ska tolka detta som? Jag menar jag är ju förälder också? Räcker inte det med att jag ringt? Varför ska de ringa mamman och liksom "skvallra" det är så jag känner just nu som om de skvallrat.
    Jag menar... Jag är ingen pundare, fyllo, umgås inte med dåliga människor och jag är inte på något sätt som kan vara farligt mot barnen. Jag är nykterist, jag tycker högtider är dumt t o m, med detta menar jag då att jag hatar att se folk supa ner sig på nyår, julafton osv.. Deras liv/hälsa tänker jag. Så har jag alltid varit ända sen jag var 13 år gammal och jag är nu 27. Så sen den ålder har jag inte druckit sprit, jag har väl kan man säga väldiga principer.
    Jag röker inte heller. Så varför då i helvete måste dagis ringa mamman och därmed i princip förhindra mig att träffa barnen, har hon vänt de mot mig? Jag var på barnens dagis en gång och då såg att dagis hade skrivit mammans efternamn där barnen hänger sina kläder. Barnen har mitt efternamn och mammans efternamn som mellannamn. Har de rätt att göra så? Jag känner mig kränkt. Vad kan jag göra?
  • ledsnapappan
    ledsnapappan skrev 2012-11-19 00:04:04 följande:
    Dialogen
    Det är så det ska stå :/.. Blev något fel på texten när jag skapade tråden
  • cloudberry79
    ledsnapappan skrev 2012-11-18 23:58:06 följande:
    Dialogen

Dagis bryr sig knappast om er konflikt på det sättet. Om du inte träffat barnen på länge antar jag att du inte känner personalen på förskolan heller. Vet de ens vem du är? Skulle du tycka det var okej att personalen lämnade ut barnen till en främling som påstod sig vara barnens pappa? Om ni har gemensam vårdnad, är detta något som är registrerat hos förskolan? Föräldrar får lösa sina konflikter utan att dra in förskolan och skolan, det är inte personalens jobb att hamna i er konflikt! Klart de måste ringa mamman och säga att du ringt och frågat om barnen (om ni inte båda har en särskild överenskommelse med förskolan om att barnen ska hämtas på förskolan vissa dagar av dig, dagar som ni anmäler i förhand på schema), särskilt om hon är den enda förälder de träffat. På mitt barns förskola är det väldigt viktigt att meddela vem som ska hämta barnen. Om barnen heter XX Nilsson Larsson kan ju mamman ha sagt att barnet heter XX Nilsson. Som skolpersonal är det inte mitt ansvar att rätta föräldrarna eller barnens val av efternamn när de heter flera namn. Varför är du kränkt? För att du inte känner dig som en fullvärdig förälder? Lös då konflikten med mamman och se till att ha ett bättre umgänge. Sluta ring till förskolan, barnen är inte där för att prata i telefon. Umgås med föräldrarna får de göra efter förskolan är slut.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • ledsnapappan
    cloudberry79 skrev 2012-11-19 00:06:32 följande:
    Dagis bryr sig knappast om er konflikt på det sättet. Om du inte träffat barnen på länge antar jag att du inte känner personalen på förskolan heller. Vet de ens vem du är? Skulle du tycka det var okej att personalen lämnade ut barnen till en främling som påstod sig vara barnens pappa? Om ni har gemensam vårdnad, är detta något som är registrerat hos förskolan? Föräldrar får lösa sina konflikter utan att dra in förskolan och skolan, det är inte personalens jobb att hamna i er konflikt! Klart de måste ringa mamman och säga att du ringt och frågat om barnen (om ni inte båda har en särskild överenskommelse med förskolan om att barnen ska hämtas på förskolan vissa dagar av dig, dagar som ni anmäler i förhand på schema), särskilt om hon är den enda förälder de träffat. På mitt barns förskola är det väldigt viktigt att meddela vem som ska hämta barnen. Om barnen heter XX Nilsson Larsson kan ju mamman ha sagt att barnet heter XX Nilsson. Som skolpersonal är det inte mitt ansvar att rätta föräldrarna eller barnens val av efternamn när de heter flera namn. Varför är du kränkt? För att du inte känner dig som en fullvärdig förälder? Lös då konflikten med mamman och se till att ha ett bättre umgänge. Sluta ring till förskolan, barnen är inte där för att prata i telefon. Umgås med föräldrarna får de göra efter förskolan är slut.
    Vissa saker låter vettiga av det du skriver. Men dagis vet vem jag är sen innan. Det bara verkar som om de är partiska och som om mamman stoppat skit i dem och sagt saker som kanske gör att dagis anser mig som om någon form av hot gentemot barnen. Det är därför jag reagerar. Ja, båda föräldrarna är registrerade så varför denna särbehandling då? Jag ringde inte för att prata i telefon med barnen, jag ringde för att kolla om de var där. Mamman har som sagt hållit borta barnen från mig under en lång tid. Nu snackar vi alltså flera månader. Dessutom så hade jag en gång efter att detta inträffat varit på barnens dagis och berättat för dagis att jag skulle hämta barnen (efter att ha varit med dem i två timmar) från dagis en onsdag som skulle inträffa 5 dagar efter jag har varit där. Dessa 5 dagar visste barnen om och förskolan också. Men på just dagen innan då jag skulle hämta barnen så sa mamman att barnen var sjuka. Nu ville jag inte blanda in dagis och ringa och kolla om det var så att barnen var sjuka så jag ringde aldrig dit. Kan det vara så att mamman försöker sabotera mitt umgänge med barnen och få mig att se dålig ut inför förskolan? Det har hänt upprepade gånger att hon kommer med ursäkter till varför jag ej ska/kan träffa barnen. Kan inte barnen vara sjuka hemma hos mig?
  • Anonym (mamma)

Självklart kan barnen vara sjuka även hos dig, nu känner jag ju inte till bakgrunden till er separation eller hur länge sedan det var eller om ni har något avtalat umgänge.

Varför är det bara mamman som har monopol på barnen och när och om dom ska få träffa dig? Om ni har gemensam vårdnad har hon inte bestämmanderätt över era gemensamma barn, men du måste ju sätta ner foten och ta plats. Försök få en bättre kontakt med förskolan och personalen där, alla föräldrar erbjuds ( i alla fall här) att vara med på förskolan någon dag osv. Att ringa och fråga om ens barn är där blir lite märkligt och känns nog mer som "snokande" för personalen, jag förstår att dom talade om det för mamman.

Ni måste försöka få till ett vettigt upplägg på umgänge, börja med samarbetssamtal och sätt ner foten och hävda rätten till dina barn. Kom fram till ett fungerande schema på umgänge, se till att det innefattar hämtning/lämning på förskolan också. Se till att dina uppgifter finns listade i kontaktuppgifterna till vårdnadshavare vilket är brukligt när man separerat med gemensam vårdnad, be även om veckobrev i dubbla upplagor så att du kan ta del av vad som händer på förskolan.
    Däremot är inte förskolepersonalen familjeterapeuter och har inte ansvar för föräldrarnas samarbete, men mamman har ju inte heller rätt att ensam  bestämma när och hur du får hämta barnen. Därför måste ni se till att lösa det utan inblandning av förskolan så klart.

Som sagt, känner inte till er historia så det kanske ligger annat bakom. Bara för att man varken dricker sprit eller röker behöver ju inte betyda att man är en hyvens person....

Svar på tråden Gör dagis fel?