• Äldre 19 Nov 02:21
    9898 visningar
    11 svar
    11
    9898

    Rävar som attackerar

    En väldigt konstig sak hände när min sambo var ute med våra två hundar i natt.

    Han hade dem lösa utan koppel när han var ute och gick. Vi bor i en stad och han var ute och gick på en cykelväg med lite skog omkring. Han ser då hur vår jack russel börjar morra.
    Han går och sätter på henne kopplet och hon fortsätter morra ut mot "ingen stans". Plötsligt ser han att en räv kommer springandes i mot vår jack russel. Den morrade och visade tänder. Vår andra hund (en amstaff) kommer springandes i mot dem efter räven men viker av mot en annan räv som var på väg mot min sambo. Amstaffen får tag om rävens hals och får ner den på marken. Min sambo drar undan vår jack russel och sparkar till räven som var på väg mot hunden. Den gnyr till och vänder om. Sambon ropar till sig amstaffen som släpper räven och sambon kopplar amstaffen. Den räven springer också i väg.

    Har aldrig varit med om något sånt, inte hört om det heller. Någon som möjligtvis vet varför de var så agressiva och attackerade? Undrar om kanske var inne på deras territorium eller nått? 

    Ska man ringa polisen och berätta vad som hänt eller ska man ringa någon annan? Är ju inte så bra om någon mer släpper sina hundar där. Berättar i alla fall för grannarna runt omkring.

  • Svar på tråden Rävar som attackerar
  • Äldre 19 Nov 08:29
    #1

    Ni har era hundar lösa och misshandlar vilda djur när dom ska försvara sig!!! Skäms på er!!

  • Äldre 19 Nov 08:30
    #2

    Ja ring polisen och anmäl er själva som hade lösa hundar som kunde skada och döda vilt.

  • Äldre 19 Nov 08:34
    #3

    ???

  • Äldre 19 Nov 08:37
    #4
    viseversa skrev 2012-11-19 08:34:38 följande:
    ???
    Men nu får du väl ge dig. SERIÖST? Vad jag kan utläsa av inlägget så hade han full kontroll på sina hundar och det var RÄVARNA som attackerade dom. Hundarna måste ju få försvara sig. Det var säkert bara bra att han gav dom en spark så att dom inte hade blivit mer skadade eller hundarna hade blivit mer skadade. 
  • Äldre 19 Nov 08:40
    #5

    Ni hade uppenbarligen inte kontroll på era hundar. Snacka inte skit. Och man får inte ha omkopplade hundar. Så nu vet du det. NI har gjort fel. Att rävarna skyddade sig när
    dom kände sig hotade av ERA hundar är väl knappast konstigt?!

  • Spacef­rog
    Äldre 19 Nov 08:42
    #6
    viseversa skrev 2012-11-19 08:40:15 följande:
    Ni hade uppenbarligen inte kontroll på era hundar. Snacka inte skit. Och man får inte ha omkopplade hundar. Så nu vet du det. NI har gjort fel. Att rävarna skyddade sig när
    dom kände sig hotade av ERA hundar är väl knappast konstigt?!
  • Äldre 19 Nov 08:43
    #7
    viseversa skrev 2012-11-19 08:40:15 följande:
    Ni hade uppenbarligen inte kontroll på era hundar. Snacka inte skit. Och man får inte ha omkopplade hundar. Så nu vet du det. NI har gjort fel. Att rävarna skyddade sig när
    dom kände sig hotade av ERA hundar är väl knappast konstigt?!
    Tror du på allvar att rävarna hade känt skillnad på om hundarna var kopplade eller inte?

    Och jo man får ha hundarna okopplade om man har kontroll över dom. 
  • Äldre 19 Nov 08:45
    #8

    Jo jag tror att anfallet hade kunnat undvikas om dom var kopplade ja. Och nej man har inte kontroll på sina hundar om dom hinner hamna i bråk med vilda djur.

  • Äldre 19 Nov 08:47
    #9

    Man får inte ha läsa hundar just för att dom KAN göra skada på vilda djur. Blir ju inte bättre om man själv sparkar lite på djuren som kände sig hotade av lösa hundar och ville försvara sig. Den lilla hunden stod ju och morrade åt räven vilken känns ganska hotfullt enligt mig.

  • Hemlig­kvinna
    Äldre 19 Nov 08:53
    #10

    Om jag var dig skulle jag ringa djuvårdarna i kommunen. Om det är så att rävarna är riktigt hungriga kan de gå til attack, men normalt sett så brukar de inte göra det.

    Mina föräldrar har rävar på sina ägor, men mamman verkar ha dragit iväg så mina föräldrar får mata ungen.

    Mamman är i alla fall snäll. Har varit en meter ifrån henne, men hon sprang iväg.

  • Äldre 19 Nov 08:53
    #11
    viseversa skrev 2012-11-19 08:40:15 följande:
    Ni hade uppenbarligen inte kontroll på era hundar. Snacka inte skit. Och man får inte ha omkopplade hundar. Så nu vet du det. NI har gjort fel. Att rävarna skyddade sig när
    dom kände sig hotade av ERA hundar är väl knappast konstigt?!
    Nej, jag snackar absolut inte skit. Vad menar du med "ni"? TS vill veta varför rävarna attackerade och det är VÄLDIGT OVANLIGT att rävar går på sådär. Han hade ju väldigt bra kontroll på sin hund eftersom den kom direkt vid inkallning. En hund som slutar försvarar sig mot en räv som attackerat hunden, anser jag väldigt kontrollerad. 

    Tänk om det hade varit en liten unge som sprungit runt i det området? TÄNK om rävarna hade attackerat han/hon istället? Eftersom det var efter en gångväg där många passerar varje dag.  Rävar ska inte ens vara i städer utan utanför. Nu står det inte om detta är en stor stad eller en mindre. Ännu värre är det ifall dessa rävar har skabb, vilket är väldigt vanligt det med.
      
    Det är sådana som du som skriver totalt onödiga inlägg här på familjeliv. Tror du att hon kommer ringa och polisanmäla sig själv för att du skriver det? 
Svar på tråden Rävar som attackerar