• yndra

Lussebullar utan kesella!!

Hej! Nagon som har ett bra recept pa lussebullar utan kesella? Har finns inte kesella sa mitt vanliga favoritrecept gar bort! Sedan finns ju ingen farsk jast heller men jag borjar fa koll pa hur torrjasten funkar, men om ngn mot all formodan har ett recept utan kesella och med torrjast sa skulle min dag vara gjord!!

• Svar på tråden Lussebullar utan kesella!!
  • SandvikenMamma

Ta receptet på vanliga bullar o släng i saffran då

Har jag gjort när jag inte orkat leta efter recept :-P

• Tallen

Bor du utomlands? I så fall så kan du använda Fromage Frais istället om det finns.

• nuharjagbytt

Enligt min gamla kokbok ska man använda samma recept till allt vetebröd. Men de rekommenderar mer smör och socker annars blir det torrt.
    I receptet för vetebröd på 5dl mjölk står det 100-150g margarin eller smör och 1 dl socker. För saffran föreslår de 150g margarin eller smör och 1,5 del socker.

Det står även om torrjäst, blanda det i mjölet och ha högre temperatur på degspadet (45-50grader C). Kolla på förpackningen vad det står om temperaturen. Beroende på var du är så är det inte säker att det står i Celsius.

• yndra

Tackar! Da okar jag pa med smor och socker!

Fromage frais har jag inte sett har uppe, men Alaska har ett valdigt taskigt utbud pa farskvaror, iaf sadana som inte gors har uppe.

• Dixie

I mitt saffranrecept har jag ingen kesella, men ett ägg i- för att det inte ska bli tort.

• Tallen

Man också använda Cottage cheese om man vispar den slät först

Svar på tråden Lussebullar utan kesella!!