• evamy

Hur sover era barn efter separation?

Våra barn är 4 och 2 år. Vi har varit separerade i ca 7 månader nu och har barnen varannan vecka. När dom är hos pappan så somnar dom utan problem och sover oftast hela natten. Ropar dom efter välling säger han att det får ni till frukost, det är mitt i natten nu. Och dom godtar det och somnar om.
    När dom sover hos mig så tar det ca en timme av skrik och gråt och massa sånger för att dom ens ska somna. Sen vaknar dom flera gånger på natten. Oftast den minsta som vaknar och väcker den andra. Hon skriker och grinar och låter helt förstörd emellanåt. Och välling skulle hon kunna dricka 4 ggr varje natt, säger jag ifrån blir det ännu värre. Och det är ju så svårt för jag vill ju inte att hon ska väcka storasyster och jag vill att dom ska sova och jag vill gärna sova.
    Det är ju ganska frustrerande när man ska kliva upp 04,20 och jobba en hel dag. Och barnen ska ju orka gå på dagis en hel dag också. Det blir som en ond cirkel.
    Nån som känner igen sig och kan ge tips?   

• Svar på tråden Hur sover era barn efter separation?
  • Marren38

Samsover du inte med dina barn, särskilt den yngsta? Efter en separation behöver barnen extra trygghet.

Båda dina barn är så stora nu att de inte behöver nattmål. Lägg ungarna tillsammans med dig i dubbelsängen så ska du se att sömnen snart blir bättre. Vägra välling. Berätta om vilka stora tandtroll som kommer om man äter på natten och att tandläkaren sagt att man inte får äta på natten när de är så stora. Eller dra en vals om att jultomten vill att alla barn sover fint på natten så han får jobba ifred i sin verkstad. Vad tusan som helst. De är stora nog att resonera med så länge de får den föräldrakontakt de behöver nattetid. Natten är LIKA VIKTIG som dagen ur anknytningssynpunkt. 

• evamy

Den stora tjejen äter inte välling på natten längre. Och henne går det att prata med. Den lilla på 2 år är det lite svårare med, hon förstår ju inte lika mycket som den stora. Man kan inte direkt diskutera med henne.
    Och våra barn har aldrig kunnat sova med någon, de måste sova och somna själva.. Har provat ha dom i min säng men dom bara flyger runt och ska leka osv.. Så det går verkligen inte..  

Svar på tråden Hur sover era barn efter separation?