• BFmars2012

Omega 3 för sömnen till bebis, hur, hur mkt, vilken sort???

Minstingen är nu 8 månader och har de senaste drygt 4 månaderna sovit som en kratta... Nu sover han en timme i taget för att sedan vakna jätteledsen, natten igenom. Det enda som hjälper är att lyfta upp och antingen amma eller studsa på sängkanten (alltså jag sitter med honom i famnen och studsar...). Han somnar oftast om på en gång. Nu hade jag tänkt att prova (vad gör man inte för att få sova... ) kosttillskott med Omega 3. Men det är ju en djungel med olika preparat! Och varje märke har i sin tur en massa olika varianter, kapslar, flytande, olika smaker och styrkor osv.
    Så vilken sort ska jag välja? Och hur ger man, och hur mkt?
    Oändligt tacksam för alla råd och tips!!!

• Svar på tråden Omega 3 för sömnen till bebis, hur, hur mkt, vilken sort???
  • alynda

Man blir ju helt förstörd av att inte få sova som förälder, men menar du att du vill ge kosttillskott till din bebis??  Absolut inte är min spontana reaktion! Tänk på att ett spädbarns matsmältningsorgan ännu inte är färdigutvecklade och ämnen som är "ofarliga" för vuxna och äldre barn kan få helt andra effekter på småttingar.

Men klart att du behöver hjälp, tala med BVC, de kan förklara vad som gäller med Omega 3 och hjälpa till med andra metoder för att få mer ordning på sömnen.

Hoppas ni får sova gott snart!

• Annelie 76

Efterosm du ammar funkar det att du tar en ganska stor dos, sen kommer det bebisen till godo genom bröstmjölken. Senare när bebisen äter själv kan du ge flytande direkt till honom. När du tar kan du ta vilken sort som helst, till bebisen finns det särskilda för barn.

• BFmars2012
    Annelie 76 skrev 2012-11-19 10:31:54 följande:
    Efterosm du ammar funkar det att du tar en ganska stor dos, sen kommer det bebisen till godo genom bröstmjölken. Senare när bebisen äter själv kan du ge flytande direkt till honom. När du tar kan du ta vilken sort som helst, till bebisen finns det särskilda för barn.
    Det har jag faktiskt inte ens tänkt på, tack för tipset!
  • BFmars2012
    alynda skrev 2012-11-19 10:31:46 följande:
    Man blir ju helt förstörd av att inte få sova som förälder, men menar du att du vill ge kosttillskott till din bebis??  Absolut inte är min spontana reaktion! Tänk på att ett spädbarns matsmältningsorgan ännu inte är färdigutvecklade och ämnen som är "ofarliga" för vuxna och äldre barn kan få helt andra effekter på småttingar.

Men klart att du behöver hjälp, tala med BVC, de kan förklara vad som gäller med Omega 3 och hjälpa till med andra metoder för att få mer ordning på sömnen.

När jag tagit upp det med BVC är enda tipsen jag fått att sluta amma till sömns och att han måste somna själv i sin säng. Men inte fått nåt svar på HUR detta ska gå till... Och jag verkligen vägrar 5-minutersmetoden, vilken jag antar att hon (BVC-sköterskan) tänker på. Tack för svar!
  • Marren38

Jag ger min 9 månaders MOREPA mini junior, en kapsel per dag.
    Jag började när han var 5 månader. Har inte förändrat hans sömn alls (han har vaknat varje timme från födseln till för ett par veckor sedan när jag slutade nattamma. Nu sover han gott.) Däremot så fortsätter jag ge omega3 pga de fantastiska effekter det har långsiktigt för hjärnans och hjärtats kapacitet. Det finns väldigt mycket forskning kring detta inte minst i USA, se exempelvis Dr Sears.

Mitt tips till dig: låt pappan ta 3 nätter. It will work wonders! 

• Little Ms Chatterbox
    alynda skrev 2012-11-19 10:31:46 följande:

HELT FEL!!!

Det finns Omega som är anpassat till små barn . 
    Det är ingen idé heller att prata om Omega och kosttillskott med BVC, eftersom de inte får rekommendera det, det går mot lagen. De kan bli åtalade för kvacksalveri om det kommer ut att de har rekommenderat det.  

I Norge är rekommendationerna om Omega från 4 levnadsveckan.  
    Det finns Omega tillsatt i bröstmjölksersättning. I rätt dos är det inte fel att ge till ett barn.

De mest kända biverkningarna är laxerande effekt och något blodförtunnande. 
  • Little Ms Chatterbox
    BFmars2012 skrev 2012-11-19 10:26:12 följande:
    Minstingen är nu 8 månader och har de senaste drygt 4 månaderna sovit som en kratta... Nu sover han en timme i taget för att sedan vakna jätteledsen, natten igenom. Det enda som hjälper är att lyfta upp och antingen amma eller studsa på sängkanten (alltså jag sitter med honom i famnen och studsar...). Han somnar oftast om på en gång. Nu hade jag tänkt att prova (vad gör man inte för att få sova... ) kosttillskott med Omega 3. Men det är ju en djungel med olika preparat! Och varje märke har i sin tur en massa olika varianter, kapslar, flytande, olika smaker och styrkor osv.
    Så vilken sort ska jag välja? Och hur ger man, och hur mkt?
    Oändligt tacksam för alla råd och tips!!!
    Det finns ett preparat som heter Mumomega, det är till för gravida och ammande, den innehåller något högre del DHA än andra med Omega-3 och Omega-6 i.
    DHA är främst bra för hjärnans utveckling, det behöver just små bebisar för deras hjärna är inte alls färdigutvecklad. Det är därför man ska ge lika mycket till barn som till vuxna, de behöver mer i förhållande till sin storlek för de fortfarande håller å att utvecklas. 
    Om/när du väljer att sluta att amma så finns det Eye Q Baby, det är samma innehåll i den som i Mumomega. Men det går lika bra att ge andra produkter som tex Eye Q, MorEPA mini eller Eskimo kids.
    När det står på förpackningen att det är från viss ålder är det för att kapslar innehåller smådelar Som kan orsaka en kvävningsrisk. Men det är bara att sticka hål på kapseln och klämma ut på sked eller i mat. Om  du blandar med dryck så tänk på att det är en olja, den flyter ovanpå vätskan. 

Eye Q finns i många olika varianter men de är samma styrka i alla förutom i Mumomega och Eye Q baby, det är samma höga kvalitet på alla deras produkter.
    Kapslarna är tuggisar med jordgubbsmak, de är dyrast. Bara skalet som smakar så det är inte så aktuellt för en bebis men om du själv vill ta dom så är det ju ok. Deras flytande finns i citron eller vanilj, deras mellanprisklass. (har inte personligen testat någon av dom men vanilj med en liten fisksmak låter inte lockande ) Sen har de neutrala kapslar, billigaste varianten i det märket. Jag har testat dom,  _ingen_ eftersmak av fisk eller att man rapar fisk (kan hända med flera av de billigare preparaten). 

MorEPA mini finns i tuggvänliga kapslar med jordgubbsmak. Det går klart att svälja dom som de är. Det är något mer EPA i dom än i tex Eye Q. EPA är främst bra för ett explosivt humör. 

Eskimo kids innehåller förutom Omega-3 & Omega-6 även Omega-9 och Vitamin D. Omega-9 är extra bra för huden. 

Sen finns det massor med andra produkter, det jag har tittat på för att välja en bra produkt har varit varifrån fisken kommer från som Omegan kommer från och om det är en produkt utan massa onödiga tillsatser. 
    Sen finns det även Omegaprodukter som är helt vegetabiliska, alltså Omega från växtriket. (för övrigt är det inte fisken i sig som är Omegarik utan de planton som de äter.)  

Nu måste jag lägga barn men fråga gärna om det är något du undrar över eller om jag missat något 
  • Jenny 886

Jag började använda Omega 3 vid 8-9 månders ålder på vår dotter. Hon fick ersättning och vi i familjen äter i fisk eller skaldjur så ville tillföra henne lite omega 3. Jag köpte på apoteket flytande form. Smak av tutti frutti. anpassat för 1 år, men man kunde ge dom tidigare men då med halva dosen. Den funkade bra och hon tyckte den var god.

• tutubi

Jag bor i Norge och här rekommenderas tran (fiskolja) från 4 veckor som Little Ms Chatterbox skriver. 
    Jag tror inte direkt att det påverkat min dotters sömn men som tidigare sagt i tråden gynnar det hjärtats och hjärnans utveckling på sikt. Däfför ger jag det iställer för vanliha D-droppar.

Här rekommenderar sjukvården Möller's Tran till barn, ammande och gravida, i naturell smak. Luktar och smakar apa men nyttigt är det ju :) 

http://www.mollers.no/p-21-12-product.aspx#/product_21 

• BFmars2012

Tack för alla bra svar!!! Har precis beställt en flaska Eye Q med citronsmak. Någon som vet om man måste börja med den högre dosen, 3 tsk per dag, eller om man kan ge 1 tsk redan från början? Och är det ok att ge 1 tsk till lillen eller ska man ge ½ tsk till honom? Tänkte jag ska ge till den stora killen, 5 år, oxå men då kanske man bör ge den högre dosen i början?

• Little Ms Chatterbox
    BFmars2012 skrev 2012-11-29 14:03:42 följande:
    Tack för alla bra svar!!! Har precis beställt en flaska Eye Q med citronsmak. Någon som vet om man måste börja med den högre dosen, 3 tsk per dag, eller om man kan ge 1 tsk redan från början? Och är det ok att ge 1 tsk till lillen eller ska man ge ½ tsk till honom? Tänkte jag ska ge till den stora killen, 5 år, oxå men då kanske man bör ge den högre dosen i början?
    Det spelar ingen roll hur du gör, det som tillverkarna säger så menar de att man behöver bygga upp ett förråd och sen behöver man bara hålla en underhållsdos.
    Så om man börjar med en mindre mängd så tar det bara längre tid innan man kan få förväntat effekt. Det säger tillverkarna men det är nog individuellt och samma sak med hur mycket man behöver ta.
    Ett barn kanske sover mycket bättre och tillfredsställande direkt med lilla dosen men ett annat barn kanske måste ligga på den höga dosen alltid för att få tillfredsställande resultat. Man får helt enkelt prova sig fram, sen om barnet absolut inte vill ta hela mångden så låt det som går ner, gå ner. 
    Det går bra att dela upp det på flera tillfällen under dagen och man kan även blanda det i mat. Tex En rostad macka med Eye Q Citron på är nog inte helt fel. Blir nog som marmelad. 

Min son äter 4-6 Eye Q kapslar på kvällen och 1 PlusEPA på morgonen för att må bra men han har ADHD, vi började med Omega för 5 år sen och han kommer nog behöva någon form av Omega hela livet för att må bra. 
    Ena dottern tar bara 6 kapslar om hon får, tuggar söner dom, säger jag att hon skulle klara sig med 2-3 stycken vägrar hon att ta alls.Obestämd (ungar och deras fixa idéer ) Andra dottern kan nedlåta sig att ta en MorEPA mini kapsel någon gång då och då och andra sonen brukar vilja ha 1-3 Eye Q kapslar man kan lika gärna ta MorEPA mini. 
  • BFmars2012

Fick hem flaskan idag, så nu har båda gossarna fått 3 tsk var. Stora killen tog sitt i ett glas med lite vatten och lillen fick sitt med kvällsgröten. Återstår att se om det blir någon skillnad! Återkommer.

• Little Ms Chatterbox
    BFmars2012 skrev 2012-12-04 18:43:22 följande:
    Fick hem flaskan idag, så nu har båda gossarna fått 3 tsk var. Stora killen tog sitt i ett glas med lite vatten och lillen fick sitt med kvällsgröten. Återstår att se om det blir någon skillnad! Återkommer.
    Låter spännande
Svar på tråden Omega 3 för sömnen till bebis, hur, hur mkt, vilken sort???