• Björckan

Varm två-åring utan feber?

Jag behöver få höra andras upplevelser av det här. Jag har en son som snart är 2 år. Idag tycker jag att han känns jättevarm både på huvudet och överkroppen. Fötterna är kalla. Typiska tecken på feber altså. Men termometern (rektal) har visat 37,1 och 37,2. Så alltså ingen feber.

I förra veckan var han jättedålig och fick halsfluss och öroninflammation. Han äter antibiotika nu och kuren slutar på fredag. Jag antar att det är förra veckans stress och upprepade sjukhusbesök som gjort mig så nojig men just nu känner jag mig helt rådvill.

Kan barn bara bli helt varma utan orsak?

Han leker lugnt idag och härjar inte. (Och att han inte testar gränser och pillar på allt han inte ska är också något som "oroar" mig även om jag borde vara glad. haha.) Han är på gott humör dock. Han har inte jättevarma kläder på sig och lägenheten är normalvarm. Han dricker vatten som han ska och har ätit frukost som han brukar.  

Har någon annan varit med om detta? 

• Svar på tråden Varm två-åring utan feber?
  • Ellikapellika

Alltså, han är kanske inte helt frisk ännu? Öi och halsfluss tar på krafterna och han äter trots allt fortfarande antibiotika. Gå på allmänntillståndet! Känns han lite låg/hängig så låt honom vara hemma nån dag till från dagis (om han går där) och ta det lugnt.

Vad har han i normaltemp?

Jag och mina barn är lågtempade, ligger under 36,5 allihop, vilket innebär för oss att vi inte känner oss helt ok när vi har över 37 grader även om man inte kan klassa det som feber i egentlig mening.

• Björckan
    Ellikapellika skrev 2012-11-19 15:33:48 följande:
    Alltså, han är kanske inte helt frisk ännu? Öi och halsfluss tar på krafterna och han äter trots allt fortfarande antibiotika. Gå på allmänntillståndet! Känns han lite låg/hängig så låt honom vara hemma nån dag till från dagis (om han går där) och ta det lugnt.

Vad har han i normaltemp?

Jag och mina barn är lågtempade, ligger under 36,5 allihop, vilket innebär för oss att vi inte känner oss helt ok när vi har över 37 grader även om man inte kan klassa det som feber i egentlig mening.
    Han är hemma från dagis hela den här veckan för han ska ha antibiotika tre gånger om dagen så han måste få mitt på dagen.

Hans normaltemp är 36,8 - 37,0. Har nog inte tagit tempen på honom tillräckligt många gånger för att veta helt säkert.

Han är ju inte helt 100% än det är jag medveten om. Men äter man antibiotika ska ju inte febern stiga igen. Den gjorde det i förra veckan och läkaren insåg då att antibiotikan han fått först inte fungerade och att han på tre dagar gått från jättefin i öronen till öroninflammation dessutom, så han fick en annan sort.

Nu har han ju inte feber, sista mätningen direkt efter middagsluren visade 36,4 så jag inser ju att jag oroar mig i onödan. Men oron finns där likaväl och jag vet inte vad jag ska göra för att slappna av. Han är fortfarande varm, fast nu är inte fötterna kalla längre. 
  • Ugge

Kalla fötter och varm unge  i övrigt är inte farligt.

Barn är precis som vuxna växelvarma.
    Ibland är man varm i hela kroppen, ibland fryser man om väl valda delar och kokar mer eller mindre över i andra delar.

Tror itne du behöver oroa dig.
    Det händer att barn som får en PC / AB för halsfluss utvecklar Otit.
    Ett tips är att om han har halsfluss se till o stoppa i honom näsdroppar som öppnar
    örongångarna. Det minskar risken för Otiten att uppstå.

• Björckan
    Ugge skrev 2012-11-26 01:53:52 följande:
    Ett tips är att om han har halsfluss se till o stoppa i honom näsdroppar som öppnar
    örongångarna. Det minskar risken för Otiten att uppstå.
    Tack för det tipset, det ska jag komma ihåg om/när han får det igen!
Svar på tråden Varm två-åring utan feber?