• ingriden

jobb i USA som undersköterska

Hur är det i USA, jag har i princip hela mitt liv haft planer på att testa på att bo där.. men hur är det med jobb osv? 
    Jag är utbildad undersköterska, finns det någon chans att man får jobb som det eller jobb på dagis? 

• Svar på tråden jobb i USA som undersköterska
  • SoStylish

Tror inte att någon kommer att ge dig en anställning där om du inte besitter någon specialkompetens som inte redan finns där.

• slemtorsk i din bralla

du måste ju ha ett arbetstillstånd där borta först och främst, inte helt lätt att få men inte omöjligt.

Sen kanske du skulle kolla med lite sjukhus därborta vad de kräver, skulle tro att de precis som svenska sjukhus kräver att du gått medicinsk grundkurs DÄR, en språkutbildning med medicinska termer och något mer kompletterande. De har ju en annan juridik och förmodligen andra sekretessregler och sådant där borta.

Som undersköterska (om jag nu ska vara lite barsk) tror jag chanserna är väldigt väldigt små att få jobb, hade du varit sjuksköterska tror jag du hade haft större chans.

Jag vet att det finns organisationer som ordnar utbyte så att du kan åka och praktisera som tex undersköterska inom äldervården i bland annat USA, har haft en bekant som åkte för några år sedan men kan tyvärr inte ge dig någon mer hjälp än så, har inte några uppgifter kring detta men det är väl bara att googla antar jag.

Är medlem på ett USA-forum (då min man bott i USA i många år) och där hittade jag detta

usaforum.se/plugga-i-usa/106-hur-dystert-ser-det-ut-foer-mig.html

där kanske du får lite info iaf.

• Kodia

Du har nog ingen chans att komma dit på arbetsvisum. Då måste du ha en kunskap som inte finns inom landet... Du kan åka som au-pair, för att studera, gifta dig med en amerikan eller hoppas på tur i green card-lotteriet.

Svar på tråden jobb i USA som undersköterska