• TantForm

Jag är grafisk formgivare och illustratör. Fråga gärna

Jag är grafisk formgivare, illustratör, egen företagare och mamma till tvillingar. Några frågor?

• Svar på tråden Jag är grafisk formgivare och illustratör. Fråga gärna
  • Pallas

Håller du på något med webben?

Vad tycker du kännetecknar en bra hemsida/sajt? (5-10 grundpunkter, kanske, svårt att begränsa annars. )

• TantForm

Ja, jag formger hemsidor och ibland kodar jag även sidorna.

Det jag tycker kännetecknar en bra (företags)hemsida är:
    Genomtänkt innehållsstruktur (den viktigaste informationen på ett fåtal sidor, ytterligare information läggs som undersidor till dessa)
    Enkel och tydlig navigering
    Genomtänkta färg- och typgrafival
    Undvik generiska bildbyråbilder (lyckliga telefonister mot vit bakgrund är bara trist, förljuget, fantasilöst och billigt)

Hm, återkommer med fler när jag tänkt igenom det hela lite bättre.

• Anonym

Hej, jag har massa frågor!
    Hur jobbar du som illustratör? Vad för typ av jobb?
    Hur får du jobben?
    Hur tar du betalt?

• TantForm

Näe, jag jobbar inte som illustratör men det händer att bilder jag har gjort som exempel till kunden används i den slutliga produkten. Jobben jag gör är främst logotyper till företag, förpackningar, broschyrer, bokformgivning, hemsidor och liknande grejer. Jobben får jag främst genom kontakter, blir rekomenderad av tidigare kunder och genom att folk googlat och hamnat på min hemsida. Hur jag tar betalt beror lite på jobbets storlek. Oftast fakturerar jag när jobbet är klart och tryckt. I vissa fall delas fakturan upp och jag fakturerar en gång halvvägs och resten när det är klart. I några fall har jag begärt förskottsbetalning på en del av kostnaden. Sen finns det ochså tillfällen när kunden velat ha kostnaden på avbetalning.

• videung01

Hej

Vad intressant att du vill bidra med dina erfarenheter! Är utbildad inom ett helt annat område men känner mycket för färg, form och skrivande. Vad har du gått för utbildningar? Är det svårt att få jobb? Tänker att det är stor konkurrens osv... Försörjer du dig heltid på det och vill du uppge vad du tjänar på ett ungefär?

Tacksam för svar! 

• Anonym (Herta)

Hur säkerställer du att det du formger och illustrerar byggs utifrån ett genustänk?

• TantForm
    Anonym (Herta) skrev 2013-02-04 12:37:56 följande:
    Hur säkerställer du att det du formger och illustrerar byggs utifrån ett genustänk?
    Nu får du förklara lite mer ingående hur du menar.

• TantForm
    videung01 skrev 2013-02-04 12:16:33 följande:
    Hej

Vad intressant att du vill bidra med dina erfarenheter! Är utbildad inom ett helt annat område men känner mycket för färg, form och skrivande. Vad har du gått för utbildningar? Är det svårt att få jobb? Tänker att det är stor konkurrens osv... Försörjer du dig heltid på det och vill du uppge vad du tjänar på ett ungefär?

Tacksam för svar! 
    Jag har gick en grundläggande 1-åring konturbildning, därefter en 1-årig förberedande grafisk utbildning och sedan en 2 åring heltidsutbildning i grafisk formgivning, reklam & kommunikation.

Svårt att få jobb? Både ja och nej. Konkurrensen är stor och det är svårt att få jobb på dom bästa design/reklambyråerna.

När jag arbetade heltid på en mindre byrå tjänande jag drygt 30.000. Nu som egenföretagare är inkomstrerna betydligt ojämnare och mindre. Men jag har också kortare arbetsdagar.
  • Anonym (Herta)
    TantForm skrev 2013-02-04 19:02:56 följande:
    Nu får du förklara lite mer ingående hur du menar.

Att vi slipper det stereotypa maskulina värderingarna i formgivning, layout och illustrationer. Det manliga sättet att planera en bild, hur man strukturerar information och budskap, hur man formger bilder etc....till ett mer kvinnligt, modernt och friare sätt att kommunicera.
  • TantForm
    Anonym (Herta) skrev 2013-02-05 08:19:28 följande:
    Att vi slipper det stereotypa maskulina värderingarna i formgivning, layout och illustrationer. Det manliga sättet att planera en bild, hur man strukturerar information och budskap, hur man formger bilder etc....till ett mer kvinnligt, modernt och friare sätt att kommunicera.
    Kan du specificera vilka dessa maskulina värderingar i formgivning, layout och illustrationer är? Kan du ge lite exempel på det manliga sättet att planera en bild kontra det kvinnliga sättet? Gärna även exempel på hur det manliga sättet att strukturera information och budskap skiljer sig från det kvinnliga sättet. Svårt för mig att svara annars.

Nej, jag tänker inte genus när jag formger. Däremot kommer mina värderingar till uttryck i den form jag gör. I mitt fall vill jag att det jag gör ska kännas äkta och empatiskt. De kunder som anlitar mig gör det oftast för att dom gillar det jag har gjort och för att dom tror att min stil skulle passa uppdraget.

Sen förstår jag inte riktigt din sista mening. Vad är ett kvinnligt sätt att formge? Är det friare och modernare än det manliga sättet att formge? Menar du att man alltid kan se om det är en kvinna eller en man som formgivit något?

• Anonym (Herta)
    TantForm skrev 2013-02-05 14:24:22 följande:
    .......... Menar du att man alltid kan se om det är en kvinna eller en man som formgivit något?

Absolut...självklart!
  • TantForm
    Anonym (Herta) skrev 2013-02-05 16:37:32 följande:
    Absolut...självklart!

Oj, nu skojar du eller så vet du inte vad du pratar om. Mäns formgiving ser inte alls ut på ett enda sätt, den är precis lika varierad som kvinnors. Att påstå att mäns form/illustrationer alltid är på ett visst sätt är som att påstå att kvinnor alltid formger/illustrerar i en mjuk, pastellfärgad stil som förmedlar värme.
  • augustisten
    Anonym (Herta) skrev 2013-02-05 16:37:32 följande:
    Absolut...självklart!

Om du inte driver är du nog lika oinsatt i genusteori som i grafiskformgivning.
Svar på tråden Jag är grafisk formgivare och illustratör. Fråga gärna