• Anonym (Rädd)

Dyslexi, ADHD vuxna och arbetsliv,snälla titta hit.

Hej!

Jag är runt 20 år gammal och har grov  Dyslexi och detta har inte påverkat mig särskillt mycket fören nu. 
    Jag har lätt för att läsa men otroligt svårt att skriva, jag ser ju inte att det är felstavat. I skolan var detta inget större problem för då bordsåg som alltid från stav felen. 

Men nu när jag har kommit ut i arbetslivet så märker jag att det påverkar mig otroligt mycket, jag kan inte skicka ut felstavade mejl, eller brev. Jag kan ju inte stava och på grund av detta fick jag sparken från mitt förra jobb. Jag anstränger mig jätte myket läser igenom allt flera gånger har alla rättstavnings program som man kan ha. Men det hjälper ju inte altid.

Sedan har jag även ADHA villket gör det jobbigare för mig när jag väl ska rettstava texten som jag har skrivit, det är otroligt svårt att koncentrera sig.

Är det någon annan som har erfarenhet av detta, jag är så otroligt rädd att komma ut i arbetslivet. Jag kommer bara misslyckas, känner mig dum i huvudet, korkad och dålig.

snälla, ge mig råd. 

• Svar på tråden Dyslexi, ADHD vuxna och arbetsliv,snälla titta hit.
  • Anonym (Rädd)

Puff, puff

• Anonym (Rädd)
    Puff, puff
  • izgo

Kan du inte jobba med något som de inte
    Spelar
    Någon roll om du har dyslexi?

• Anonym (Rädd)
    izgo skrev 2012-11-19 12:29:01 följande:
    Kan du inte jobba med något som de inte
    Spelar
    Någon roll om du har dyslexi?
    Fast att skriva gör man ju i alla jobb, kanske inte på donken. Men jag vill ju bli något jag har stora ambitioner men jag är rädd för att detta ska stoppa mig. 
  • Cogito ergo sum
    Anonym (Rädd) skrev 2012-11-19 12:32:00 följande:
    Fast att skriva gör man ju i alla jobb, kanske inte på donken. Men jag vill ju bli något jag har stora ambitioner men jag är rädd för att detta ska stoppa mig. 
    Vad vill du göra med ditt liv? Vilka planer i yrkeslivet har du?
  • Anonym (dyslexi mamma)

Har själv dyslexi och för mig är det samma som du beskriver!

Jag märkte inte av det så mycket när jag gick i skolan till, då fick man hjälp och folk hade överseende med ”handikappet”!

Nu när man är ”Vuxen” och jobbar så ställs det lite mer krav på en och jag kan tycka att folk har väldigt lite förstående för ens problem.

Jag tycker också det är jobbigt om man ska skicka ett mail och man tänker-undra hur många fel det var denna gång!

Jag har funderat på om man skulle ta tag och gå någon svenska kurs och utveckla sig lite mer just vid stavningen!

Även här på fl så hakar folk för att man inte kan stava!

Många styrkes kramar till dig!

• Anonym (Rädd)

Jag vet inte riktigt jag har sök en massa universitets utbildningar till våren, det är så otroligt viktigt att kunna skriva och jag känner att jag aldrig kommer klara av det. titta bara på mitt förra jobb.

• Elin 885

Hm jag har dyslexi, men fick ingen hjälp alls förns jag kom till universitetet. jag fick min diagnos som 17 åring, men någon hjälp i skolan HA, eh nää! fick aldrig någon extratid eller någon överseende med mina stacfel trots att jag sa att jag har dokumenterad dyslexi. det var inte skolan som ordnade med utredningen utan min pappas fru som är lärare och dyslexipedagog.
    så jag fick klara mig själv.

nu på universitetet har jag en mentor som rättar extraarbeten som jag ska lämna in, jag bollar även idéer med henne och så. jag har även adhd så på tentamen får jag sitta i eget rum och har en extra timme.

Har du infomerat din arbetgivare om ditt handikapp?

När jag läste pedagogik på universitet, bara som en kurs så¨gjordes en ny dyslexiutredning och han var helt förvånad över att man inte diagnostiserat det tidigare, jag har en grav form av dyslexi som dessutom är väldigt vanlig, hade skolan gjort det som de ska så hade jag kunnat fått min diagnos som 9 åring.

• Cogito ergo sum
    Anonym (Rädd) skrev 2012-11-19 12:38:53 följande:
    Jag vet inte riktigt jag har sök en massa universitets utbildningar till våren, det är så otroligt viktigt att kunna skriva och jag känner att jag aldrig kommer klara av det. titta bara på mitt förra jobb.
    jag vet hur viktigt det är..men jag har det själv och läser vetenskap på universitet och får muntliga tentor i den mån det går. Böcker inlästa om det behövs osv. Det viktigaste är att du har allt dokumenterat och söker som dyslektiker på särskilda skäl.
  • Cogito ergo sum
    Cogito ergo sum skrev 2012-11-19 12:44:18 följande:
    jag vet hur viktigt det är..men jag har det själv och läser vetenskap på universitet och får muntliga tentor i den mån det går. Böcker inlästa om det behövs osv. Det viktigaste är att du har allt dokumenterat och söker som dyslektiker på särskilda skäl.
    Har även eget rum och extra tentatid.
Svar på tråden Dyslexi, ADHD vuxna och arbetsliv,snälla titta hit.