• Anonym

Klåda i underlivet. Vad kan det vara?

Har en återkommande klåda i underlivet. Ibland precis runt öppningen, men just nu är det på insidan av de inre blygläpparna. Jag blir galen!! Det kan vara bra i några dagar, för att sedan komma tillbaka.

Va hos en gyn för någon vecka sedan när det uppstod första gången, då va det Ingen svampinfektion enligt henne. Det togs ett ph värde. Testa även könssjukdomar, allt va negativt.

Vad kan det vara??

• Svar på tråden Klåda i underlivet. Vad kan det vara?
  • Anonym

Om inte ens en gynekolog vet vad det var så kan garanterat ingen här veta det heller...tyvärr..

• Anonym

Jaha. Så då kan klåda endast bero på svamp eller könssjukdomar. För detta va det ända jag kollade.

Sen logiskt sätt, så borde det ju bero på någonting. Därför kollar jag här med andras erfarenheter ang klåda.

• Fia 28
    Anonym skrev 2012-11-19 14:08:27 följande:
    Om inte ens en gynekolog vet vad det var så kan garanterat ingen här veta det heller...tyvärr..
    Precis.
    Kan väl räkna upp lite saker ändå. Allergi mot tvättmedel. Allergi mot sperma/latex. Du använder för täta underkläder/byxor. Du torkar dej för dåligt. Du tvättar dej för mycket...
  • morminmor

Går man till gyn med dom problemen så ska dom kunna ge tips på vad det kan vara , inte bara säga att det inte är svamp o inget mera göra !

• Anonym

Jag är känslig mot tex tvättmedel, tvål och liknande. Prova att tvätta med olja i underlivet ist, ta underkläderna i parfymfritt tvättmedel över 60 grader extra sköljningar.
    Smörj in underlivet med mild underlivskräm.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-19 14:39:52 följande:
    Jag är känslig mot tex tvättmedel, tvål och liknande. Prova att tvätta med olja i underlivet ist, ta underkläderna i parfymfritt tvättmedel över 60 grader extra sköljningar.
    Smörj in underlivet med mild underlivskräm.
    Får nog ta och prova det där :)
    Tvättar ofta och gärna med tvål, men har alltid tålt det förr, kanske nu det säger ifrån.

Tips på någon salva? Eller kan kanske fråga på apoteket?!..
  • Anonym (halsfluss??)
    Anonym skrev 2012-11-19 14:14:22 följande:
    Jaha. Så då kan klåda endast bero på svamp eller könssjukdomar. För detta va det ända jag kollade.

Sen logiskt sätt, så borde det ju bero på någonting. Därför kollar jag här med andras erfarenheter ang klåda.
    Jag fick klåda i underlivet av en kur kåvepenin mot halsfluss. Det tog åtskilliga besök hos gyn med diverse tester innan jag till slut gick till STDmottagningen (på eget initiativ) där de hittade problemet. En stark penicillinkur senare och kliet var borta :) . Då hade jag haft problem i nästan ett år, speciellt kring mens.
  • Anonym

Apoteket har bra krämer som är speciellt framtagna för underlivet, annars har jag använt de salvor som man har till barn typ Idomin o liknande.
    Jag får lätt svamp eller klåda i vissa faser av mensen, oftast veckan innan mens. Det är hormonellt och jävligt jobbigt. Min gyn odlade på svamp. Vet inte om det syns med bara ett pH - test (men jag är ju ingen gyn) Eftersom jag hade det regelbundet så fick jag äta tabletter ett antal månader (låter värre än vad det var, jag tog en tablett ung vid den tidpunkt som besvären brukade börja)
    Om det inte går över så skulle jag gå till en ny gyn och kräva en ny undersökning.

• Anonym
    Anonym (halsfluss??) skrev 2012-11-19 14:44:53 följande:
    Jag fick klåda i underlivet av en kur kåvepenin mot halsfluss. Det tog åtskilliga besök hos gyn med diverse tester innan jag till slut gick till STDmottagningen (på eget initiativ) där de hittade problemet. En stark penicillinkur senare och kliet var borta :) . Då hade jag haft problem i nästan ett år, speciellt kring mens.
    Jag åt pencillin mot UVI för ett tag sedan, dock hade jag periodvis problem med klådan innan dess. Men den har kommit tillbaka efteråt. När du säger "hittade problemet", vad menar du då? Att det va just kåvepeninen som gav dig klådan?

Runt mens är min klåda så stark att jag knappt står ut.. Får nog ta och söka för detta igen och se om de kan få bukt med det.
    Anonym skrev 2012-11-19 14:53:08 följande:
    Apoteket har bra krämer som är speciellt framtagna för underlivet, annars har jag använt de salvor som man har till barn typ Idomin o liknande.
    Jag får lätt svamp eller klåda i vissa faser av mensen, oftast veckan innan mens. Det är hormonellt och jävligt jobbigt. Min gyn odlade på svamp. Vet inte om det syns med bara ett pH - test (men jag är ju ingen gyn) Eftersom jag hade det regelbundet så fick jag äta tabletter ett antal månader (låter värre än vad det var, jag tog en tablett ung vid den tidpunkt som besvären brukade börja)
    Om det inte går över så skulle jag gå till en ny gyn och kräva en ny undersökning
    Ska testa något kräm och se hur det blir, annars får det bli ett återbesök, fast denna gången hos min privata gyn.
  • Anonym (halsfluss??)
    Anonym skrev 2012-11-19 15:12:03 följande:
    Jag åt pencillin mot UVI för ett tag sedan, dock hade jag periodvis problem med klådan innan dess. Men den har kommit tillbaka efteråt. När du säger "hittade problemet", vad menar du då? Att det va just kåvepeninen som gav dig klådan?

Runt mens är min klåda så stark att jag knappt står ut.. Får nog ta och söka för detta igen och se om de kan få bukt med det.
    Jag kommer inte ihåg vad gynekologen kallade det men han tog prover och tittade i microskop och brände lite på det och tittade igen. Enligt mina uträkningar började problemen efter min halsfluss och STDläkaren trodde också att mina besvär uppkom då. Sedan blev det värre och värre  månad för månad och efter alla oförstående häxor som jag träffat på vårdcentraler som inte tagit mina problem på allvar var jag så lycklig att jag äntligen fick hjälp att jag inte brydde mig om vad det hette. Men eftersom jag gått så länge med infektionen så utvecklade jag cellförändringar på livmodertappen som jag senare fick operera bort...
Svar på tråden Klåda i underlivet. Vad kan det vara?