• Anonym (Rädd för bråk)

Mera bråk - vad kan han ställa till med nu?

Hej,

Jag har en liten tjej på tre år som fram tills nu har haft umgänge med sin pappa vh + en dag den andra veckan. Nu ligger vi i TR eftersom han nu vill ha vv, i princip utan upptrappning alls samt gemensam vårdnad. Jag har ensam sen födseln eftersom vi inte var tillsammans längre när hon föddes.

Han är konfliktsökande och har bråkat både via mail, sms mm under lång tid, vilket är polisanmält och han tar varje tillfälle i akt för att sabotera och jävlas.

Nu går vi hos FR på samarbssamtal innan vi ska tillbaka till TR om några veckor igen.

Jag är för en upptrappning, men inte på ett bräde eftersom jag inte litar på honom och är rädd att få en situation där han iom ett vv-boende även drar igenom en gv, så att han verkligen har möjlighet att sabotera det mesta sen.

Till saken hör att vi bor i skilda kommuner, och jag flyttade för några veckor sedan en tågstation längre bort men nästan en mil från dagis och ett annat skolområde. Så jag har satt dottern i kö till en förskola 500 meter från min nya lägenhet så att hon får gå i samma förskola som sina kommande skolkamrater.

Han har nu ställt till med ett stort bråk och tänker driva igenom gv i TR och menar att jag fattar beslut över hans huvud. Och att han nu tänker driva igenom ensam vårdnad i TR i stället så att jag inte kan byta dagis på vår tjej. Han bor närmare hennes gamla dagis än det nya även om det också ligger nära och inte hindrar deras umgänge.

Men jag ÄR ju trots allt boendeförälder och det naturliga är ju att barnen går i dagis och skola där de bor. Eller kan han driva igenom att hon ska stanna på sitt nuvarande dagis för att det ligger "mittemellan" oss vilket skulle innebära att hon inte kan gå till skolan eller ha nära kompisar hos NÅGON av oss?

Vi är skrivna när nu, hon jag jag plus hennes två äldre syskon som har en annan pappa.

?

• Svar på tråden Mera bråk - vad kan han ställa till med nu?
  • Anonym

Har du flyttat och har ev så händer inget, drar han igång en vårdnadstvist och får igenom gv så händer inget för det du behöver liksom inte flytta tbx för det, däremot så måste han skriva på godkännande för kommande flyttar. Varför skulle han förstöra för han vill ha gv? Varför har han inte haft det tidigare och finns det nåt som säger att han är dålig vårdnadshavare? Om inte lär han få igenom det att ha gv innebär inte att ingen bor vv

• Anonym (?)

Vad är det som pappan förstör i din mening? Dottern är 3 år och ni har aldrig bott ihop sedan dottern föddes. Att pappan vill ha växelvis boende tycker jag inte är konstigt för att få en nära relation till sitt barn?

Vårdnad och umgänge har inget med varandra att göra, man kan ha växelvis boende även där en förälder är ensam vårdnadshavare. Med gemensam vårdnad kan inte en förälder ensam bestämma var barnet ska bo, gå i dagis/skola etc.
    Som det är nu så har du bestämt att flytta och byta dagis vilket du har rätt till javisst, däremot så förstår jag att pappan känner sig överkörd.
    Varför skulle han använda vårdnaden till att "förstöra" och sätta käppar i hjulet för dig menar du? Naturligtvis vill han vara delaktig i sitt barn och inte bara behöva rätta sig efter vad du bestämmer. Du kan ju få för dig att flytta 50 mil bort för att du känner för det, därför vill han värna om att han får något att säga till om.

• Anonym

Flytta så snabbt du kan och låt flickan börja på förskola där. inga problem! Han kan inte hindra dig. Ta det lugnt.
     Det är först när ni har varannan vecka och gemensam vårdnad det blir ett problem för dig att byta dagis/och flytta/och ha henne skriven hos dig. Då finns en viss risk att hon kan bli skriven hos honom istället och du får åka längre till det gamla dagiset om du väljer att flytta iaf.

När han tar upp att han vill ha gemensam vårdnad ska du ta upp att ni har stora samarbetssvårigheter och att
    det inte är lämpligt än med tanke på det. Risken är bara att barnet blir som ett slagträ mellan er.

För att ha varannan vecka krävs att man har ett jättegott samarbete föräldrar emellan och helst ska dessutom
    båda vilja det, man ska bo nära varandra osv. det är inte alls säkert han får igenom det han vill i rätten.
    Ta upp det du vill och dina rädslor. Säg att du vill vänta med gem. vårdnad och varannan vecka tills samarbetet blir bättre.

Lycka till

• Anonym (Rädd för bråk)
    Anonym (?) skrev 2012-11-19 15:57:06 följande:
    Vad är det som pappan förstör i din mening? Dottern är 3 år och ni har aldrig bott ihop sedan dottern föddes. Att pappan vill ha växelvis boende tycker jag inte är konstigt för att få en nära relation till sitt barn?

Vårdnad och umgänge har inget med varandra att göra, man kan ha växelvis boende även där en förälder är ensam vårdnadshavare. Med gemensam vårdnad kan inte en förälder ensam bestämma var barnet ska bo, gå i dagis/skola etc.
    Som det är nu så har du bestämt att flytta och byta dagis vilket du har rätt till javisst, däremot så förstår jag att pappan känner sig överkörd.
    Varför skulle han använda vårdnaden till att "förstöra" och sätta käppar i hjulet för dig menar du? Naturligtvis vill han vara delaktig i sitt barn och inte bara behöva rätta sig efter vad du bestämmer. Du kan ju få för dig att flytta 50 mil bort för att du känner för det, därför vill han värna om att han får något att säga till om.
    Hej,

Eftersom han har gjort sitt bästa för att sabotera där han kunnat ända sedan de började ha umgänge.

1. Han vägrar ha ett normalt samarbete, t.ex flytta en enstaka övernattning till en dag tidigare så att hon kan följa med på en långhelg vi blev bjudna på med min fars födelsedagsfirande. Själv har jag aldrig vägrat att flytta en dag när han har bett mig.

2. Han saknar helt förmåga att hålla en god ton över huvud taget. Får han kortfattad info skriver han radvis tillbaka med divere tillmälen.

3. Han har uttryckligen sagt att "när jag får varannan vecka kommer du aldrig att kunna åka på semester utan att fråga mig först, och du ska veta att två veckor kommer du aldrig någonsin få ta med henne"

4. Han har tackat blå-nej till alla former av frivilliga samarbetssamtal och annat.

5. Han beter sig helt enkelt som en stor egoist som helst skulle ha sin dotter helt själv - utan att överhuvudtaget behöva ha med mig att göra.

6. Får han inte igenom sina krav på umgänge exakt utan att kompromissa, tar han det till TR. Så även när hon var ett år då han krävde vh direkt han inte ens hade haft henne med övernattning. Det fick han inte igenom.

7. Mycket mera.

8. Han genomsyras av illvilja mot mig i allt han gör trots att jag aldrig har vägrat honom umgänge utan tvärtom tyckt att vi ska trappa upp det . Det har han tackat nej till, TR är det om gällervarje gång för honom.

9. Han är en bra pappa när hon är där - men det finns helt enkelt inte tillstömmelse till vilja att ha någon form av normalt samarbete. Han vill helt enkelt inte.

10. Vi har över huvud taget ingen kommunikation utöver mycket kortfattade mail idag.

11. Han bryr sig inte ens om att meddela att hon är sjuk - det säger han vid överlämnandet. I stället för att höra av sig så man kan gå till apoteket eller planera för vab.

12. Är sååå trött på honom.

13. Han vet att jag aldrig kommer att flytta, jag har två till barn om går i skola här. 
  • NadiaMi

Boende ska i första hand ordnas med barnets bästa i åtanke.

1. Kräv upptrappning om det ska bli varannan vecka, för att dottern ska kunna vänja sig vid förändringen lite i taget.
    2. Kräv en plan för hämtning/lämning då ni ska byta.
    3. Kräv att samarbetet förbättras och visa upp bevis för de problem ni haft hittills i kommunikationen mellan er.
    4. Kräv att ni har samtal via familjerätten då ni  lägger upp umgängesschemat, så det finns en neutral part med som kan medla och hjälpa till att hålla samtalet på en konstruktiv nivå.
    5. Kräv att det avtal ni gör följs till punkt och pricka och att ni gör en ny plan om den skulle falera (dagar byts hit och dit, umgänge ställs in med kort varsel, det kommer elaka/olämpliga eller på annat sätt negativa meddelanden mellan er osv.)

Boende vv kan ordnas även utan delad vårdnad, så sätt dig inte emot umgänget bara för att du inte vill att han ska ha del i vårdnaden. Därmed inte sagt att du ska gå med på allt han vill utan att säga ifrån. Tvärt om så ska du absolut ställa krav på att det ska ske med dotterns välmående i första rummet.
    Du är för närvarande den som har hela ansvaret för hennes välmående så det är ditt jobb att stå upp för hennes behov.

Vad gäller delad vårdnad bör polisanmälningarna, den pågående utredningen och några exempel på hur ni kommunicerar (alltså bevis från båda sidor) vara tillräckligt för att det ska dispyteras och kunna stoppas.

Sätter du dig inte emot umgänge och en möjlighet till vv OM det sker med dotterns välmående i främsta rummet så bör varken exet eller hans advokater kunna krångla så mycket mer.
    Men gemensam vårdnad bör inte ens diskuteras förrän ni klarar av att samarbeta som föräldrar till dottern.

Om du redan har flyttat är det bara att låta ansökan till det nya dagiset ligga kvar.
    Det kan han inte påverka i nuläget, och det ska mycket till för att han i egenskap av umgängesförälder ska få ta över vårdnaden pga att du har flyttat.
    Så länge du inte försvårar det umgängesavtal ni redan har så har du inte gjort något som helst fel och han kan inte dra upp din flytt som exempel på 'umgängessabotage'.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-19 15:57:33 följande:
    Flytta så snabbt du kan och låt flickan börja på förskola där. inga problem! Han kan inte hindra dig. Ta det lugnt.  Det är först när ni har varannan vecka och gemensam vårdnad det blir ett problem för dig att byta dagis/och flytta/och ha henne skriven hos dig. Då finns en viss risk att hon kan bli skriven hos honom istället och du får åka längre till det gamla dagiset om du väljer att flytta iaf. När han tar upp att han vill ha gemensam vårdnad ska du ta upp att ni har stora samarbetssvårigheter och att det inte är lämpligt än med tanke på det. Risken är bara att barnet blir som ett slagträ mellan er. För att ha varannan vecka krävs att man har ett jättegott samarbete föräldrar emellan och helst ska dessutom båda vilja det, man ska bo nära varandra osv. det är inte alls säkert han får igenom det han vill i rätten. Ta upp det du vill och dina rädslor. Säg att du vill vänta med gem. vårdnad och varannan vecka tills samarbetet blir bättre. Lycka till

Alltså jag kan ha missat men var skriver ts att hon ska flytta och att de har samarbetsproblem? Ts skriver att hon har obs har flyttat nyss och att hon haft ev sen barnet föddes för de inte var tillsammans då barnet föddes. Det är fullt normalt att en far känner sig överkörd om de flyttar utan att tänka på barnets ev större umgänge med sin andra förälder att pappan vill ha vv tyder ju på att han vill ha mer ug en vad han får och det kan ju inte vara fara för barnet då skulle ts skrivit det i starten redan, vilket ts inte gör vad jag ser. Jag ser pappans handlingar som tecken på att ts inte vill att de ska ha mer ug och förhindrar det bäst hon kan annars hade hon gått med på mer upptrappning och gv innan de hamna i tr, dock så är det inte rätt att hota så det blir till polisanmält hot är inte okej överhuvudtaget men ts skriver singer om hot utan att pappan bråkat via mejl och sms och att ts anmält det, vilka föräldrar bråkar inte? De som anmäler bråk så är oftast de som är emot ug och att lämna ifrån sig barnen så ja har inte ts mer att komma med så lär han få anmälningarna nedlagda vv direkt utan upptrappning samt gv
  • Iam
    Du skriver: 

5. Han beter sig helt enkelt som en stor egoist som helst skulle ha sin dotter helt själv - utan att överhuvudtaget behöva ha med mig att göra.

Det jag läser från dig får mig att tycka att du gör precis likadant. 
    Allt i din tråd handlar om dig dig dig och hur han förstör för dig genom att vilja träffa sitt barn mer eller ha gemensam vårdnad. Det är ju uppenbart att du vill ha ensam vårdnad för att kunna styra över allt själv utan att behöva fråga honom.
    Och jag ser inget positivt i att du flyttar med barnet och tar barnet än längre bort från sin pappa.
    Det DU pysslar med låter väldigt mycket som umgängessabotage.  
  • Anonym
    Iam skrev 2012-11-19 17:50:23 följande:
    Du skriver:  5. Han beter sig helt enkelt som en stor egoist som helst skulle ha sin dotter helt själv - utan att överhuvudtaget behöva ha med mig att göra. Det jag läser från dig får mig att tycka att du gör precis likadant.  Allt i din tråd handlar om dig dig dig och hur han förstör för dig genom att vilja träffa sitt barn mer eller ha gemensam vårdnad. Det är ju uppenbart att du vill ha ensam vårdnad för att kunna styra över allt själv utan att behöva fråga honom. Och jag ser inget positivt i att du flyttar med barnet och tar barnet än längre bort från sin pappa. Det DU pysslar med låter väldigt mycket som umgängessabotage.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-19 16:12:15 följande:
    Alltså jag kan ha missat men var skriver ts att hon ska flytta och att de har samarbetsproblem? Ts skriver att hon har obs har flyttat nyss och att hon haft ev sen barnet föddes för de inte var tillsammans då barnet föddes. Det är fullt normalt att en far känner sig överkörd om de flyttar utan att tänka på barnets ev större umgänge med sin andra förälder att pappan vill ha vv tyder ju på att han vill ha mer ug en vad han får och det kan ju inte vara fara för barnet då skulle ts skrivit det i starten redan, vilket ts inte gör vad jag ser. Jag ser pappans handlingar som tecken på att ts inte vill att de ska ha mer ug och förhindrar det bäst hon kan annars hade hon gått med på mer upptrappning och gv innan de hamna i tr, dock så är det inte rätt att hota så det blir till polisanmält hot är inte okej överhuvudtaget men ts skriver singer om hot utan att pappan bråkat via mejl och sms och att ts anmält det, vilka föräldrar bråkar inte? De som anmäler bråk så är oftast de som är emot ug och att lämna ifrån sig barnen så ja har inte ts mer att komma med så lär han få anmälningarna nedlagda vv direkt utan upptrappning samt gv

Läs ts sista inlägg snälla du..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-19 19:49:31 följande:
    Läs ts sista inlägg snälla du..

Ja men det fanns inte publicerat när jag börja skriva snälla du eller du menar jag ska bli synsk och borde fatta vad ts skriver innan det publiceras eller publiceras medan jag skriver
Svar på tråden Mera bråk - vad kan han ställa till med nu?