• Anonym (hemskolning)

Vill hemskola min son.

Hej.

Jag har kommit på min son med att tjuvröka i skolan, och annat bus som jag inte tycker barn ska busa. Jag har därför tagit beslutet att hemskola min son. Från januari. Men jag är ganska dålig i vissa ämnen som samhällskunskap och geografi och såna ämnen. Så jag tänkte att säkert fler är i min situation och vi kan hjälpas åt. Jag vill börja med att ställa några frågor om Riksdagen. Vad gör dem och så. Vad ska jag lära min son.

Vill inte ha några synpunkter på vad min son gjort. Han vet att det var fel gjort. Jag vill inte diskutera mitt val av hemskolning, bara de frågor och vad jag ska lära honom.

Mvh orolig mamma.

• Svar på tråden Vill hemskola min son.
  • Anonym

Med tanke på att man måste ha väldigt speciella omständigheter och även tillstånd att få hemskola, så tror jag inte ett ögonblick på din trådstart.

Det finns ett forum som heter "sandlådan", försök där.

• Anonym

Visst är det hemskt när andra ska förstöra för ens barn? Min dotter har fått skjuts hem från discot två gånger på kort tid. FULL. Hon är fjorton år och jag har sakt till henne att hon inte får dricka så problemet kan inte komma hemmaifrån ellerhur? Därimot umgås hon med två andra tjejer som garanterat lurar henne till detta. De går nämligen i nian och är 15. De borde veta bättre. Har också funderat på att hemskola. Riksdagen. Du kan googla vilka partier som sitter med.

Det är bla SD och moderaterna. Moderaterna är stadsminister nu.  

• Anonym (hemskolning)
    Anonym skrev 2012-11-19 14:31:54 följande:
    Med tanke på att man måste ha väldigt speciella omständigheter och även tillstånd att få hemskola, så tror jag inte ett ögonblick på din trådstart.

Jag vet inte hur det är i sverige. Vi ska flytta hem till sverige igen om några år när min mannen har gjort klart sitt projekt.
  • Anonym (hemskolning)
    Anonym skrev 2012-11-19 14:31:54 följande:

Här där vi bor får inte barnen lära sig svensk politik. Jag tycker den är viktig för mitt barn som ska bo i sverige sedan. Så inte mitt barn hamnar efter om han ska börja skolan hemma i sverige.
  • Anonym (samma sits!)
    Anonym (hemskolning) skrev 2012-11-19 14:36:16 följande:
    Här där vi bor får inte barnen lära sig svensk politik. Jag tycker den är viktig för mitt barn som ska bo i sverige sedan. Så inte mitt barn hamnar efter om han ska börja skolan hemma i sverige.
    När ska ni flytta hit till Sverige? Vi byter ofta parti i rikstagen så det är kanske inte så lönt att lära ut fel nu. 
  • pluvdo

TS, till att börja med så kan ju du gå tillbaks till skolan och lära dig korrekt svensk  grammatik innan du börjar hota med att försöka hemskola någon annan.

Pinsamt.

• Anonym (hemskolning)
    Anonym skrev 2012-11-19 14:34:10 följande:
    Visst är det hemskt när andra ska förstöra för ens barn? Min dotter har fått skjuts hem från discot två gånger på kort tid. FULL. Hon är fjorton år och jag har sakt till henne att hon inte får dricka så problemet kan inte komma hemmaifrån ellerhur? Därimot umgås hon med två andra tjejer som garanterat lurar henne till detta. De går nämligen i nian och är 15. De borde veta bättre. Har också funderat på att hemskola. Riksdagen. Du kan googla vilka partier som sitter med.

Det är bla SD och moderaterna. Moderaterna är stadsminister nu.  
    Här där vi bor får man än så länge hemskola. Men tydligen inte i sverige men det gör ingenting för problemen är ju nu. Jag ska börja titta på nyhetstv på internet och försöka uppdatera lite. Och lära min son.

Får du ha hemskola till ditt barn?
  • Anonym (hemskolning)
    Anonym (samma sits!) skrev 2012-11-19 14:37:24 följande:
    När ska ni flytta hit till Sverige? Vi byter ofta parti i rikstagen så det är kanske inte så lönt att lära ut fel nu. 
    Vi planerar att flytta om några år. Vi har bott här länge.
    pluvdo skrev 2012-11-19 14:37:53 följande:
    TS, till att börja med så kan ju du gå tillbaks till skolan och lära dig korrekt svensk  grammatik innan du börjar hota med att försöka hemskola någon annan.

Pinsamt.
    Inte snällt att påhoppa någon som försöker göra det rätta för sitt barn.

• Anonym (samma sits!)
    pluvdo skrev 2012-11-19 14:37:53 följande:

Pinsamt.
    Svensk gramatik är viktigare än att inte röka menar du?
  • Anonym (trollhunter)
    Anonym (samma sits!) skrev 2012-11-19 14:43:00 följande:
    Svensk gramatik är viktigare än att inte röka menar du?
    Bortsett från att jag tror att både du och TS är troll så vill jag ändå svara på era tankar (kan ju faktiskt vara så att ni är på riktigt.)

Poängen är att om ni hemskolar era barn utan att ens veta vad riksdagen gör eller ens kunna grundläggande grammatik och stavning så lär nog inte rökning blir era barns största problem i livet...

Om ni nu hemskolar- var skall era barn få social stimulans av andra barn och ungdomar? och kan ni då garanterat veta att de inte får likadana "dåliga influenser" från dessa sammanhang. Eller är tanken att de ska vara isolerade i hemmet?

Som någon skrev- det är extremt hårda regler kring hemskolning och det skall förekomma särskilda skäl. Tro mig rökning eller att direkc vid 14 års ålder (som gissningsvis hälften av alla 14-åringer) är INTE anledning till att få hemskolning beviljad. och utan att vara för elak så tror jag att ni som "lärare" troligen skulle behöva genomgå någon form av behörighetsprov och då lär man nog kunna skilja på de och dem samt stava till riksdagen.

(PS jag har säker också massa fel i mina inlägg, men jag tänker låta en behörig lärare lära mina barn att stava och sedan hjälpa dem så gott jag kan med läxor o.s.v.)
Svar på tråden Vill hemskola min son.