• Anonym
    Äldre 19 Nov 16:38
    1580 visningar
    1 svar
    1
    1580

    Mjölkproteinkänslig???

    Hej Jag har gått på mjölkfri diet i ca 2 v för att min dotter varit grinig, sovit dåligt på dagarna( o lite på nätterna).. Hon har i förra veckan sovit bra på natten med ca 1 uppvak. På dagarna har hon också sovit ok( något längre pass på 2 h o sen ngr kortare) Jag började i lördags med mjölk igen efter att ha vaarit på bvc. Jag tänker fylla ut med ersättning o vill då veta om hon kan äta nan eller om det måste bli nutramigen( blääää). Min fråga är nu: hur märker jag om hon är känslig mot mjölken? Igår lö och igår var hon bra. Men idag måndag är hon grinig. Ville inte soca sott långa pass. Hon gnäller. Hon vill inte äta så mkt. Hon verkar även få mer uppstötningar i halsen. Hon har även bajsat lite oftare nu. När jag ej åt mjölk blev det bajs var 3 e dag. Nu har det varit varannan o ibland 2 ggr på en dag. Jag vet att det kanske är för tidigt att säga att det beror på mjölken. Ska kanske låta det gå ngr dagar till. Sedan är storebror sjuk o förkyld. Hon kanske är påväg att bli smittad också( bra tajmat med en förkylning när jag ska reda ut mjölkpåverkan. )

  • Svar på tråden Mjölkproteinkänslig???
  • Äldre 22 Nov 18:16
    #1

    Hej! Vad jag förstår så ammar du inte helt utan behöver även ge ersättning. Eftersom dottern blivit gnälligare och får sura uppstötningar och förändrat mönster när hon bajsar när du börjat med mjölk igen tycker jag du ska avstå helt några veckor till. Du kan köpa Althera istället för nutramigen. Det brukar inte vara  något problem att få barn att ta Althera. Börja med att blanda ut med din egen bröstmjölk för att det ska gå smidigare. Nan innehåller komjölksprotein så om man ska vara mjölkfri kan man inte använda Nan.
    Symtom på komjölksallergi kan vara gnällighet, gaser, diarré eller förstoppning, kräkningar, utslag, onöjt barn, sömnproblem, eksem, viktstillestånd eller nedgång. Alla symtom kan vara enstaka och mer eller mindre. Allergin brukar oftast växa bort. 
    Vänliga hälsningar Anitha  
     

Svar på tråden Mjölkproteinkänslig???