• 1978
    Äldre 19 Nov 18:39
    4249 visningar
    4 svar
    4
    4249

    Börja kissa på toa

    Vår dotter (1,5 år) har bajsat på toaletten sedan hon var drygt 4 månader. Sedan en tid tillbaka säger hon ofta till när hon vill bajsa. Dessutom bajsar hon varje morgon direkt när vi gått upp.

    Ibland när hon sitter på toa kissar hon också, men vi har inte övat på att kissa på toa specifikt, så det allra mesta kisset kommer i blöjan. När hon kissar på toalett kommenterar vi det på ett glatt sätt.

    Har någon tips på hur vi ska gå vidare för att det ska gå lika bra med kisset? Vi tänker att det kan vara idé att vänta till sommaren, att det är lättare när det är varmare och hon kan gå naken (lite dragigt i lägenheten).

    Är det bättre att använda potta?

  • Svar på tråden Börja kissa på toa
  • Äldre 19 Nov 18:42
    #1

    Ja använd potta och sätt henne på den OFTA. Efter varje mål mat och några gånger där emellan. Och gör att det är kul att sitta på pottan. Sjung och läs sagor så hon inte blir uttråkad. Sen ta av blöjan på allvar när värmen kommer=)

  • Äldre 19 Nov 23:00
    #2

    Varför inte bara ha henne blöjfri hemma, men med kläder på om ni har det lite dragigt? Och så rutinkissa henne då och då. Kommer det i byxorna så tar det 5 minuter att tvätta upp för hand (om ni, som vi, inte har tvättmaskin). Ute/borta kan ni använda tygblöjor, då räddar ni kläder/inredning men hon känner ändå att det blir vått när hon kissar och kanske då säger till. Såhär gör jag med min snart 14-månaders och han är jätteduktig på att kissa i toan.

  • 1978
    Äldre 20 Nov 10:58
    #3

    Tack för tipsen!

    Tygblöjor har vi, men slutade med dem när vi flyttade till hus utan egen tvättmaskin. Men kommer det bara kiss i dem är det så klart lättvättat.

    Dottern är på förskola 6 timmar om dagen och där tror jag inte de hinner rutinpotta henne. Tror ni ändå att det är idé att göra det på eftermiddagar/kvällar och helger här hemma?

  • Äldre 20 Nov 12:29
    #4

    Ja det tror jag absolut att det är. Träna på hemma så kommer hon nog snart förstå grejen.

Svar på tråden Börja kissa på toa