• tilde72

Sover inte på dagis - helvete hemma

Vår tjej på 2,5 år har gått några månader på dagis. Allt frid men dock tyvärr inte sömnen på dagiset.
    Vi några tillfällen har jag varit med på dagis och i rummet de ska sova är det så lyhört så de andra barnen hörs som är vakna och tjoar och går på. De andra barnen somnade faktiskt förutom dottern.När hemma med henne så får jag gå och lägga mig bredvid henne för att hon ska få ro och somna. 
    Nu när inte mamma finns till så ser det ut att inte funka. Blir så trött!!!! 
    Kan tillägga att hon går på en syskonavdelning med en hel del större barn.
      När vi då kommer hem från dagis så är hon helt ur spel och som ett exempel idag. Somnar i bilen 17.00 och om vi väcker henne så blir det ett helvete för det och hon skriker sig fördärvad och vi får inte stopp på henne. Så lika bra att hon får sova tills hon vaknar. Hon vaknar upp 1.5 timma senare och skriker även då. Slutar med att hon är vaken till 23-24 tiden på kvällarna. Sedan får vi väcka liv i henne på morgonen 08.00 och samma visa då med skrik och gråt först vid vaknande. Aldrig någon morgon som går smärtfritt pga att vi ska väcka henne.
    Säg mig kan jag kräva att de skall verkligen försöka med att hon ska sova. Ska ta ett prat med dem känner jag.
    Ge mig råd. Är rätt rejält förtvivlad.

• Svar på tråden Sover inte på dagis - helvete hemma
  • fortsätt paddla

Min flicka är också 2,5 år och somnar sällan på dagis ( å andra sidan somnar hon sällan hemma på helgen heller)
    Det är tufft när man kommer hem, mycket gråt osv. Jobbigt då hon har äldre syskon som vill h sitt med.
    Vi har börjat göra så att när vi kommer hem sätter vi oss i soffan direkt. Tar en bok ( ev välling om hon ätit dåligt till mellis, vi hämtar kl 15) och bara kopplar av ett tag. Vilar lite helt enkelt. Sedan brukar hon klara kvällen till hon lägger sig vid 19,00.
    Jag hade gärna sett att hon sov lite på dagis men vad gör man? Jag kan inte gärna kräva att personalen slår en klubba i huvudet på henne. Vill hon inte sova vill hon inte.

• truebelive

Kan de inte prova att lägga henne i vagn ute om det är för livat inne på avdelningen?

• Marren38

Tre reflektioner:

1. MÅSTE hon sova middag om hon lägger sig 18:30 på kvällen och sover 12 timmars natt? Många barn i den åldern slutar sova middag.

2. PEDAGOGERNA ansvarar för att barnen kan somna. Prata med personalen!

3. Varför i hela friden låter ni henne somna i bilen kl 17? Låt henne leka med Iphone, äta en banan eller hitta på något annat så att hon inte somnar så sent.  

• Annsiss

Klart att hon ska få sova! Min dotter i samma ålder behöver minst 1 h sömn mitt på dagen för att klara av att vara vaken till 19-19.30 då hon lägger sig. På hennes avdelning är det sovstund för alla (barnen är upp till tre) men även de äldre barnen på förskolan som behöver sova får göra det med de mindre på deras avdelning där det är lugnt. Prata med personalen så att ni hittar en bra lösning så hon kan få lugn och ro, barn i den åldern behöver oftast sova en stund för att orka med. 

• Veritaslux

Jag reagerar på ljudmiljön på dagis. Tycker det är helt oacceptabelt "att de andra barnen hörs som är vakna och tjoar och går på." Det tycker jag att du kan ta upp med pedagogerna. 

Min dotter går på ålderblandad avdelning, 1-5 år och när det är vila för de minsta är det lugna aktiviteter som gäller för de större. Punkt slut. Jag tycker det är jätteviktigt att man satsar på lugn och ro även för de större barnens skull och det är personalens ansvar att skapa en bra miljö med lämplig verksamhet för det.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Indianica

Kna ni inte väcka henne tidigare? Även om det kan kännas drygt att kliva upp kl 6 och väcka barnet för att få igång vanan att sova på dagis kan dte vara värt det. Att sova till 8 på morgonen hemma kan göra det svårt att sova på dagis mitt på dagen sedan.

Sedan ska de andra barnen inte tjoa så det hörs in till de andra barnen, om ett barn är hemskt ovan vid ljud när det ska sova är det då jättesvårt att somna. Men oftast är det en vanesak. Vi har tjoat som tusan när barnen ska sova/sover och de har alltid somnat bra ändå, men i ert fall är det snarare så att tystnad på dagis är det bästa.

• Bina86

Åh vad jag känner igen mig. Hade samma problem med min dotter nu efter sommaren då vi under sommaren försökte få henne att inte sova på dagen. Men det orkade hon inte med när hon började på förskolan igen. Säger som föregående talare. 1.försök att hålla henne vaken på vägen hem i bilen och lägg henne sedan vid kanske 18.30 tiden när hon hunnit äta middag. Om du håller henne vaken så länge, sover hon då till 06 kanske? 2. Ge henne något blodsockerhöjande när du hämtar henne så att hon håller sig lite pigg fram till midddagen. Tex en smoothie brukar vara bra. 3. Prata med personalen. Någon kanske kan sitta hos henne tills hon somnar i synnerhet om de andra barnen somnar snällt. 4. Ge det TID! Jag vet det är rättare sagt än gjort. Hur många månader har hon gått på förskola? För oss höll detta i sig i nästan 3 månader om jag minns rätt. Barn behöver tid för att anpassa sig. Stort lycka till! Jag vet vad du går igenom och det är JÄTTEJOBBIGT!

Svar på tråden Sover inte på dagis - helvete hemma