• Annsiss

Det heter Rutschkana

Det heter rutschkana och inget annat (möjligtvis då rutschbana) men absolut inte rutchelkana vilket är det ord som förskolepersonalen (typ alla) använder både i tal och skrift. Har aldrig hört ordet annat än på förskolan men det irriterar mig att även nu dottern 2 år börjat använda detta hittepåord trots att vi hemma så klart säger rätt. Skolan ska väl lära ut korrekt svenska!? Är lite språkpolis.

• Svar på tråden Det heter Rutschkana
  • Mibi

Möjligtvis förskolepersonalen på ER förskola, för jag har ALDRIG någonsin hört ordet innan.

• TessaLove

Oj vilken sak att störa dig på!! När jag var liten sa vi rutschikana (med i mellan). Känns som att det kvittar. Finns viktigare ord att lära sig!

• hic sunt leones

Haha då skulle du försöka dig på att lista ut alla ord och stavningar som folk har, ifall du vill söka efter en på Blocket Drömmer 

• Annsiss
    TessaLove skrev 2012-11-19 20:06:46 följande:
    Oj vilken sak att störa dig på!! När jag var liten sa vi rutschikana (med i mellan). Känns som att det kvittar. Finns viktigare ord att lära sig!
    Jo det är klart att det gör men det är otroligt mycket felstavningar och annat i allt textmaterial som förskolan använder, ibland är texter helt obegripliga och det blir ju inte lättare om man använder egna ord.
  • TessaLove

Fast då är det väl bättre att reagera på ett ord som är viktigare för din dotter i framtiden. Tror hon klarar sig bra utan ordet rutschkana...
    Jag menar i en text med många ord är det detta ord du hänger upp dig på...

• Severus

Ruschelkana
    Skiljsmässa
    Särkullebarn
    Egenkligen
    Medecin
    Apsolut
    Pogram

Får diarré av dessa försök till stavning

• castafiore

Ts, jag är på din sida.

• castafiore
    Severus skrev 2012-11-19 20:15:40 följande:
    Ruschelkana
    Skiljsmässa
    Särkullebarn
    Egenkligen
    Medecin
    Apsolut
    Pogram

Får diarré av dessa försök till stavning
    Och vill komplettera med "statestik".
  • Mibi
    Annsiss skrev 2012-11-19 20:12:35 följande:
    Jo det är klart att det gör men det är otroligt mycket felstavningar och annat i allt textmaterial som förskolan använder, ibland är texter helt obegripliga och det blir ju inte lättare om man använder egna ord.
    Alltså nu får du faktiskt poängtera att det handlar om ER barns förskola för det låter som att du drar alla över en kam o så är det verkligen INTE.
  • Annsiss
    Mibi skrev 2012-11-19 20:17:01 följande:
    Alltså nu får du faktiskt poängtera att det handlar om ER barns förskola för det låter som att du drar alla över en kam o så är det verkligen INTE.
    Ja jag har ju dålig koll på alla andra förskolor något annat har jag inte påstått. 
Svar på tråden Det heter Rutschkana