• Anonym

Vart vänder man sig för att få tillbaka vårdnaden??

Min sambo vill ha tillbaka vårdnaden på sin son och mamman tycker att det är helt ok! Men hur går det till? Vart vänder han sig? Räcker det med att skriva på papper? Eller hur funkar det?

• Svar på tråden Vart vänder man sig för att få tillbaka vårdnaden??
  • Grappa

De vänder sig till soc och får skriva papper där som är giltiga som en dom.

• Anonym

man besöker familjerätten och där skriver man papper efter samtal med alla berörda parter.

grattis att mamman går med på det och det inte blir en långvarig tvist!! 

• ZsaZsa

Via familjerätten i kommunen kan de få hjälp. Jag kan för övrigt inte låta bli att tycka att han borde ta reda på det själv om han nu är intresserad.

• Anonym
    ZsaZsa skrev 2012-11-20 11:07:10 följande:
    Via familjerätten i kommunen kan de få hjälp. Jag kan för övrigt inte låta bli att tycka att han borde ta reda på det själv om han nu är intresserad.
    Du kan få tycka det, men att ts frågar för pappans räkning gör inte honom till en dålig vårdnadshavare.
  • ZsaZsa
    Anonym skrev 2012-11-20 11:35:42 följande:
    Du kan få tycka det, men att ts frågar för pappans räkning gör inte honom till en dålig vårdnadshavare.
    Det är dock inte helt ovanligt att en ny flickvän är den som driver på och sedan tar han dom barnet i stor utsträckning. Det här är ju pappans sak och ansvar. Vill han verkligen ta ett större ansvar och ha en större delaktighet så låt honom börja bevisa det genom att själv ta reda på sådana saker och vidta nödvändiga åtgärder. Som styvförälder ska man hålla sig lite mer i bakgrunden.
Svar på tråden Vart vänder man sig för att få tillbaka vårdnaden??