• Sarasv

måste barn med adhd medicineras om skolan kräver?

en bekant berättade att hon fick ett utlimatum från skolan: antingen medicinera barnet (som har ADHD) eller hitta en annan skola. Skolan ger ingen resurs till barnet och dessutom avstänger honom från idrott, musik, osv ämnen som han har svårare att koncentrera sig på. 
    gör skolan rätt?  

• Svar på tråden måste barn med adhd medicineras om skolan kräver?
  • LinneaJosie

Har svårt att tänka mig att skolan får göra så. Iaf om det är en kommunal skola.

• LinneaJosie

Man ger fan inte upp på en sjuåring på det viset, fan vad sur jag blir! Många barn har dessutom svårt att tolerera medicinen och får allvarliga biverkningar, så det är inte ens säkert att det är möjligt att medicinera.

• Sarasv

det är en kommunal skola. mamman är inte svensk (har inte bott så länge i Sverige och vet inge alla detaljer)  men vill inte medicinera. de bor nära skolan och det skulle vara opraktiskt för henne att byta skolan. vad kan hon säga till skolan? Skolan får ju pengar till barnet men ordnar inga resurser för barnet. 

• PinkSugar

Med hänsyn till klassens övriga elever så anser jag att skolan har rätt. 

• LinneaJosie
    PinkSugar skrev 2012-11-19 20:20:59 följande:
    Med hänsyn till klassens övriga elever så anser jag att skolan har rätt. 

Även om det hade kunnat lösas med resurspersonal istället för tvångsmedicinering med centralstimulantia?
  • PinkSugar
    LinneaJosie skrev 2012-11-19 20:30:13 följande:

Även om det hade kunnat lösas med resurspersonal istället för tvångsmedicinering med centralstimulantia?
    Ja
  • LinneaJosie

Till TS- jag vet faktiskt inte vad man bör säga till skolan, men kommunens utbildningsnämnd eller liknande bör ha pejl på vad skolan får och inte får kräva.

• vännen

Skolan är skyldig att se till att han får gå i skolan på samma villkor som alla andra barn. Man får inte diskriminera någon på grund av funktionshinder.. Jag hade rått mamman till att ta hjälp av skolinspektionen.

• Busbellan

Nej så får det absolut inte gå till! Medicinering eller inte är alltid föräldrarnas val och inget skolan kan kräva.
    En tanke jag fick bara, om mamman inte bott i Sverige så hemskt länge, hur är språket? Kan det vara så att hon misuppfattat något när hon pratade med skolan? 

Mamma till Nora, August och Ella
  • sextiotalist

Tvivlar jag starkt på, de som skall avgöra om medicinering är läkare. Sedan när är skolan medicinskt kunniga?

• Marnet

Skolan kan självklart inte ställa ett sånt ultimatum!!!!!!!!!

• Little Ms Chatterbox

Anmäl till Skolinspektionen! Så får det inte gå till. Skolan har skyldighet att anpassa sig efter barnet och inte barnet efter skolan. 
    Be din väninna att kontakta bup för ett ytterligare skolmöte. 

Min personliga åsikt är att det inte är fel med medicinering. Till ADHD finns det ju även ett alternativ till centralstimulerande, Strattera och man kan ju även ge stora doser av Omega, kosttillskott. Så loppet är inte kört bara för att man väljer bort CS. 
    Om man ser till barnets bästa så kan ju medicin göra att barnet mår mycket bättre med lite medicin i kroppen än allt kaos som blir när man är omedicinerad, Barnet gör inte allt det här på pin kiv, att få utbrott och inte kunna ta till sig allt på samma sätt som de andra verkar kunna göra kan vara väldigt psykiskt påfrestande för ett litet barn. Att barnet ska må bra även psykiskt kan vara viktigare än prestigen att  inte ge CS. Ändamålet helgar medlet. 
    Så till viss del förstår jag skolans önskemål men de borde ha övat lite mer på hur man uttrycker sig

Nu finns det ju massor av orsaker till att man väljer att inte ge medicin, de kraftiga biverkningarna kan vara en orsak, eller att man helt enkelt inte svara på behandlingen eller inte tål någon substans i medicinen. Jag dömer ingen efter väl övervägda val och insatt i frågan. Det är bara föräldrarnas val om medicinering eller inte. 

Svar på tråden måste barn med adhd medicineras om skolan kräver?