• Iida01

Om ena föräldern flyttar till annan ort?

Min sambo och hans ex har delad vårdnad på deras barn. Vad skulle hända om mamman flyttar till annan ort, skulle hon då kunna ta med sig barnen ifall pappan säger nej? Vad säger lagen?
    Barnen är uppvuxna här och har hela sin umgängeskrets kvar i staden. 
    Någon som har egna erfarenheter av detta? 

• Svar på tråden Om ena föräldern flyttar till annan ort?
  • Iam

Egentligen ska din sambo godkänna, men mamman kan flytta ändå. Är barnet skrivet hos er blir ingen skillnad. Är det däremot skrivet hos mamman gör skatteverket en utredning om var barnet har den mesta dygnsvilan och skriver barnet där. Pappan kan dock bestrida detta och om barnet har haft sina trygga punkt, och har sina vänner, skola eller dagis på den ort pappan bor på är sannolikheten stor att barnet istället skrivs där och mamman blir umgängesförälder. 

• Iida01
    Baralillajag skrev 2012-11-19 20:51:49 följande:
    Måste inte pappan godkänna detta? Pratat med familjerätten ?
    Vet inte det, därför jag frågar :) Ja vi får ta det med familjerätten i sådana fall! 
  • Iida01
    Iam skrev 2012-11-19 20:54:48 följande:
    Egentligen ska din sambo godkänna, men mamman kan flytta ändå. Är barnet skrivet hos er blir ingen skillnad. Är det däremot skrivet hos mamman gör skatteverket en utredning om var barnet har den mesta dygnsvilan och skriver barnet där. Pappan kan dock bestrida detta och om barnet har haft sina trygga punkt, och har sina vänner, skola eller dagis på den ort pappan bor på är sannolikheten stor att barnet istället skrivs där och mamman blir umgängesförälder. 
    Vad menas med vart den har mest dygnsvila? Den föräldern som har barnet längst på dagis eller?
    Det låter ju lovande om hon får för sig att flytta. Barnen går både på skola och dagis här, har alla vänner här och har i princip bott här i hela sina liv.
    Tack för svar!  
  • Iida01
    Olympia skrev 2012-11-19 21:11:15 följande:
    Med dygnsvila menas var man sover.
    Men jag förstår inte riktigt vad de ska kolla? För de sover lika mycket på båda ställena?
    Iam menar vart barnen är mest då eller? För nu bor de varannan vecka.  
  • SupersurasunkSara

Som Iam säger, mamman kan flytta, men utredning görs om inte pappans underskrift finns med.

Eller det SKA det göras iaf, jag har flyttat ett flertal ggr, ena gången skrev pappan på, övriga ggr har han inte skrivit på (inte för att han inte ville utan för att han aldrig skickade tillbaka papprena så jag skickade in dem utan hans underskrift och lät skattemyndigheten ta det med honom, vilket de aldrig gjorde)
    UTOM nu sista gången, jag flyttade en gata upp, samma postnr, DÅ minsann skulle de ha hans underskrift

Om barnen hinner börja på ny skola/dagis så KAN det anses att de rotat sig där, och inte ska rivas upp igen, så OM mamman flyttar måste pappan agera snabbt och yrka på inerimitiskt beslut att han ska ha boendet då bor barnen hos pappan och går kvar i sin gamlas skola/dagis tills utredningen är gjord.

• Iida01
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-19 21:12:54 följande:
    Som Iam säger, mamman kan flytta, men utredning görs om inte pappans underskrift finns med.

Eller det SKA det göras iaf, jag har flyttat ett flertal ggr, ena gången skrev pappan på, övriga ggr har han inte skrivit på (inte för att han inte ville utan för att han aldrig skickade tillbaka papprena så jag skickade in dem utan hans underskrift och lät skattemyndigheten ta det med honom, vilket de aldrig gjorde)
    UTOM nu sista gången, jag flyttade en gata upp, samma postnr, DÅ minsann skulle de ha hans underskrift

Om barnen hinner börja på ny skola/dagis så KAN det anses att de rotat sig där, och inte ska rivas upp igen, så OM mamman flyttar måste pappan agera snabbt och yrka på inerimitiskt beslut att han ska ha boendet då bor barnen hos pappan och går kvar i sin gamlas skola/dagis tills utredningen är gjord.
    Men har du då flyttat inom samma stad eller till en annan?
    Tack så mycket för svar! 
  • SupersurasunkSara
    Iida01 skrev 2012-11-19 21:17:03 följande:
    Men har du då flyttat inom samma stad eller till en annan?
    Tack så mycket för svar! 
    Första gången var inom samma stad, dock till andra sidan järnvägen så att säga. Andra gången, då han skrev på flyttade jag 25 mil, tredje gången flyttade vi 'tillbaka', fjärde gången från 'förorten' till 'huvudorten'. Femte gången var nu, då flyttade jag från en gata till den bredvid, då gjordes en utredning.
  • Anonym (mm)
    Baralillajag skrev 2012-11-20 09:06:54 följande:
    Är det samma sak om pappan flyttar? Måste mamman skriva på då?

Man får flytta precis vart man vill, men man får inte ta med sig barnen.
    Detta gäller båda föräldrarna. 
  • Anonym (Flyttfågel)

Det är lätt att säga att man "får" eller "får inte"...Oavsett vilket så är det inget familjerätten bestämmer. Om mamman har barnen folkbokförda hos sig och flyttar, då krävs en underskrift av BÅDA föräldrar ang. barnens folkbokföring. (Under förutsättning att de har gemensam vårdnad)
    Har mamman tagit med sig barnen vid flytten så är det ju där de bor och hon kommer då få folkbokföringsadressen godkänd även utan pappans underskrift.
    Skatteverket kommer inte besluta om avslag bara för att pappan inte godkänner flytten.

I det fallet måste pappan stämma mamman på boendet och det ska han göra redan innan mamman flyttar  under förutsättning att han känner till planerna. Detta för att undvika att barnen hinner flytta med och bli inskrivna på nytt dagis/skola.
    Det är enbart en dom i tingsrätten som kan hindra en förälder att flytta på barn, förutom samvetet då förstås.... 

Svar på tråden Om ena föräldern flyttar till annan ort?