Vårdnad/Umgänge
Jag ska försöka fatta mig kort. Jag är gravid (har BF om ca 2 veckor) och lever utan barnets far, då han från start valt att inte vara delaktig. Han har sagt att han inte vill ha något med barnet att göra, tänker inte gå med på faderskapstest och inte betala ett öre m.m. Jag har än så länge gått igenom hela graviditeten ensam och inte hört ett ord från honom, även om jag försökt få kontakt med honom.
Men så för en vecka sedan hörde han av sig och sa “Att om jag ska bli tvingad till att göra ett faderskapstest och det visar sig vara mitt barn så tänker jag kräva ensam vårdnad och du ska inte få träffa barnet. Det ska också bli du som ska betala mig pengar för att jag har ansvar för vårt barn”. Och så kallade han mig både de ena och det andra och var allmänt otrevlig.
Jag vet ju inte om han verkligen kommer kräva ensam vårdnad eller om det bara är tomma "hot", men om han nu skulle göra det. Är det någon som vet hur det går till när fadern vill kräva ensam vårdnad? Kan han ens göra det och vad är det som krävs av mig o sådär? Är det familjerätten som har hand om det eller ska man vända sig till någon annan?
Är det någon som har varit i samma/liknande situation eller någon som kan ge svar, tips eller stöd så skulle jag vara tacksam.