• Anonym

Får stora finnar på hakan vad kan det vara ? Jag är 32.

Hej.  Är 32 år gammal och har på senare tid haft problem med att få stora finnar på hakan och mellan näsan och ovanläppen, även på pannan kan jag få stora finnar. Men det är finnarna på hakan som är värst dom blir stora som hus. Jag äter mycket godis och choklad men på senare tid så kommer det finne på finne på finne när den ena slutat å dragit sig tillbaka så fortsätter det komma en ny precis bredvid. Vad kan detta vara? Någon som varit med om samma? Har haft problem med finnar då och då under hela mitt liv men inte såhär mycket. Nån som haft liknande och kanske vet va det är för nått? eller nån sjuk sköterska som kan ge svar?

• Svar på tråden Får stora finnar på hakan vad kan det vara ? Jag är 32.
  • Rådjur

Klämmer du finnarna?
    För det är en väldigt sannolik anledning till att de inte försvinner. När du klämmer en finne så sprider du infektionen inåt i finnen, så området runt också inflammeras. När du klämt en finne har du också gett huden en onormalt stor öppning i en por - son sedan fylls lättare med smuts och bildar en ny finne.

Finnar på hakan tyder vad jag vet på hormonproblem... Tar du eller har du nyligen slutat med hormonella p-medel?

Socker är för övrigt, som du kanske vet, hemskt finnframkallande för vissa, det samma gäller mjölkprodukter. Jag själv började undvika båda för jag blev fasligt trött på finnarna och DÅ dog dom äntligen för mig...

• Månstråle

Rosacea så kontakta mottagningen där du bor

• Anonym

tvätta finnarna med clearacil och sen undrar jag om du ändrat kost eller börjat/slutat med tes p-piller?
    jag fick finnar av att sluta med p-piller (kom ett halvår efter avslutet) 

• Bitchos

Har precis samma, haft det sedan jag var 24 år ca (36 idag) och efter att ha läst en del om det så har jag kommit fram till att det måste vara p-pillerstoppet som orsakade det. Innan p-piller och under tonåren hade jag inte en enda finne - bäst hy av alla.

Ska gå till läkaren någon dag, är trött på detta nu. Ärren på hakan blir inte bättre ju äldre jag blir, läkeköttet blir sämre med åren.  

• Anonym

Hormoner tror jag.

Jag är 35 och får finnar vid ÄL och sen igen vid mens. Däremellan så är jag ok. Men jag får inte bara finnar i ansiktet utan även i nacken och bröstet. Äter inga p-piller nu då vi snart ska försöka få ett barn till, men sen ska jag äta dem igen för då slapp jag dessa problem.

• Anonym (g)

Min hy exploderade också när jag slutade med p-piller. Tråkigt.
    Var nogrann med vad du använder för produkter. En tumregel vid acne är ofta att man får vad man betalar för, tyvärr.

• Anonym

Bränner de och hettar, kommer det när du ätit nåt speciellt eller hetat för länge vid datorn? Förvärras det ibland? Som nån annan sa rosacea uppkommer vid den åldern och många förväxlar hormonplittor och finnar med rosacea, så begär att få komma till en subklinisk och då det fastställt finns hjälp att få

• tjej02

Hej! råkade hamna på denna tråden och har samma problem med finnar, jag slutade äta p-piller och sen dess har jag fått jätte mycket finnar. Någon som vet vad man kan göra åt det?

• Fia 28
    tjej02 skrev 2013-09-12 11:19:32 följande:
    Hej! råkade hamna på denna tråden och har samma problem med finnar, jag slutade äta p-piller och sen dess har jag fått jätte mycket finnar. Någon som vet vad man kan göra åt det?
    Skippa godis och choklad, drick massa vatten, minska kolhydraterna, kläm helst inte, använd nåt aknemedel (finns massor), tvätta rent, byt örngott ofta.

Med B5 vitamin i överskott, massa vatten och mycket lite kolhydrater så klarar jag mej mycket bra tills snålheten drar igång och jag äter lite choklad och boom, finnar!!  
Svar på tråden Får stora finnar på hakan vad kan det vara ? Jag är 32.