Finns det hjälp att få i kommunen ang få lägenhet om man riskerar att bli bostadslös?
Hej!
Jag blir snart bostadslös med barn. Finns det hjälp att få någonstans? Socialtjänsten? Stressad och livrädd mamma här.
Hej!
Jag blir snart bostadslös med barn. Finns det hjälp att få någonstans? Socialtjänsten? Stressad och livrädd mamma här.
Är i samma situation och det de har i min kommun är bara vandrarhem. Men vissa kommuner har lägenheter.
Varför blir du bostadslös?
Är det en separation så får han ha barnen tills du har en bostad....
Hjälp från soc? Nej, det tror jag inte....
Varför kan du inte få en bostad??
Ja, Socialtjänsten kan hjälpa dig med tak över huvudet. Dock innebär det inte att de ger dig en lgh utan ofta handlar det om tillfälliga boende typ kollektivboenden, vandrarhem eller hotell.
Varför blir du bostadslös? Är det säkert att du blir bostadslös? Hyresskulder?
TS: frågar som många andra i tråden varför blir du bostadslös?
när jag o barnens far gick isär så fick han flytta till jourhem tills jag hade ordnat egen lägenhet,
om du har hand om barnen mest så tycker jag ju att ni går i första hand
Min sambo och jag kan inte längre leva tillsammans.
Jag har stått i bostadskö länge men har inte tillräckligt med poäng för att ens få chansen att vara med i lägenhetsfighten.
Pengar till insats har jag inte och eftersom jag tjänar för lite så skulle aldrig banken tillåta mig att få stå på egen lägenhet med lån, har många barn.
Vi bor i bostadsrätt så den måste säljas. Ingen av oss kan bo kvar utan den andra. Det blir inte många kronor kbar efter försäljning. Dessutom får man inte hyra hyres om man står på en bostadsrätt. Så den måste säljas först, men vad sätter jag alla barn sålänge? Kan inte bli bostadslös heller då jag lär hamna i en tvist och bli av med barnen.
Vill nämna att jag inte har någon skuld. Inte en anmärkning någonstans. Med jobb, barnbidrag och underhåll får jag över 25 tusen i månaden. Jag har fast jobb.
Men har inte stått tillräckligt länge i någon kö. Där jag bor bör man stått i över 5 år.