• mirre67

Vårdbidrag för barn med ADHD?

Vår åttaåriga son har adhd. Han äter Concerta för detta och det funkar bra. Nu undrar jag om det är någon här med barn som har samma diagnos som får vårdbidrag för det? Har tänkt söka om det, men fick höra av en kompis att FK är rätt hårda i sin bedömning ang just detta. Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Vårdbidrag för barn med ADHD?
  • Philippa

Min granne har 1/4 dels vårdbidrag för sin son som har ADHD....

• Garderoben

Det stämmer att FK är rätt hårda i sin bedömning när det "bara" (det är INTE så bara om man säger så) gäller ADHD. Oftast är det 1/4 eller 1/2 som beviljas.

MEN, FK SKA grunda sin bedömning på merarbetet och jag tror milt sagt (min son har ADD och autism) att föräldrar till barn m ADHD har lika stort merarbete med sina barn som vi som är föräldrar till barn med autism. 

Många gånger kräver ju barn med ADHD tillsyn HELA sin vakna tid, därför är det relevant med högre vb, något som FK oftast inte ger gehör för.

Vad som är otroligt viktigt att att man i sin ansökan verkligen är detaljerad i hur mkt merarbete du har med ditt barn.      

• Garderoben
    Garderoben skrev 2012-11-20 16:19:32 följande:
    MEN, FK SKA grunda sin bedömning på merarbetet och jag tror milt sagt (min son har ADD och autism) att föräldrar till barn m ADHD har lika stort merarbete med sina barn som vi som är föräldrar till barn med autism. 

Gällande detta så står det till och med i deras egen vägledning för vårdbidrag.
  • pigglet

Tipsar även dig om boken som Garderob skrivit om att söka vårdbidrag. Massa matnyttiga tips och idéer.

Svar på tråden Vårdbidrag för barn med ADHD?