• Anonym (Fundersam)

Juridikkunnig !!! Företag inom familjen och bodelning

Har funderat på detta ett tag, är skild och tidigare partnern startade ett företag under värt äktenskap, som jag skötte all ekonomin/bokföringen på  och  fortsatt att ta hand om ekonomin mot lite lön efter skilsmässan udner ett par år..

Min fråga är, vad gäller, ska företaget ingå i en bodelning, för det gjorde det inte och jag börjar funderar på om jag missade någon form av ersättning, hur långt efter kan man begära ersättning. Partnern sa att att företag INTE skulle ingå då det var enskild egendom (??) och att ingen behövde köpa ut någon. Känner att detta är väldigt rörigt och jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Vad har jag rätt till ??? kan någon vänlig person reda ut detta för mig. Hur värdera man ett företag, jag har alla balans och resultas rapporter i datorn. Om jag haar rätt till något så måste jag ju ha en jurist som skirver något, kan man söka någon form av rättshjälp, alltså ekonomisk hjälp ??

Hoppas på lite hjälpa attreda ut begreppen för mig.
    TACK !!    

• Svar på tråden Juridikkunnig !!! Företag inom familjen och bodelning
  • ZsaZsa

Den viktigaste frågan är ju om det var enskild egendom eller inte. Skrev ni äktenskapsförord om det? Ärvde han företaget som enskild egendom? För om det är enskild egendom har du sannolikt inget att hämta.

Kontakta en jurist om du är osäker och behöver hjälp. Du är i så fall bäst att du tar dina övriga frågor med denne också.

• Anonym (Fundersam)

Nej inget äktenskapförord och det var itne enskild egendom, företaget startade undertiden vi var gifta, tror det startades 2004, ska kolla i bokföringen senare när jag har första ver nr. Inget ärvt heller.

• Anonym (***)

Företag ingår. Sen är frågan vad som står i er bodelning. Kontakta en jurist för att se om du kan aktivera kravet. De flesta advokatbyråer har 1 timmas gratis konsultation. Om du kan använda dig av rättshjälpen i din hemförsäkring kollar du med ditt försäkringsbolag.

• Anonym (Fundersam)

Bodelningen har gjorts av oss själva och ingen jurist var inkopplad på den.

• Anonym (Fundersam)

Dock har vi skrivit hur vi har gjort bodelning och skickat in till tingsrätten. Bägge har skrivit under, men företaget står inte med i bodelningen.

• Anonym (***)
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-11-21 13:01:37 följande:
    Dock har vi skrivit hur vi har gjort bodelning och skickat in till tingsrätten. Bägge har skrivit under, men företaget står inte med i bodelningen.

Då ska du absolut kolla med en jurist. Kan vara så att du kan hävda att bodelningen inte är fullständig.
  • Anonym (Fundersam)

Även fast det är mer än 4 år ??

Svar på tråden Juridikkunnig !!! Företag inom familjen och bodelning