• Anonym (jobbigt)

    Nutritionssond

    Vår son har haft sond sedan han föddes för snart 6 månader sedan. Jag sätter sonden själv men bvc har hjälpt till att hålla sonen och tejpa fast den. Helt plötsligt sa dom att vi får sköta det själva hemma, att dom inte har någon skyldighet att hjälpa till. Ju äldre han blir desto svårare att sätta sonden, han skriker hysteriskt och sonden kommer ofta ut genom munnen istället. Jag tyckte det var jättebra att vi satte sonden på bvc istället, dels var det någon annan som höll fast honom och dels för att vi inte var hemma, hemmet ska vara en trygg plats tycker jag. Vart ska man vända sig för att få hjälp? Jag mår jättedåligt av detta=(

  • Svar på tråden Nutritionssond
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Jag förstår  att det känns tryggt att din BVC-sköterska hjälper dig med att  sätta sonden och att det är skönt att slippa vara hemma och göra något som barnet kanske upplever som jobbigt. 

    Barnavårdscentralen har dock uppdraget att jobba med barnhälsovård och när det gäller sjukvård, som det gör i ditt fall, så är det barnkliniken på sjukhuset och den behandlande läkaren och sjuksköterskor där som har ansvaret att stötta och hjälpa familjer med såna här saker. Det kan även vara så att någon på din vårdcentral kan hjälpa till.

    Jag tycker helt enkelt att du ska kontakta den läkare/sköterska som ni träffar på sjukhuset för råd kring det här.

    Lycka till! / Eva    

Svar på tråden Nutritionssond