• Anonym (TS)

Namnet Emilio, opassande på ett "helsvenskt" barn?

Vi väntar en son och grubblarihjäl oss på namn. Vi gillar båda namnet Emilio eftersom det är en kombination av våra favoritnamn. Men.. Ursprungligen är det italienskt, innan det latinskt. Spontant upplevde jag det italienskt också först och av någon anledning bekymrar det mig? Efternamnet blir troligtvis pappans, finskt, ett släktnamn som gått i generation efter generation.

Så, Emilio, låter det så otroligt mycket utländsk?

• Svar på tråden Namnet Emilio, opassande på ett "helsvenskt" barn?
  • Anonym

"Låter det så otroligt mycket utländskt?"

Skojar du med mig? Det är utländskt och låter knappast som ett svenskt namn om det är det du frågar.

Min fråga är; Vad är problemet? Vad är det som bekymrar dig?

• Anonym

Jag tänker ju på Emilio Ingrosso, alltså Pernilla W:s ex och han var ju inte särskilt trevlig...Obestämd

• Lilia

Det är ett fint namn, men han riskerar helt klart att få problem som äldre. En av mina vänner fick byta namn i vuxen ålder eftersom ALLA antog att han kunde arabiska. Det blev väldigt jobbigt efter ett tag, särskillt med alla följdfrågor.

• elyse

I kombination med ett finskt efternamn så kommer barnet ändå inte att associeras som "svensk". Jag tycker att ni ska köra på! Vem vet hur framtiden ser ut för de barn som föds idag. Förmodligen kommer de att vara mer européer än svenskar och kanske oftare talar ett annat europeiskt språk än vad de talar svenska. 

• Anonym (TS)
    Lilia skrev 2012-11-20 12:07:08 följande:
    Det är ett fint namn, men han riskerar helt klart att få problem som äldre. En av mina vänner fick byta namn i vuxen ålder eftersom ALLA antog att han kunde arabiska. Det blev väldigt jobbigt efter ett tag, särskillt med alla följdfrågor.
    Jo, jag är rädd för det. Undrar just hur Emilio uppfattas av folk, jag menar, det finns ju många andra namn som till en början också klingade mycket av sitt ursprung men som med tiden blivit "försvenskade", antagligen för att fler och fler döpte sitt barn just dessa namn.
  • Mitjka

Jag känner till ett flertal svenska pojkar som heter Emilio! Jätte fint tycker jag (:
    Kör hårt.

• Anonym (TS)
    Mitjka skrev 2012-11-20 12:15:48 följande:
    Jag känner till ett flertal svenska pojkar som heter Emilio! Jätte fint tycker jag (:
    Kör hårt.
    Jaså, du gör det?
Svar på tråden Namnet Emilio, opassande på ett "helsvenskt" barn?