• Angels

Ny skåpstomme under befintlig bänk!

Behöver veta om detta går! Har en gammal plåtbänk som är 120 cm lång, där jag vill sätta en bänkstomme som är 60 bred och sedan en diskmaskin bredvid. Totalt blir det alltså 120 cm under också så att säga, 60+60. Bänkstommen som sitter under skivan idag är 57,5 cm bred och sen en diskmaskin på 60 cm och på sidan av diskmaskinen sitter en "stolpe" som är 2 cm bred som diskbänken vilar på. Om jag sätter in en stomme på 60 cm skulle detta innebära att diskbänken inte får någonting mer än diskmaskinen att vila på.

Funkar detta eller kommer det bli helt galet? Hur förankrar jag diskbänksskivan på bästa sätt och hur mår diskmaskinen av att diskbänken ligger direkt emot den?

• Svar på tråden Ny skåpstomme under befintlig bänk!
  • Fontana

Jag är ju inte snickare, men har gjort ett och annat själv i mina dar. Så här tänker jag:

Först vill vi väl veta om du bor i eget hus, hyreslägenhet eller bostadsrätt. Bor du i eget hus så får du så att säga skylla dig själv om det blir fel. Bor du i lägenhet kan du i värsta fall bli ersättnings- och skadeståndskyldig om något går fel. Tala med hyresvärden eller föreningen innan du ger dig på några fasta installationer. Kanske finns det i så fall andra i huset som har gjort samma ändring.

Eftersom du har en plåtbänk och möjlighet att koppla in diskmaskin så måste där alltså finnas vatten och avlopp? Har du funderat på hur du ska få plats med det i det nya skåpet?

Lägga plåtbänken direkt på diskmaskinen: Det skulle jag aldrig göra. Kan bli vibrationer och oljud i bänken. "skavsår". Verkar allmänt väldigt amatörmässigt. Är du säker på att det inte går att få in en tom skåpstomme som du sedan kan sätta diskmaskinen i?

Det är svårt att jobba med gamla VA-anslutningar. Du kan förmodligen inte få loss den gamla diskbänken utan får göra hela arbetet med den på plats och sedan göra en halva i taget.

Jo, jag har lite samma tankar i mitt gamla kök, men jag ska börja med att byta underskåp och arbetsbänk på motsatta sidan, där är det bara just skåp och inga anslutningar som kan krångla.

Svar på tråden Ny skåpstomme under befintlig bänk!