• Anonym (ts)

Edronax

Jag har fått Edronax utskrivet av min läkare, jag ska ta det samtidigt som jag fortsätter med Cipralex. Hur har ni andra upplevt den här medicinen? Jag blev lite förvirrad över vad det räknas som för preparat också, det är tydligen inte ett SSRI preparat och inte SRNI heller. Vad är det då?

• Svar på tråden Edronax
  • Anonym (ts)

Jaha? Och? Googla kan jag väl göra själv. Jag letar efter folk med egna erfarenheter.

• Anonym

Blev kraftigt självmordsbenägen. Åt bara den och behovsmedicin (atarax, stilnoct och benzo)

• Anonym

PS.Det är ett NRI preparat och slår enbart på noradrenalinet, till skillnad på SNRI som går på både serotonin och noradrenalin.

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-11-20 22:57:46 följande:
    PS.Det är ett NRI preparat och slår enbart på noradrenalinet, till skillnad på SNRI som går på både serotonin och noradrenalin.

Okej, men varför fick jag inte ett SNRI preparat istället för ett SSRI preparat och ett NRI preparat. Skumt! Tack för infon.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2012-11-20 22:56:53 följande:
    Blev kraftigt självmordsbenägen. Åt bara den och behovsmedicin (atarax, stilnoct och benzo)

Oj, hoppas det går bättre för mig. :/
  • Anonym (xzc)
    Anonym (ts) skrev 2012-11-20 23:27:21 följande:

Okej, men varför fick jag inte ett SNRI preparat istället för ett SSRI preparat och ett NRI preparat. Skumt! Tack för infon.
    Kanske för att om det inte funkar är det lättare att sätta ut Edronax än att behöva byta från SNRI till SSRI igen.

När jag provar nya mediciner till min grundmedicin SSRI så lägger vi till och se hur det går. Funkar inte det är det bara att sätta ut den nya och så har jag ändå kvar min grundmedicin. Även om jag inte mår helt bra på SSRI är det ändå den som håller mig borta från djupa depressioner.

Fråga läkaren varför den valde att tillägga Edronax till din SSRI istället för att byta direkt till SNRI.

Svårt för hos att säga hur den läkaren tänkte.

Vi vet inte varför du behöver tillägg? Funkar SSRI delvis för dig eller vad?

Noradrenalin brukar oftast ge en personer mer energi och ork.

Man kan bli förstoppad eller trög i magen av Edronax.
  • Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2012-11-20 20:43:02 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Reboxetin

"Reboxetin är ett antidepressivt läkemedel som används för att behandla depression, paniksyndrom och ADHD.

Patenten för substansen innehas av Pfizer som marknadsför läkemedlet under namnet Edronax.

Läkemedlet verkar genom att hämma återupptaget av transmittosubstansen noradrenalin. "
    Jag tyckte att du frågade inte bara efter egna erfarenheter utan även om vad det var för preparat. Men jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att  jag försökte hjälpa till.
  • kramin
    Anonym (xzc) skrev 2012-11-21 07:47:22 följande:
    Kanske för att om det inte funkar är det lättare att sätta ut Edronax än att behöva byta från SNRI till SSRI igen.
    Tror jag också. Edronax går snabbt att sätta in och sätta ut igen om den inte funkar, betydligt snabbare än SSRI och SNRI.
Svar på tråden Edronax