• Fluffig

Hjälp mig med inköpslistan!

Snart dags att storhandla igen. Vi är en liten familj på två vuxna och ett barn på 1,5 år (Nästa väntas i januari)
    Bra, billig, god och lättlagad mat. Vad är ett "måste" bland basvarorna? Vilken maträtt brukar gå hem hos ungar? Ge mig alla tips och råd ni har. Hur såg erat senaste storköp ut? Om man vill lägga en matbudget på 2500-3000:-, hur och vad ska/borde man handla då?

Skriv gärna hur inköpslistan skulle kunna se ut och vad slutsumman hamnar på i runda slängar.

• Svar på tråden Hjälp mig med inköpslistan!
  • Mys mymla

jag går igenom skåpen vad jag saknar. skriver sedan en lista på vad som är slut.
    som pasta, ris, potatis, flingor, fil, yougurth  bröd, jäst, mjöl, socker, sirap, havregryn, korv, falukorv, köttfärs, lövbiff, kyckling, taco kyckling, strimlad kyckling, tortilla bröd, kryddor, turkisk yougurth, gurka, paprika, majs, sallad, morötter  lök, wok grönsaker, ärter/majs/paprika blandning. frukter, tvätt medel, skölj medel, schampo, tandkräm osv sov.
    sen sätter jag mig ner med alla reklamblad och min bärbara dator och skriver listor utifrån extra priser och affärer. sen kör vi runt till dem och köper där det är billigast.

på så sätt håller jag min budget men ändå får allt jag behöver visst det kan blir typ fem varor på willys, tio på ica, fem på coop, tre på ica kvantum, två på pris extra, tvättmedel och schampo på öb och resten på city gross tex eller tvärt om, och ja det kan ta några timmar men för mig är det värt det då vi har alla dessa i gång avstånd med varandra där vi handlar på så sätt får jag ju alla extra pris som finns. 

• Aroundmyworld

Ja - linser och bönor!! Skrev precis i en annan tråd hur mycket man kan göra med det. Och det är också väldigt billigt, för att inte tala om nyttigt.. Tror nog att ditt barn skulle gilla det också, det är ju lättuggat och inte för konstiga smaker. Vill du ha tips eller recept på vad man kan göra med linser och bönor så säg till jag har massor med idéer :D 

• MamaPapa

Jag håller just nu på med projekt "ät-ur-frysen-så-allt-till-jul-får-plats". Jag har mkt mer i den och skåpen än jag trodde så matkontot är billigt nu... Fyller ut med rotfrukter, bönor etc. Blir mycket grytor o pastasåser just nu.
    Mina barn gillar det mesta - "vanlig" barnmat som korv, pasta, pannkakor etc men även kyckling curry gryta, marrocco gryta med lamm o kikärtor, fiskgratäng.

• Fluffig

Men om jag ska skriva en inköpslista. Och storhandla. Hur skulle det se ut då om jag ska få ihop med billiga och bra varor? ^^ Svårt kanske att veta men jag får ibland hjärnsläpp när jag ska skriva en sån och komma på bra mat.

• Little Ms Chatterbox
    Fluffig skrev 2012-11-21 09:33:01 följande:
    Men om jag ska skriva en inköpslista. Och storhandla. Hur skulle det se ut då om jag ska få ihop med billiga och bra varor? ^^ Svårt kanske att veta men jag får ibland hjärnsläpp när jag ska skriva en sån och komma på bra mat.
    När jag vet vilken affär som jag ska handla i brukar jag skriva upp listan efter hur jag kommer gå mellan hyllorna, så gryn och mjöl hamnar efter varandra på listan, då går det snabbare att handla och det minskar risken för impulsköp. 
    Gå igenom i huvudet hur du brukar gå i affären och försök tänka efter var olika saker står. 

Jag väljer redan innan jag handlar vad för vara jag har tänkt att köpa, Euro shopper´s pasta men aldrig deras falukorv tex. Det beror vad jag har för erfarenhet av produkten. ICAs egna vinmarinerade kassler är den allra bästa tycker jag men andra produkter är värt för mig att handla det dyrare alternativet.
    Jag har ett barn med mjölkproteinallergi och ett som knappt äter något annat än pannkakor och hemmagjorda köttbullar. Så för mig är det ganska naturligt att laga lite olika maträtter till middagen, hellre att de äter än att man slänger en massa och man har gnälliga hungriga barn. Det gör att vi som äter ryggbiff med förtjusning faktiskt kan unna oss det för de 3 andra äter mycket hellre falukorv. 

När vi lagar mat så gör vi alltid mer så det räcker till lunchlåda. Även om köttfärssåsen tog slut så kan man göra en pastasås på lite strimlad påläggsskinka och riven ost till överbliven spagetti. 
    Stek potatis nästa dag eller som lunch om man är hemma. Ett stekt ägg några baconskivor, riven morot och lite andra grönsaker så är det en komplett måltid. 

Tunnskivad kassler går bra som pålägg, ibland är den billigare än helmuskelskinka som pålägg. Det är fettsnålt om man vill tänka på det också. 
  • Dinmatkasse

Jag ligger i startgroparna för ett företag som kommer med en månadsmeny med inköpslista/recept för varje vecka. Totalpris per månad kommer att hamna på c:a 2500:- som inkluderar 4 portioner med sallad till 7dagar i veckan.

• Aroundmyworld

Jag har fått höra att det som är billigast är att handla veckovis. Dvs. Du planerar vad du ska äta under den kommande veckan och köper in det som behövs till det. Bra att tänka på då är väl att du ska variera - En dag med kött, en annan med kyckling, en tredje dag med vegetariskt, en fjärde med fisk, en sjätte kanske vegetariskt igen? Och en sjunde för rester av det som blivit över under veckans gång (om det nu blir över något). Hmm, ja det var mina tips i alla fall. Hoppas det går bra för dig med handlandet i fortsättningen!  

• Ediths mamma

Fantastisk sida med alla erbjudanden i alla butiker www.matpriskollen.se tror jag den heter...
    Man sätter ihop en handelista av erbjudanden i den butiken/rna man vill åka till
    Try it!!!

• Fluffig
    Aroundmyworld skrev 2012-11-23 22:21:22 följande:
    Jag har fått höra att det som är billigast är att handla veckovis. Dvs. Du planerar vad du ska äta under den kommande veckan och köper in det som behövs till det. Bra att tänka på då är väl att du ska variera - En dag med kött, en annan med kyckling, en tredje dag med vegetariskt, en fjärde med fisk, en sjätte kanske vegetariskt igen? Och en sjunde för rester av det som blivit över under veckans gång (om det nu blir över något). Hmm, ja det var mina tips i alla fall. Hoppas det går bra för dig med handlandet i fortsättningen!  

Vi satt faktiskt igår och diskuterade det jag och min man. Jag är skitkass på att komma på vad vi ska äta. Och många gånger blir det att man rotar i frysen men kommer inte på nåt man är sugen på. Och då blir det att jag går till affären och i samma veva åker det ner en å annan onödig vara som vi inte alls behöver eller skulle ha :-\ Så vi ska prova att skriva veckomeny.
Svar på tråden Hjälp mig med inköpslistan!