• Anonym (kommunal)

    Fördelar med att jobba kommunalt? Löneläget?

    Ni som jobbar på en kommun men som i en tjänstemanna-/kvinna roll, vad jobbar ni med och vad tjänar ni? Hur är det med semesterdagar, flextid, arbetsmiljö, arbetstider etc? Vilka fördelar finns gentemot privata sektorn eller statliga? Statloga har ju ganska bra villkor.

    Trivs ni? Nackdelar kanske?...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-10 14:28
    Vilka "förmåner" har en kommun? Arbetstider, hur lång är lunchen, fikaraster, tempot, kompetensutveckling, möjligheter till avancemang, kan man lättare få jobb i annan kommun?

    Vad trivs ni med, vad trivs ni inte med?

  • Svar på tråden Fördelar med att jobba kommunalt? Löneläget?
  • Anonym (Ilex)
    Anonym (kommunal) skrev 2012-11-20 16:59:52 följande:
    Ni som jobbar på en kommun men som i en tjänstemanna-/kvinna roll, vad jobbar ni med och vad tjänar ni? Hur är det med semesterdagar, flextid, arbetsmiljö, arbetstider etc? Vilka fördelar finns gentemot privata sektorn eller statliga? Statloga har ju ganska bra villkor.

    Trivs ni? Nackdelar kanske?...

    Jag är tjänsteman på en kommun och trivs bra. Men det är också för att jag gjorde ett aktivt val att hitta ett jobb nära mitt hem under en period av mitt liv. Jag gick ner ca 3500kr i lön när jag bytte men jag tjänar så mycket i tid och på att inte behöva köpa pendlingskort så det är det också värt. Just nu, jag kommer inte att jobba här till pension så jag ser det som en fas i mitt liv bara och för tillfället så passar det min vardag väldigt bra (skolbarn och aktiviteter bl.a.).

    Antalet semesterdagar är 25 tills man fyller 40 då får man några fler. Är även en förhandlingsfråga så visst kan man få fler även om man är under 40. Flex har vi, heltid för oss tjänstemän är 38h 45min per vecka. Arbetsmiljön är som på vilket av mina andra jobb som helst, engagerad IT som löser problem snabbt vilket imponerade på mig som kom från andra branscher där man satt handfallen i dagar ibland för att ingen kunde fixa det som nu var fel...

    Friskvården är dock ett skämt, 900kr per år får man.
     
    Det enda jag inte är van vid är att det är VÄLDIGT långa beslutsvägar, att man har APT-möten i tid och otid (för att diskutera samma sak som för 2-3v sedan) och att det är ganska hierarkiskt fortfarande. Och detta eviga snack om politikerstöd och "snart är det val". Det är för 17 nästan två år kvar till valet!! Men många av mina kollegor är gamla i gården och vet ju hur verksamheten påverkas när makten skiftar. 

    Statligt skulle jag säga är bättre avtalsmässigt än kommun, jag har haft kontakt med ALFA-avtalet i tidigare tjänster. Men det finns även många privata arbetsgivare som har väldigt bra avtal och förmåner vid tex. semester och föräldrapenningtillägg när man är f-ledig.  
  • Anonym (Mimi)

    Jag är tjänstekvinna inom kommunen. Tjänar 27.000kr, vilket är lågt för mitt yrke/position, men jag tog det p.g.a. andra fördelar: gångavstånd till jobbet, härliga kollegor osv. Jag har stort förtroende från min chef, väldigt fritt arbete. Flexar både hit och dit, mest dit Det negativa är väl att jag inte har någon friskvård alls.

  • Anonym (Mimi)
    Anonym (Mimi) skrev 2012-11-22 20:40:13 följande:
    Jag är tjänstekvinna inom kommunen. Tjänar 27.000kr, vilket är lågt för mitt yrke/position, men jag tog det p.g.a. andra fördelar: gångavstånd till jobbet, härliga kollegor osv. Jag har stort förtroende från min chef, väldigt fritt arbete. Flexar både hit och dit, mest dit Det negativa är väl att jag inte har någon friskvård alls.

    Kom på en negativ sak till: Övertid är inkluderat i lönen och gick inte alls att förhandla om...
  • The Mechanix

    Jag jobbar som inom Landsting (är väl i princip samma sak som kommunen)

    Jag tjänar 30200, vilket är lågt för mitt yrke om jag jämför med det privata. Men fördelarna är att jag har relativt flexibel arbetstid, nära till jobbet, aldrig några problem med VAB, Föräldraledigheter eller något sånt.

    Nackdelar är att det, som någon skrev tidigare, är väldigt långa beslutsvägar ibland. En trög organisation helt enkelt. Sen är det väldigt lite förmåner, 500 kr i friskvårdsbidrag är den enda förmånen vi har. Förut hade vi t.ex. att vi slapp betala patientavgift om vi uppsökte vård inom eget Landsting, men det drog dom in.

    Men just nu i livet, när jag har småbarn så passar det mig väldigt bra att jobba här, jag trivs otroligt bra och man satsar väldigt mycket på kompetensutveckling.

  • Anonym

    Kommunen och landstingen verkar enligt min erfarenhet betala de lägsta lönerna.

  • Anonym

    Jag jobbade privat förut.Mycket bättre lön,4000 mer kr/månad.

    1000 kr mer i friskvårdsbidrag,mindre stress,lyxig julmat och öl och julklapp.Även betald taxi vid kris och bra arbetskläder och övertid.Aldrig underbemannat.

    Idag jobbar jag kommunalt,får 4000 kr mindre.Mer stress,mer underbemannat.Får friskvård endast 500 kr,inga förmåer alls,och julmat max 300 kr/person.

    Mitt yrke.Habiliteringspersonal.    

  • Anonym (Statligt)

    Jag har jobbat kommunalt. Det är väl ok. Jobbar nu statligt och det knäcker ju kommunen med hästlängder; högre lön, mer semester, extra lön vid föräldraledighet, flextid, det satsas på utbildning och så vidare. Skillnaden tror jag ligger i att när man jobbar statligt, för "folket" så får man inte lika hög lön som inom privat sektor men man ska ändå ha bra villkor eftersom man jobbar för staten. Tummen upp!

  • Anonym (Mimi)
    Anonym skrev 2012-11-24 00:27:22 följande:
    Jag jobbade privat förut.Mycket bättre lön,4000 mer kr/månad.

    1000 kr mer i friskvårdsbidrag,mindre stress,lyxig julmat och öl och julklapp.Även betald taxi vid kris och bra arbetskläder och övertid.Aldrig underbemannat.

    Idag jobbar jag kommunalt,får 4000 kr mindre.Mer stress,mer underbemannat.Får friskvård endast 500 kr,inga förmåer alls,och julmat max 300 kr/person.

    Mitt yrke.Habiliteringspersonal.    
    Fast habiliteringspersonal är väl inte tjänstemän? Det var ju tjänstemännen ts efterfrågade.
  • Anonym (kommunal)

    jag jobbar statligt nu men det känns så träigt och alla belut tar år ocg dar.. Jobba inom kommunen är väl "närmre" medborgarna också.

  • Kastrullresan

    Jag har jobbat på landsting, kommun och statligt och måste nog säga att "förmånerna" följer den ordningen också. Staten absolut mest förmånligt.

    Staten har väldigt bra villkor i mångt och mycket även om lönen kanske inte alltid kan konkurrera med privata sidan, säger en som byter och blir privatanställd nu och går NER i lön och ska börja pendla.

    Jag tror att du blir besviken om du tror att det är närmare beslutsvägar i en kommun. Då måste den nog vara ganska liten och väldigt tydligt styrd av ett parti där det inte behövs en massa kompromissande som tar lång tid. 

  • Anonym (kommunal)

    Några fler inom den kommunala sektorn som vet lite mer om hur det är att jobba där.

    Vilka "förmåner" har en kommun? Arbetstider, hur lång är lunchen, fikaraster, tempot, kompetensutveckling, möjligheter till avancemang, kan man lättare få jobb i annan kommun? 

    Vad trivs ni med, vad trivs ni inte med?

    Jag är van med långa beslutsvägar så på den punkten ser jag inget problem. Jag vill mest veta om det är en trivsam miljö och ett bra ställe att jobba på när man vill börja bilda familj och kanske ha småbarn. Jag har bara ett vik nu, statligt och verkar inte bli fast. Söker mig mot kommunen, som tjänstkvinna.     

  • Kastrullresan

    Det är nästan omöjligt att svara på dina frågor.

    Det beror nog mycket på om det är en rik eller fattig kommun till att börja med.

    Trivsam miljö varierar säkert eftersom det är olika beroende på övriga som jobbar och ledarskap m m. Arbetstempo varierar likaså beroende på var man är, likaså arbetstider, De flesta har flextid men inte alla beroende på typ av tjänst. Lunchen brukar väl vara mellan 30-60 minuter beroende på var man är. Normalt brukar det rymmas en fikarast om ca 15 minuter förmiddag och eftermiddag om det finns tid att gå iväg men ingen fikarast är garanterad utan tas i mån av tid.

    När jag jobbade kommunalt var det max 2000 kronor/medarbetare för kompetensutveckling och den skulle alltid utgå från kompetensutvecklingsplanen man gjorde i samband med medarbetarsamtalet så särskilt generöst var det väl inte.

    Många kommuner har väl utarbetade chefsprogram och brukar vara duktiga på att leta upp dem som visar framfötterna och att satsa på dem.

    Jag tror att det är lättare att få ett nytt kommunalt jobb om du redan haft ett.

  • OupaOupa

    Jobbar som tjänsteman i ett kommunalt bolag, vilket är som att stå med en fot i båda delarna. Medellön, ingen övertid men 5 extra semesterdagar. ATK ca 50 tim/år. Fortbildning ligger mellan 10-20000 kr/år och friskvård för ett par tusen. Färdmedel vid tjänsteresor bedöms från behov och tillgänglighet.

    Fantastisk arbetsplats med engagerade och inspirerande kollegor. Tempot är tidvis högt men jag har väldigt varierande arbetsuppgifter. Den bästa arbetsplatsen jag varit på. Finns utrymme att byta arbetsuppgifter inom organisationen.

Svar på tråden Fördelar med att jobba kommunalt? Löneläget?