• Opsie

Önskar tips på bra bostadsområden för barnfamilj!

HJÄLP!
    Vi blir snart tre i familjen och behöver akut flytta till större. Men var ska man bo? Idag bor vi i Hägersten och trivs utmärkt i området men nu måste vi köpa större, antingen lägenhet eller radhus. Vi är beredda att flytta på oss eftersom vi har begränsad budget. Under 2,5 milj måste det kosta. Så vad rekommenderar ni? Våra förstahandsval är Hägersten - Älvsjö, men vi har också funderat på områden som Bredäng, Östra Skogås, Tullinge och Tumba (då pratar vi radhus, ej lägenhet). Hur är de områdena att bo i? Vi vill slippa stök, kriminalitet och mördarhundar. Vilka eventuella områden i söderort har vi missat? Var kan man bo anständigt? Glad

• Svar på tråden Önskar tips på bra bostadsområden för barnfamilj!
  • Opsie

Ingen här som bor i ett trevligt område att tipsa om? Förvånad

• Kinya

Om du skriver i rubriken vilken del av landet du är intresserad av får du nog fler svar.

• Opsie

Ok, jag är tydligen stockholmscentrerad märker jag. Samtidigt tror jag att alla stockholmare här på FL känner till de orter jag nämnde och förstår mellan raderna att det är bostadsområden i Stockholms södra förorter som efterfrågas.

• La Lola
    Kinya skrev 2012-11-21 14:08:39 följande:
    Om du skriver i rubriken vilken del av landet du är intresserad av får du nog fler svar.
    Det tror jag också.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • zootwind

Hej.

Jag har inte stenkoll på bostadspriserna i söderort, men 2,5 milj känns lite för radhus i Sthlm.
    Jag hoppas dock att jag har fel.

Men om vi bortser ifrån pris så kan jag tipsa om några platser som jag tycker mycket om.
    Sköndal är ett fint område, med mycket villor = lugnt, dyyra villor dock men man kanske få en större lägenhet där. Nära till natur och sjö, ingen pendel eller t-bana, dock goda förbindelser vid rusningstrafik och ev hela dygnet beroende av var i Sköndal man bosätter sig.

Jag känner bara till orter längs med gröna linjen, och där är alla bra områden, så som hammarbyhöjden, kärrtorp, björkhagen, bagarmossen, Svedmyra, Enskede, Sandsborg, Stureby osv

Du kan ju ha som tumregel att alla slutstationer går bort, så som Högdalen, Farsta och Skarpnäck.
    Där verkar folk som gillar mördarhundar, att råna folk, samt de som bara älskar att ses på en bänk och kröka ihop storm trivas.

En ort som många missat är Fagersjö som ligger väldigt vackert med villor och vatten mittemellan Högdalen och Farsta. I Fagersjö är det lugnt men polisen åker skytteltrafik igenom, på väg till antigen Högdalen eller Farsta. Fagersjö har inget riktigt centrum i sig, och kan därför kännas lite dött, men ack så vackert beläget.

Sen finns det orter som jag hört är trevliga, typ skogås, älta (nacka), Västertorp och Älvsjö, Tyresö.
    Ja listan kan nog göras ganska lång, Sthlm har helt klart en majoritet av trevliga orter som man snabbt lär sig att älska. Det bästa är framförallt att man lätt kan hitta rätt så heterogena platser med en bra balans av olika etnciteter. Mördarhundarna tycks vara representerade i hela Sthlm, så även rån och krökande gubbar och gummor, så tipset är väl att försöka hitta en plats med en bra balans av detta.

Lycka till!

• Opsie
    zootwind skrev 2012-11-21 16:56:55 följande:
    Hej.

Jag har inte stenkoll på bostadspriserna i söderort, men 2,5 milj känns lite för radhus i Sthlm.
    Jag hoppas dock att jag har fel.

Men om vi bortser ifrån pris så kan jag tipsa om några platser som jag tycker mycket om.
    Sköndal är ett fint område, med mycket villor = lugnt, dyyra villor dock men man kanske få en större lägenhet där. Nära till natur och sjö, ingen pendel eller t-bana, dock goda förbindelser vid rusningstrafik och ev hela dygnet beroende av var i Sköndal man bosätter sig.

Jag känner bara till orter längs med gröna linjen, och där är alla bra områden, så som hammarbyhöjden, kärrtorp, björkhagen, bagarmossen, Svedmyra, Enskede, Sandsborg, Stureby osv

Du kan ju ha som tumregel att alla slutstationer går bort, så som Högdalen, Farsta och Skarpnäck.
    Där verkar folk som gillar mördarhundar, att råna folk, samt de som bara älskar att ses på en bänk och kröka ihop storm trivas.

En ort som många missat är Fagersjö som ligger väldigt vackert med villor och vatten mittemellan Högdalen och Farsta. I Fagersjö är det lugnt men polisen åker skytteltrafik igenom, på väg till antigen Högdalen eller Farsta. Fagersjö har inget riktigt centrum i sig, och kan därför kännas lite dött, men ack så vackert beläget.

Sen finns det orter som jag hört är trevliga, typ skogås, älta (nacka), Västertorp och Älvsjö, Tyresö.
    Ja listan kan nog göras ganska lång, Sthlm har helt klart en majoritet av trevliga orter som man snabbt lär sig att älska. Det bästa är framförallt att man lätt kan hitta rätt så heterogena platser med en bra balans av olika etnciteter. Mördarhundarna tycks vara representerade i hela Sthlm, så även rån och krökande gubbar och gummor, så tipset är väl att försöka hitta en plats med en bra balans av detta.

Lycka till!

Tack, särskilt för gröna linjen-tipsen då jag har lite sämre koll på den. Jag hade fått för mig att Kärrtorp och Enskededalen är mindre trevliga områden, har jag fel?
    Fagersjö är fint men har för dåliga kommunikationer. Vi vill helst bo längs med t-bana eller pendeltåg. Därför går även Nacka bort.
    Flyttar man utåt pendellinjerna, typ Skogås, Tumba etc så kan man få ett radhus för 2,5 milj, men vi är lite osäkra på om vi verkligen vill bo där. Men om någon kan motivera varför just de orterna är fantastiska att bo på så är vi villiga att ändra oss. Glad
  • zootwind

"Jag hade fått för mig att Kärrtorp och Enskededalen är mindre trevliga områden, har jag fel?"

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det, då jag inser att begreppet "trevligt" kan ha ganska vitt skilda innebörder. Men om jag ska definiera begreppet utifrån min förståelsehorisont så rymmer det en känsla av att kunna identifiera  mig med en majoritet av individerna som bor där, sen att det också är som vi tidigare nämnt ett lugnt område såtillvida att det inte är mycket stök och bråk. 

Jag bor själv i Hammarbyhöjden, och känner mest till dessa områden utifrån att ha rört mig där.
    Mitt intryck är att det är ganska lugnt, mycket barnfamiljer och äldre.
    Vår öppnaförskola ligger i Kärrtorp och jag tycker det verkar vara en härlig blandning av folk. 
    Sen vad som sker på lördagkvällarna, det har jag dålig koll på, men jag tror det är lugnare där än i Globen området t.ex som ligger närmre stan, eller Huah Gullmarsplan.. Alla dessa supportrar..tragiskt..

Jag glömde för övrigt att nämna Årsta, lite högre bopriser, men tvärbana och mysiga funkishus.
    Vi flyttade till HH för nackareservatet och funkishusen, samt det något högre antalet barnfamiljer i vår ålder. 
    Vi hade även bekanta som bodde här sen tidigare, och vi vill slippa bil.

Även där kan listan göras lång, det är ofta många faktorer som spelar in.

• moooish

Lite sent att hoppa in i tråden kanske men hur gå det ? Har ni hittat något?
    Vi flyttar till tullinge om tre veckor och tycker det verkar vara ett bra område för barn, skulle inte rekommendera Bredäng då vi bor här nu och flyttar innan första barnet kommer. 

• Estraven

Största delen av Hägersten är ju superfint för barn och för föräldrar med! Men det är ju dyrt också... Fast Västertorp är lugnt och rätt mysigt utan att vara helt dött. Där är priserna inte så höga än, där kan ni få en trea inom er budget. 2.5 miljoner kan ni nog inte få ett radhus för inom tunnelbanans nät tyvärr. Däremot är större lägenheter i Enskededalen fortfarande rätt billiga. Det är ju ett område som haft dåligt rykte men som har blivit mycket bättre senaste åren. Väldigt barnvänligt samtidigt som det gamla ryktet som inte riktigt stämmer fortfarande håller priset nere. Björkhagen är fint men det har också blivit rätt dyrt. Skogås skulle jag inte vilja bo i, inte Tumba heller. Men har en kollega som bor i Tumba och trivs men hon tycker inte en timmes pendling är så farligt, det gör däremot jag.

• Opsie

Tack för era svar! Vi är nu installerade i en trea i Fruängen sedan februari så situationen har löst sig. Imorrn är det BF! Cool

Svar på tråden Önskar tips på bra bostadsområden för barnfamilj!